• grodan98cm

Vad kan sjukvården se

Hej! Jag och min fästman äääska göra IVF och vi lever väldigt ordnat och har bra struktur på livet och ekonomin.

Undrar dock hur långt tillbaks i journalen de tittar? 2016 har jag saker i min journal som jag inte vill att de ska se. Detta var innan jag bodde med min blivande make - bodde då i en annan region. Kan man inom sjukvården se ALLT i patientjournalen från även andra regioner/ landsting eller ser de bara för den region man är skriven i just nu?

Vet ju att det finns något som heter NPÖ ( nationell patientöversikt) och att om patienten godkänner så kan man titta på andra regioner men man ser inte det utan godkännande- vet ni om detta stämmer?? Ha en fin lördag!

• Svar på tråden Vad kan sjukvården se
  • Bestemor

Det är väl olika vad olika sjukvårdsinstanser kan se. I Göteborg kan Mölndals sjukhus se vad Östra sjukhuset skrivit i journaler.

Min vårdcentral kan inte se vad de två sjukhusen skrivit.

• Anonym (.)

vad är du rädd för att dom ska se?

• grodan98cm

Ok jag är rädd att de ska se saker från när jag bodde i Uppsala bor nu i Göteborg. Alkoholrelaterat samt ångest pga att jag tappade fotfästet och drack för mycket under en månad våren 2016 och sökte hjälp för detta. Idag är jag helnykterist sedan 2 år tillbaka.

• Anonym (.)
    grodan98cm skrev 2018-12-29 11:26:46 följande:

Ok jag är rädd att de ska se saker från när jag bodde i Uppsala bor nu i Göteborg. Alkoholrelaterat samt ångest pga att jag tappade fotfästet och drack för mycket under en månad våren 2016 och sökte hjälp för detta. Idag är jag helnykterist sedan 2 år tillbaka.

Det som har hänt är historia så vad spelar det för roll när det inte är relevant i nuläget?
  • grodan98cm

Nej så tänker jag också det är bara min rädsla att de ska gå tillbaks flera år och se hur det var då. Men det är säkert som du säger de borde ju fokusera på nuläget och åtminstone inte mer än 2 år tillbaka.

Svar på tråden Vad kan sjukvården se