• Annika1979

Studera när man är 40 plus

Hej!

Jag funderar på att läsa till socionom men är jag med mina snart 40 år förgammal? Finns det någon annan som läser vid 40-års ålder här inne?

• Svar på tråden Studera när man är 40 plus
  • onka

Jag började efter jag fyllt 40. Har 20 dagar kvar tills jag är färdig socionom och är nu 45 år. Jag är äldst i klassen men det är fler över 30. Fördelen med att vara äldre är man har både livserfarenhet och arbetserfarenhet. Nackdelen för mig var att jag var ovan att plugga på högskolenivå, men det ger sig efter ett tag.

Nu när jag söker jobb så är åldern en tillgång, en chef tom uttryckte att hon ville ha vuxna sökande ????.

Jag har inte ångrat att jag tog steget även om det varit motigt många gånger. Och jobb finns när man är klar!

• Anonym (yes)
    Annika1979 skrev 2018-12-30 07:55:04 följande:

Hej!

Jag funderar på att läsa till socionom men är jag med mina snart 40 år förgammal? Finns det någon annan som läser vid 40-års ålder här inne?

Jag är 48 och är halvvägs igenom specialpedagogsutbildningen! Det är inte alls för sent. Är du motiverad för att studera - kör!

Min chef stöttar mig och mer eller mindre handplockade mig eftersom jag som lärare ofta visat att jag intresserat mig mycket för de här frågorna, och nu när formligen "alla" skolor skriker efter specialkompetens var det ett bra läge. Bra för mig och bra för vår verksamhet och chefen kommer inte behöva jaga någon ny när jag är klar, jag finns ju redan där Glad win-win 
  • Anonym (Universitets läraren)

Undervisar på universitetet och min erfarenhet är att äldre studenter finns det tre kategorier utav. De som klarar sig jättebra just för att de har lite annan erfarenhet och ger nyttig input till de yngre iform utav kritiskt tänkande. De som verkar klara sig bra men efter hälften hoppar av pågrund utav att man fortsätter på sitt gamla jobb på halvtid. Heltidsstudier är heltidsstudier, så vill man lyckas så är mitt tips att faktiskt fokusera på studierna. Sen är det dom som efter bara en termin eller två inser att nej jag har det rätt bra på mitt gamla jobb och hoppar av. Tyvärr är majoriteten utav de äldre studenterna i den tredje kategorin. Så jag vet att vissa lärare har svårt att hitta motivationen till att verkligen uppmuntra äldre studenter för man vet att de ändå kommer hoppa av. Tipset till att hålla sig kvar är väl kanske att klipp alla band med gamla jobbet om du verkligen bestämt dig. Ta inte tjänstledigt utan säg upp dig, så att du inte har den där tryggheten jag kan alltid gå tillbaka. För då tror jag att det blir för lockande när det kommer en motgång i studierna. Det är väl också där det skiljer mest mellan yngre och äldre studenter att de äldre på något sätt har ett annat ordnat liv och ett annat val till studierna. Vilket också kan bli svagheten och frestelsen att inte slutföra studierna.

• Thereisthat

Min gamla mattelärare sa såhär:

Idag går utvecklingen så fort att vi som är i yrkeslivet nu med största sannolikhet kommer att behöva utbilda om oss ända fram till pensionen.

Mitt svar till dig TS är nej. Du är inte för gammal! Du gör ett karriärsbyte vilket jag tvärtom tror att majoriteten tycker att du gör rätt i. Följ din dröm och skit i åldern!

• sobrio88

Absolut inte försent. En kompis till mig som är 40+ går andra terminen till socionom nu. Jag är 30 år och går första terminen till ssk och där är det ett 10-15tal som är i 40-årsåldern i min kurs

• Annika1979

Tack för alla svar! Jag är tacksam att ni ville dela med er ????

Känns bra att veta att man inte då blir ensam 40-åring bland alla yngre som kanske kommer direkt från gymnasiet..

• Thereisthat
    Annika1979 skrev 2018-12-30 11:30:26 följande:

Tack för alla svar! Jag är tacksam att ni ville dela med er ????

Känns bra att veta att man inte då blir ensam 40-åring bland alla yngre som kanske kommer direkt från gymnasiet..

Det är väl lite charmen med eftergymnasiala utbildningar - oavsett om det rör sig om YH-utbildningar, folkhögskolan eller universitet - att det ger oss en möjlighet att umgås mellan generationerna och dela med sig av sina erfarenheter. Jag minns när jag gjorde en mattekurs på komvux. Det var 19 åringar, 20-30-åringar och en del 40+ där. Vi hade verkligen jätteroligt och alla kom extremt bra överens. Åldern alla hade suddades ut och det var en underbar känsla. Ungefär som att lumpen suddar ut den sociala statusen personen har i det civila livet.

