• Anna198407

    Arg 4 åring!

    Min son fyller 4 år om 1 vecka. Jag har läst och förstått att detta är en fas som vi bara får ta oss igenom . Dennis har plötsligt under den senaste tiden börjat få riktiga vredesutbrott! Säger man något som han inte vill höra så kan han ställa sig och gallskrika . Han kan också säga elaka saker som att mamma jag hatar dig , jag tycker inte om dig ( eller pappa) , du är dum mm mm mm också blir han så arg så han skakar sedan börjar han gråta . Jag vet att han inte menar det han säger och emellanåt är han glad , hjälpsam och berättar om hur mycket han älskar oss sin mamma och pappa.

    Men hur hanterar ni det här ? Jag känner bara att jag vill hjälpa honom . Pappan blir ofta arg tillbaka men det skapar bara ännu mer skrik och ilska . Jag försöker istället fråga honom varför han blir så arg och ber honom gå in i ett annat rum där han kan skrika tex om vi sitter och äter . Ibland tar jag honom i famnen och pratar i lugn ton med honom och han lugnar ner sig och berättar om varför han är så arg och det hjälper ibland men ibland blir han istället ännu argare när jag gör så .

    Hur hanterar ni denna fas?

  • Svar på tråden Arg 4 åring!
  • Anonym (Mamma)
    Anna198407 skrev 2018-12-30 21:27:19 följande:

    Men hur hanterar ni det här ? Jag känner bara att jag vill hjälpa honom . Pappan blir ofta arg tillbaka men det skapar bara ännu mer skrik och ilska . Jag försöker istället fråga honom varför han blir så arg och ber honom gå in i ett annat rum där han kan skrika tex om vi sitter och äter . Ibland tar jag honom i famnen och pratar i lugn ton med honom och han lugnar ner sig och berättar om varför han är så arg och det hjälper ibland men ibland blir han istället ännu argare när jag gör så .

    Hur hanterar ni denna fas?


    Jag tycker att du gör precis rätt. Det enda man kan göra är att hålla sig lugn själv och ha tålamod. Visa honom alternativ att uttrycka sin ilska, dock aldrig genom fysisk aggressivitet. En del inbillar sig att det är bra men det göder bara vidare aggressivitet eftersom det främjar kroppens belöningssystem. Att sitta i famnen, att gå till ett annat rum ensam, att prata om sin ilska är bra sätt Fortsätt så!
  • mammalovis

    Jag känner igen det, vi har en 3-åring som nyligen börjat dessa hopplösa gallskrik och då kan han hålla i länge och då funkar inget. Ja, möjligen att vi föräldrar byts av, att den som inte är elak kan närma sig och lugna eller avleda. Oftast är det ett tecken på den ökade självständigheten, så att förbereda på vad som snart komma skall är ett smart drag. Ibland funkar det att välja mellan två tröjor eller dylikt. Ibland får man bara ta med sig barnet därifrån.

    Ibland blir det totala missförstånd som när vi t ex tävlade med syrran för att skynda på när hon var trött och sur om vem som kom först och han blev vansinnig när jag parkerade vagnen utanför skolan före han kom dit och jag tänkte att det var att komma först till dörren. Som han skrek. Då får man höra: mamma du elak. Jaja, tur att det går över hos de flesta barn efter en period, så jag hoppas han tillhör den kategorin och inte samma som äldsta syrran där det bara mattas av i perioder. Men visst är det skitjobbigt i perioder.

Svar på tråden Arg 4 åring!