• Jmw

Gemensamma pengar

Behöver lite åsikter

Vi har gemensamma pengar och försöker spara så mycket vi kan. Men jag tycker att det man får i födelsedagspresent får man välja att ha själv eller dela med sig. Jag får ofta pengar av mina föräldrar när jag fyller år och har valt att dela med mig, sparat eller handlat något till oss. Nu vill jag ha lite nya möbler och sa: om jag får pengar av mina föräldrar tänkte jag spara undan det till nya möbler. Han tyckte det var helt sjukt att jag ansåg att jag får välja vad jag vill göra med dem? & tycker vi ska lägga dem pengarna på vårt sparkonto istället för att jag ska spara på ett eget till möbler. Jag blir skitsur.

Vad tycker ni? Ska man dela även födelsedagspresenter med den personen man var gemensamma pengar med ?

Obs, delar alltid med mig av det jag får. Men denna gången känner jag att vi behöver nytt köksbord.

• Svar på tråden Gemensamma pengar
  • Postman

Nej jag håller helt med dig med. Det är dina födelsedagspengar, du bestämmer helt vad du vill göra med dessa.

• äldreochklokare

Din present, du bestämmer. 

Hur hade han resonerat om du bett dina föräldrar om precis det bordet du ändå tänkt köpa? Det är ju samma pengar. 

Ni kanske dock ska bestämma om detta så det inte blir tjafs varje gång någon får pengar i present. 

• Jmw

Får nog önska mig presentkort på någon möbelaffär istället så man slipper dessa diskussionerna. Han säger även att vi alltid delat på det han fått av sina föräldrar, kanske för vi fått presentkort på ett hotell tillexempel.. Kan ju vara en självklarhet att jag följer med på den hotellnatten, eller någon annan tjej som vill åka med honom ?? Varsågod känner jag just nu haha.

Han har inte fått direkta pengar. Hade han fått det känner jag ju att det är en självklarhet att han skulle köpa något han vill ha. Vuxenlivet ibland .. ZzzzZzzz

• EmberEyes

Jag tycker väl iofs att ett nytt (gemensamt) köksbord ska betalas ur den gemensamma kassan och inte dina födelsedagspengar...

• Jmw

Haha ja fast det funkar icke. Då hade jag isåfall fått kapa av ena bordsbenet för att det ska vara ?lönt? att köpa nytt bord. Har iofs bara haft bordet i 5 år, men med barn så blir det lite tråkigt och skadat på den tiden ????

• Namnbricka

Först o främst är det dina pengar och ja du väljer.

Det du missar är vilket språk du använder mot din partner.

När du säger att du ska spara egna pengar till egna möbler så distanseras erat "vi"

• EmberEyes
    Jmw skrev 2018-12-30 22:45:14 följande:

Haha ja fast det funkar icke. Då hade jag isåfall fått kapa av ena bordsbenet för att det ska vara ?lönt? att köpa nytt bord. Har iofs bara haft bordet i 5 år, men med barn så blir det lite tråkigt och skadat på den tiden ????

Är du säker på att ni inte har större problem med er relation än huruvida en present-peng är individuell egendom eller gemensam egendom?
Svar på tråden Gemensamma pengar