Jag tror att du kommer att trivas kanon på den utbildningen :)
  • Anonym (.)

Absolut inte för gammal! Läst till sjuksköterska, säkert 10 st i kursen är över 40 år. De har mer pondus inför patienterna än de yngre. Går jättebra för dem.

• Anonym (A)

Jag började en andra högskoleutbildning när jag var 39. Hade sparpengar och klarade mig utan lån (fick bidragsdelen och sommarjobbade) Det är roligare att plugga när man redan har jobbat o h jag hade grymt mycket bättre studiedisciplin är kursarna direktfrån gymnasiet!

• Anonym (annan)
    Anonym (Universitets läraren) skrev 2018-12-30 10:05:43 följande:

Undervisar på universitetet och min erfarenhet är att äldre studenter finns det tre kategorier utav. De som klarar sig jättebra just för att de har lite annan erfarenhet och ger nyttig input till de yngre iform utav kritiskt tänkande. De som verkar klara sig bra men efter hälften hoppar av pågrund utav att man fortsätter på sitt gamla jobb på halvtid. Heltidsstudier är heltidsstudier, så vill man lyckas så är mitt tips att faktiskt fokusera på studierna. Sen är det dom som efter bara en termin eller två inser att nej jag har det rätt bra på mitt gamla jobb och hoppar av. Tyvärr är majoriteten utav de äldre studenterna i den tredje kategorin. Så jag vet att vissa lärare har svårt att hitta motivationen till att verkligen uppmuntra äldre studenter för man vet att de ändå kommer hoppa av. Tipset till att hålla sig kvar är väl kanske att klipp alla band med gamla jobbet om du verkligen bestämt dig. Ta inte tjänstledigt utan säg upp dig, så att du inte har den där tryggheten jag kan alltid gå tillbaka. För då tror jag att det blir för lockande när det kommer en motgång i studierna. Det är väl också där det skiljer mest mellan yngre och äldre studenter att de äldre på något sätt har ett annat ordnat liv och ett annat val till studierna. Vilket också kan bli svagheten och frestelsen att inte slutföra studierna.

Jag skulle aldrig säga upp mig. Man kan hamna helt utanför trygghetssystemet. Vill man inte fortsätta så har man i alla fall testat. Finns ingen lag på att man måste fullfölja påbörjade studier.
  • Anonym (Lagom!)

Vi är ett gäng på socionomprogrammet jag går som är i din ålder och äldre.

• Anonym (Universitets läraren)
    Anonym (annan) skrev 2018-12-30 21:01:53 följande:
    Jag skulle aldrig säga upp mig. Man kan hamna helt utanför trygghetssystemet. Vill man inte fortsätta så har man i alla fall testat. Finns ingen lag på att man måste fullfölja påbörjade studier.
    Säger bara vad jag ser. Och vad jag ser är att äldre som har ett jobb oftast gör misstaget att "inte klippa banden" med sitt bekväma liv i att ha ett jobb och därför misslyckas. För de yngre har ju ett annat tryck på sig då de inte har den säkerheten. Och äldre som inte heller har den säkerheten för att dom plockat bort den är oftast de som lyckas och fullföljer sina studier till slut. Så om man verkligen vill byta karriär då är det större chans att lyckas om man tar steget fullt ut. 
  • Annika1979
    Skulle nog inte heller säga upp mig men förstår poängen. Det blir ju mer driv ifall man inte har ngt att falla tillbaka på...
  • Annika1979
    Skulle nog inte heller säga upp mig men förstår poängen. Det blir ju mer driv ifall man inte har ngt att falla tillbaka på...
  • Mrs Green

Just vid utbildningar/yrken där det är en klar fördel att ha mer livserfarenhet, t.ex. socionom, psykolog eller präst, tror jag inte man är så ensam som man tror om att vara lite äldre, och en fördel att vara äldre när man söker jobb. 

Själv gick jag jag en universitetsutbildning när jag var runt 25, men när jag var 47 sa jag upp mig och gick en YH-utbildning. Det var det bästa jag gjort Skrattande man behöver fylla på med både ny kunskap och ny energi om man ska fortsätta göra ett bra jobb (eller överhuvudtaget få ett nytt jobb) ända fram till pensionen. 

Svar på tråden Studera när man är 40 plus