• Anonym (Ts)

    När får misstänkt brev från polisen?

    Jag har anmält en våldtäkt och är sjukt orolig att den misstänkte kommer komma hem till mig när han fått veta detta, alltså när han fått brev från polisen. Har sagt det här till polisen.

    Någon med erfarenhet av det här? Hur lång tid i snitt brukar det ta tills den misstänkte får brev om anmälan? Sitter på helspänn varje kväll.

  • Svar på tråden När får misstänkt brev från polisen?
  • Anonym (Utredare)

    Beklagar verkligen. Starkt gjort av dig att anmäla. Misstänkt får inte ett brev om att anmälan gjorts. Misstänkt får kännedom om att anmälan gjorts först när denne blir kallad till ett förhör. Har du blivit tillfrågad om ett målsägandebiträde? Be om det annars. Denne kan stötta dig i processen, ta tillvara på dina intressen och svara på alla dina frågor.

  • Anonym (.)

    finns ingen generell tid. Beror på hur mycket arbete polisen har i övrigt

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Utredare) skrev 2018-12-30 22:22:25 följande:

    Beklagar verkligen. Starkt gjort av dig att anmäla. Misstänkt får inte ett brev om att anmälan gjorts. Misstänkt får kännedom om att anmälan gjorts först när denne blir kallad till ett förhör. Har du blivit tillfrågad om ett målsägandebiträde? Be om det annars. Denne kan stötta dig i processen, ta tillvara på dina intressen och svara på alla dina frågor.


    Tack för svar! Tror jag har fått ett målsägandebiträde. Kommer den personen höra av sig till mig eller är det jag som tar första kontakt? Har fått brev om detta men det är otroligt jobbigt att läsa igenom.
  • EmberEyes
    Anonym (Ts) skrev 2018-12-30 23:43:59 följande:
    Tack för svar! Tror jag har fått ett målsägandebiträde. Kommer den personen höra av sig till mig eller är det jag som tar första kontakt? Har fått brev om detta men det är otroligt jobbigt att läsa igenom.
    Har du någon som kan stötta dig och hjälpa dig läsa igenom den här typen av korrespondens? En förälder, syskon, vän..?
Svar på tråden När får misstänkt brev från polisen?