• embia

Svidande mage

Är det nån som känner igen symptomen som jag har !?

Började i november att jag var på resturang och åt kött och potatisgratäng. Fick magknip och hade diarre. Dagarna där på vart magen "konstig" som en tomhet i magen.

Fick blod i avföringen en gång några dagar efter diarren. Sökte läkare och där togs avföringsprover,och dom var bra.

Nu nästan en månad efter så har magen börjat svida/bränner. Käkar omeprazol. Har haft en varierad avföring. Men idag hade jag blod i avföringen igen. Som en strimla med slem/blod i. Blödde även färskt blod på papperet.

Får inte träffa läkaren förns den 2/1 ..

Nån som varit med om liknade? Är LIVRÄDD för cancer .. är 27 år

• Svar på tråden Svidande mage
  • Anonym (Hgf)

Om det är färskt blod, ljust färgat så kan det lika gärna vara hemorojder :)

• embia

Va färskt blod på papperet. Men mörkt rött blod i strimlat blod på avföringen. Inte jätte mycke men 1 cm kanske tjockt som en tändsticka

• Anonym (Hgf)

Eftersom läkaren inte hittade något fel och du först har tid i januari så kan du vara lugn, då är det inget akut. Kanske magsår eller hemorojder. MEN kontakta 1177 ändå då du är orolig, kanske vill de få in dig tidigare för säkerhets skull.

• Anonym (hmm)

Skulle kunna vara ett magsår, någon tarminfektion eller så en hemorrojder. Vet du vilka prover som togs av avföringen?  Calpro?

Visst, blod i avföringen KAN vara cancer. Men mycket talar emot det. Dels din låga ålder, dels så skriver du inget om förändrade avföringsvanor eller viktförlust. Blodet brukar då också vara mer av det svarta sorten, och mer inbakad i avföringen. Det att det ligger utanpå avföringen och är av röd färg så låter mer som ett sår.
    Men du kanske ska försöka skynda på tiden till läkaren, eller be om att få ta ett calpro prov (inflammation i tjocktarmen). Om calpro är normalt så tycker jag du kan vara lugn med en tid i februari. 
    Jag hade en period på 4 månader då jag var riktigt dålig i magen. Illamående, molande, värk, svidande. Jag var helt utslagen också. Mitt calpro var förhöjt, men läkaren ville bara avvakta. Sedan fick jag blodig avföring. Fick ännu till influensan och efter det en lunginflammation som behandlades med antibiotika. Under kuren så försvann mina problem.
    Blodet i avföringen kom dock tillbaka efter en tid, och det gjordes då en koloskopi. Inget fel hittades, allt såg bra ut.

Så allt kan vara bra trots stora bekymmer.

• embia

Bara ett prov för blod i avföring togs. Första gången jag såg blod i avföringen så var det inbakat. En lång slemstrimla med blod i. Men då hade jag nyss haft diarre i 3 dagar. Så läkarna sa att tarmen var nog skadad.

Nu idag så låg det på avföringen och i slem.

Ska be dom ta ett sånt där prov den 2/1. Men man blir så nojig ???? och lider av hälso ångest på de också .. Så vill ju att dom ska kolla upp det snabbt!

Känns ju som att magen pajade totalt efter att jag åt på restaurangen.

• Anonym (hmm)
    embia skrev 2018-12-28 23:13:07 följande:

Bara ett prov för blod i avföring togs. Första gången jag såg blod i avföringen så var det inbakat. En lång slemstrimla med blod i. Men då hade jag nyss haft diarre i 3 dagar. Så läkarna sa att tarmen var nog skadad.

Nu idag så låg det på avföringen och i slem.

Ska be dom ta ett sånt där prov den 2/1. Men man blir så nojig ???? och lider av hälso ångest på de också .. Så vill ju att dom ska kolla upp det snabbt!

Känns ju som att magen pajade totalt efter att jag åt på restaurangen.

Slem och blod och diarré låter nästan som chrons. I princip inflammerad tarm. Det går även i skov. Bra mellan varven och dåligt mellan varven.

Tror inte mat du åt i november borde påverka längre.

Ja, be dom ta ett test för calpro. Även för parasiter och dom vanligaste bakterier. Sedan blodprov för lever, bukspottkörteln, njurar och blodbilden (Hb mm). Även kolla vätskebalansen (na, ka). Och så behöver du göra en koloskopi.

Försök skynda på tiden till läkaren. Om det är chrons är det viktigt att få behandling.

Sedan kan det vara någon infektion du åkt på som irriterar tarmen, då behöver du ju antibiotika.

Blod i avföringen vid upprepade tillfällen ska inte vänta 1-2 månader.

Jag tror inte det är något farligt, men du behöver ju få en diagnos och hjälp.
Svar på tråden Svidande mage