• Äldre 30 Dec 23:47
    124 visningar
    2 svar
    2
    124

    Glömde ta p-piller, är jag ändå skyddad?

    Hej! Jag glömde nyss ta p-piller, och det har gått mer än 36 timmar, och hade sex igår.. Dock har jag ätit ihop en massa kartor, kanske tre stycken, så borde jag inte vara skyddad ändå? Jag tog den jag hade glömt nu. Men om jag inte tagit något piller alls skulle jag ju fått mens, och under den tiden är man ju skyddad. Alltså borde jag väl vara skyddad i en vecka nu ändå, precis som om jag hade haft mens, fast att jag nu tog pillret? Då tar det ju 7 dagar igen innan jag är skyddade men dom 7 dagarna (som det tar innan p-piller ger skydd från att man börjar äta igen) kan väl ses som tiden jag egentligen skulle ha haft mens och därmed varit skyddad under? Alltså borde jag väl ha hormonerna kvar i kroppen under denna vecka tills pillren skyddar igen? Jag fortsätter ju äta dom som vanligt (ska alltsp inge sluta så jag får mens).

    Tänker jag fel? Borde jag ta dagen-efter piller? Stoppar dagen-efter pillren skyddet från p-pillren så man får börja om?

  • Svar på tråden Glömde ta p-piller, är jag ändå skyddad?
  • Äldre 30 Dec 23:53
    #1

    Gå in på FASS och läs vad som gäller för just den sorten du tar. Det är olika beroende på märket!


    ~ Sjuksköterska ~
  • Äldre 31 Dec 00:01
    #2
    EpicNurse skrev 2018-12-30 23:53:21 följande:

    Gå in på FASS och läs vad som gäller för just den sorten du tar. Det är olika beroende på märket!


    Tack, ska kika där! Jag äter Prionelle 28! Tänkte ifall du råkar veta vad som gäller just den :)
Svar på tråden Glömde ta p-piller, är jag ändå skyddad?