• Äldre 29 Dec 01:09
    189 visningar
    3 svar
    3
    189

    Tamiflu och Gravid ?

    Jag är lite nojig nu då jag vaccinerade mig mot influensan förra veckan torsdag och fick endast lite rodnad och svullnad 1-2 dagar efter vaccinet där de gets.

    Nu igår alltså 1 vecka efter fick jag 39 graders feber, hemsk hosta (har hostat i nästan 7v innan men inte såhär) ont i kroppen och blev verkligen jätte sjuk.

    Min mamma var här i måndags och va jätte varm och mådde inte bra och fick hög feber och blev jätte sjuk senare den kvällen och på tisdagen så det kan ju faktiskt varit hon som smittat mig ?

    Hur dom helst ville reumatologen att jag skulle åka in till akuten då jsg har SLE, sagt och gjort, dom tog influensa prov som Kom tillbaka positivt på influensa A. Och jag fick börja med tamiflu på plats och ska äta det morgon och kväll i 5 dagar. Men jag är så rädd att det är pga vaccinet och att det blir nå fel på bebis. Är i v. 26 nu. Febern är nu ikväll borta men hostar lungorna ur mig och har fortfarande lite värk i kroppen.

  • Svar på tråden Tamiflu och Gravid ?
  • Äldre 29 Dec 21:48
    #1

    Det är risken man tar när man väljer att vaccinera sig under grav. Det finns risker med allt :(

  • Äldre 30 Dec 12:17
    #2

    Fast det enda jag fick i anslutning till vaccinet var rodnaden där jag fick sticket. Det andra kom 1 v efteråt. Och mamma hade som sagt fått feber när hon kom på julafton och insjuknade rejält senare på kvällen och natten och jag 2 dagar efter henne. Så känns som det är hon som smittat mig ändå. Äter mina tamiflu och hoppas influensan går ur kroppen. Har som sagt inte haft feber sedan fredagen (hade bara i 1 dygn). Men som sagt höjd sänka och positivt utslag på influensa A. Därav tamiflu pga att jag är gravid och influensa tydligen kan vara väldigt farligt för bebisen.

  • Äldre 1 Jan 21:30
    #3
    Mickis1984 skrev 2018-12-29 01:09:14 följande:

    Jag är lite nojig nu då jag vaccinerade mig mot influensan förra veckan torsdag och fick endast lite rodnad och svullnad 1-2 dagar efter vaccinet där de gets.

    Nu igår alltså 1 vecka efter fick jag 39 graders feber, hemsk hosta (har hostat i nästan 7v innan men inte såhär) ont i kroppen och blev verkligen jätte sjuk.

    Min mamma var här i måndags och va jätte varm och mådde inte bra och fick hög feber och blev jätte sjuk senare den kvällen och på tisdagen så det kan ju faktiskt varit hon som smittat mig ?

    Hur dom helst ville reumatologen att jag skulle åka in till akuten då jsg har SLE, sagt och gjort, dom tog influensa prov som Kom tillbaka positivt på influensa A. Och jag fick börja med tamiflu på plats och ska äta det morgon och kväll i 5 dagar. Men jag är så rädd att det är pga vaccinet och att det blir nå fel på bebis. Är i v. 26 nu. Febern är nu ikväll borta men hostar lungorna ur mig och har fortfarande lite värk i kroppen.


    Jag åkte på influensa A när jag var gravid 2013. Det var nog i 6:e månaden. Jag var vansinnigt sjuk och kunde inte andas. Hamnade på infektion och fick tamiflu. Det var inte så att jag hade något val direkt. Men jag blev direkt bättre med tamiflu. Tamiflu hjälper väl främst i början av infektionen, och förkortar förloppet? Om läkaren säger Tamiflu så skulle jag ta det enl deras rekommendation. Om du nu mår bättre och tror att infektionen botats utan medicin så ring doktorn igen och be om nytt råd.
Svar på tråden Tamiflu och Gravid ?