• Äldre 30 Dec 08:02
    2067 visningar
    7 svar
    7
    2067

    3 barn i Volvo V70 - hur placera bilbarnstolar?

    Hej!

    Vår trea kommer inom några månader och hur ska vi placera bilbarnstolarna:

    1. Babyskydd

    2. Sonen 5 år framåtvänd bilbarnstol

    3. Dottern 2,5 år bakåtvänd

    Vi har Isofix på var sin sida där bak, går ej att eftermontera. Tänker att mest praktiskt om bebis har Isofix då hen somnar och enklast lyfta över?

    Nu sitter jag i mitten mellan båda barnen när vi åket alla.

    Hur har/hade ni det? Tacksam för tips

  • Svar på tråden 3 barn i Volvo V70 - hur placera bilbarnstolar?
  • Äldre 30 Dec 08:18
    #1

    Vill tilläggs att jag inte vill att alla tre sitter där bak tillsammans utan jag el maken har inga problem med att sitta i mitten bak mellan två

  • Anonym (Aa)
    Äldre 30 Dec 08:41
    #2

    Babyskyddet eller den bakåtvända fram och den andra bakom. Då får ni utrymme att flytta förarstolen bakåt och framåt. Nu har ni ändå tänkt vara en vuxen i mitten, men det är hopplöst att ha bilkudde eller framåtvänt stol i mitten. Man kommer inte åt att knäppa bältet.

  • Anonym (Bfbf)
    Äldre 30 Dec 08:41
    #3

    Hade satt bebisen i fram och de äldre i bak.

  • Äldre 30 Dec 12:46
    #4

    Tack för era svar

  • Sat 11 May 2019 15:35
    #5

    Hej igen! Det börjar närma sig och kan inte bestämma mig. Fick inte så många svar sist heller.. bebis fram eller bakom till höger? De andra är 2,5 år (bakåtvänd) och 5 år framåtvänd (kommer sitta där bak). Tacksam om fler vill ge råd/hur har/hade ni det?

  • Sat 11 May 2019 16:26
    #6

    Skulle säga en bakåtvänd i mitten, det ger störst sittyta på övriga platser. Vi har visserligen bara en bilbarnstol i bilen, men den får vara i mitten för att vi andra ska sitta bekvämt.

    Om du vill sitta bredvid bebisen så är det lämpligt om den är i mitten tänker jag. Men du märker ju om det inte funkar, då är det ju bara att byta platser.

  • Sat 11 May 2019 22:07
    #7

    Ni verkar inte vilja ha alla tre bak, då hade jag satt babyskyddet fram och den bakåtvända bakom och femåringen bakom föraren. Detta för att en bakåtvänd bilbarnstol i passagerarsätet innebär sannolikt att man inte ser sidospegeln vilket är negativt för föraren (har själv haft en axkid i passagerarsätet på V70, var då tvungen att ha en extraspegel utanför den vanliga för att se något och det kändes inte optimalt). Har ni en bas till babyskyddet kan man förhoppningsvis fästa den med bälte istället för Isofix? Den framåtvände bakom föraren för den stolen tar mindre plats.

Svar på tråden 3 barn i Volvo V70 - hur placera bilbarnstolar?