• Anonym (Trådstartaren)

Chefen beter sig illa, högre chefen bryr sig inte - vad gör man?

Chefen beter sig allt annat än ok. Han favoriserar tydligt vissa på jobbet och straffar ut/ger hela tiden nackdelar till andra. Han missköter sina arbetstider (han ska vara på plats samma tider som vi men tar flera timmar sovmorgon/går hem tidigt när vi börjar tidigt/slutar sent). Dessutom tafsar han på en del av tjejerna, snackar om sitt sexliv i detalj på arbetstid, facebookstalkar folk på jobbet han inte ens är vän med, när en ny tjej ska börja kollar han upp henne på sociala medier redan innan hennes första dag (han sköter inte rekryteringen) för att se om hon är snygg och kommenterar öppet detta och han skickar olämpliga sms privat på kvällar och helger. En kollega, som är en av de som bland annat blivit tafsad på, har gått och sagt till vår högre chef (vår chefs chef) men han bryr sig inte alls utan tycker detta är något man får ta. Vad gör man i ett sånt här fall? Försöker prata med högsta chef/ansvariga för företaget som inte ens jobbar i samma stad? Och om han inte heller bryr sig? Det är väl inte meningen att sånt här ska få pågå på en arbetsplats?

• Svar på tråden Chefen beter sig illa, högre chefen bryr sig inte - vad gör man?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-12-28 22:11:42 följande:

Chefen beter sig allt annat än ok. Han favoriserar tydligt vissa på jobbet och straffar ut/ger hela tiden nackdelar till andra. Han missköter sina arbetstider (han ska vara på plats samma tider som vi men tar flera timmar sovmorgon/går hem tidigt när vi börjar tidigt/slutar sent). Dessutom tafsar han på en del av tjejerna, snackar om sitt sexliv i detalj på arbetstid, facebookstalkar folk på jobbet han inte ens är vän med, när en ny tjej ska börja kollar han upp henne på sociala medier redan innan hennes första dag (han sköter inte rekryteringen) för att se om hon är snygg och kommenterar öppet detta och han skickar olämpliga sms privat på kvällar och helger. En kollega, som är en av de som bland annat blivit tafsad på, har gått och sagt till vår högre chef (vår chefs chef) men han bryr sig inte alls utan tycker detta är något man får ta. Vad gör man i ett sånt här fall? Försöker prata med högsta chef/ansvariga för företaget som inte ens jobbar i samma stad? Och om han inte heller bryr sig? Det är väl inte meningen att sånt här ska få pågå på en arbetsplats?

Man går steg för steg högre upp i kedjan. Det går dessutom att polisanmäla sexuella trakasserier. Prata med facket. Prata anonymt med lokaltidningen. Det finns en hel del man kan göra.
  • Anonym (ö)

Kontakta facket.
    Anmäla till polis.
    Vända sig till en annan chef.  Se till att göra det skriftlig/mejl så att hon/han inte kan påstå att den inte kände till det.

• PH76
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2018-12-28 22:11:42 följande:

Givetvis inte ok. Vad ni ska göra är att samla ihop er och gå direkt högre upp, gärna VD/ägare och då göra klart för dem att nästa steg är polisen. det borde absolut inte vara några problem, vill du bolla frågor så PMa gärna, jag är man men sitter själv som chef högre upp.
  • Dame2017

Eftersom du självklart är medlem i facket vänder du dig dit. Här är det ju hela företaget  som gör fel. Och ska åka dit. Via arbetsdomstolen. Självklart kan man gå via polisen, men frågan är om det är rätt väg. Hela företaget måste ju förändras. 

• Anonym (Anonym)

Arbetsmiljöverket borde också få en anmälan apropå det.

• Anonym (J)

Min erfarenhet av facket är att de är mesar som inte gör nåt! Och chefer håller varandra om ryggen. De kommer undan med det mesta.

• Dame2017
    Anonym (J) skrev 2018-12-29 09:47:41 följande:

Min erfarenhet av facket är att de är mesar som inte gör nåt! Och chefer håller varandra om ryggen. De kommer undan med det mesta.

MIN erfarenhet är att facket gör rejäl skillnad. Är de mesar så beror det ju på att medlemmarna valt fel företrädare
  • Dame2017
    Anonym (J) skrev 2018-12-29 09:47:41 följande:

MIN erfarenhet är att facket gör rejäl skillnad. Är de mesar så beror det ju på att medlemmarna valt fel företrädare
  • Anonym (Anonym)
    Dame2017 skrev 2018-12-29 09:59:33 följande:
    Jo men sen är det ju inte riktigt så att folk blir "utsedda", i min erfarenhet är det snarare "vem kan tänka sig ta på sig den här rollen". Dessutom måste man ställa till ett jäkla rabalder och otrevlig stämning på jobbet om man verkligen är seriös med att byta ut människan.
  • Anonym (Abc)

Man kontaktar facket, men enligt min erfarenhet gör de absolut ingenting lokalt utan man måste kontakta facket centralt.

Om det inte hjälper så säger man upp sig med hänvisning till chefens beteende och får det bättre på nästa arbetslats. Om tillräckligt många gör samma sak kan det dessutom åstadkomma en förändring för de som är kvar (på min förra arbetsplats räckte det med att jag och en kollega sa upp oss och kan tillägga att vi inte var drabbade själva utan det var ten protest).

• Dame2017
    Anonym (Anonym) skrev 2018-12-29 10:15:47 följande:
    Jo men sen är det ju inte riktigt så att folk blir "utsedda", i min erfarenhet är det snarare "vem kan tänka sig ta på sig den här rollen". Dessutom måste man ställa till ett jäkla rabalder och otrevlig stämning på jobbet om man verkligen är seriös med att byta ut människan.
    Starkt läge att ställa sig valbar med andra ord, så det blir förändring
  • Anonym (A)
    Dame2017 skrev 2018-12-29 09:59:33 följande:
    MIN erfarenhet är att facket gör rejäl skillnad. Är de mesar så beror det ju på att medlemmarna valt fel företrädare smile5.gif
    Det är också min upplevelse.
  • Anonym (Anonym)
    Dame2017 skrev 2018-12-29 10:46:58 följande:
    Starkt läge att ställa sig valbar med andra ord, så det blir förändring
    Jag är själv mycket intresserad av fackfrågor men då det var dags för rep-byte skulle jag gå på fl så det var inte läge... Den som är nu tog på sig lite "bara för att", men jag har också sagt att jag är villig att ta över sedan, annars ville hon egentligen inte. Hon blev också påkastad att vara skyddsombud i ungefär samma veva så det gjorde väl inte saken bättre.
Svar på tråden Chefen beter sig illa, högre chefen bryr sig inte - vad gör man?