• Hyllemor

    Födelsedagspresent till dagiskompis?

    Min son är bjuden på sitt första födelsedagskalas. Det är hans bästa kompis på förskolan som fyller år, en flicka som fyller 4 eller 5 år, och kalaset kommer att hållas på ett lekland. Jag känner inte alls hennes föräldrar och det enda jag vet om flickan är det min son brukar berätta: de brukar leka mamma, pappa, barn, att de brukar cykla på samma cykel, att hon brukar ha många fina klämmor i håret och att de håller ihop i stort sett hela dagarna på förskolan.


    Jag tog med mig min son till en leksaksaffär, men det enda han föreslog var saker som han själv verkligen ville ha, alternativt ett sminkset med ögonskugga och nagellack. Det sistnämnda vill jag inte köpa, eftersom jag vet att inte alla föräldrar uppskattar smink till små barn.


    Jag vet verkligen inte vad jag ska köpa till flickan. Hon är jätteblyg och jag har aldrig hört henne säga ett enda ljud eftersom hon inte svarar när jag har försökt prata med henne när jag hämtar min pojke på förskolan. Min son vill gärna leka med henne efter förskolan och i våras lämnade jag ett brev till hennes föräldrar om det på dagishyllan, men responsen har uteblivit totalt fram tills den här kalasinbjudan som kom via leklandets mailadress, så jag vet verkligen ingenting om flickan, hennes intressen eller vad som skulle kunna vara lämpligt att köpa.


    Kan jag få tips och råd kring det här? Och hur mycket är egentligen rimligt att lägga på en födelsedagspresent?

  • Svar på tråden Födelsedagspresent till dagiskompis?
  • Anonym (Khh)

    Vi brukar lägga kring 150:- på kompisar. Ibland mer, ibland mindre. Lego är alltid uppskattat i den åldern, så det vore nog perfekt :)

    Tänk nu inte på att hon är flicka, kön spelar ingen roll vid lek. Köp något populärt som din son gillar? En liten radiostyrd bil? Uteleksaker?

  • Hyllemor
    Anonym (Khh) skrev 2018-12-30 00:30:46 följande:

    Vi brukar lägga kring 150:- på kompisar. Ibland mer, ibland mindre. Lego är alltid uppskattat i den åldern, så det vore nog perfekt :)

    Tänk nu inte på att hon är flicka, kön spelar ingen roll vid lek. Köp något populärt som din son gillar? En liten radiostyrd bil? Uteleksaker?


    Tack för dina tips! Lego får det nog bli. Det känns enkelt och bra :)
  • Anonym (Pris)

    Jag tycker också lego är perfekt. Jag anpassar kostnad lite utifrån hur nära vän det är och om familjen är vänner till vår familj etc. I din situation så hade jag nog siktat kring hundralappen.

  • Anonym (Om inte)

    Om inte lego så köp målarböcker och kritor/pennor.

    Då kan man få rätt så mycket för pengarna, lego kan ju vara rätt så dyrt

  • Anonym (.)
    Anonym (Khh) skrev 2018-12-30 00:30:46 följande:

    Vi brukar lägga kring 150:- på kompisar. Ibland mer, ibland mindre. Lego är alltid uppskattat i den åldern, så det vore nog perfekt :)

    Tänk nu inte på att hon är flicka, kön spelar ingen roll vid lek. Köp något populärt som din son gillar? En liten radiostyrd bil? Uteleksaker?


    kön spelar visst roll vid lek. radiostyrda bilar är pojkleksaker. En barboedocka blir perfekt för en flicka i den åldern
  • Fru Ve

    Play-doh tycker jag är en bra present också om man inte vet vad man ska köpa :)

  • Anonym (Khh)
    Anonym (.) skrev 2018-12-30 10:00:40 följande:

    kön spelar visst roll vid lek. radiostyrda bilar är pojkleksaker. En barboedocka blir perfekt för en flicka i den åldern


    Ja kanske för barn födda på 80 talet. Men idag är det 2018, snart 2019 och världen ser annorlunda ut.
  • modsey

    Vi köpte ofta spel till barn på kalas. I synnerhet när man inte helt vet vad de gillar. Finns massa pysselset oxå, men inte alla gillar ju direkt pärlplattor eller lera. Bra barnböcker eller pussel är ju också neutralt att ge bort.

  • Anonym (.)
    Anonym (Khh) skrev 2018-12-30 11:43:27 följande:

    Ja kanske för barn födda på 80 talet. Men idag är det 2018, snart 2019 och världen ser annorlunda ut.


    spelar ingen roll när dom är födda. Boys will be boys, girls Will be girls
  • legomum

    Spel, pussel, pysselbok, klistermärken, såpbubblor, minidjur, tuschpennor, färgpennor, pärlplattor, ljusslinga, skämtsaker, vattenfärger det finns mycket att välja på.

    Annars säger jag som andra, lego. Finns startset för 49kr i fyra olika färger. Passar jättebra för de barn som inte hunnit bli van att bygga än.

Svar på tråden Födelsedagspresent till dagiskompis?