• Sessie82

    Vattkoppor. Behöver åsikt !!

    Hej måste ha lite hjälp här.

    Bakgrund:

    Min väninna har en dotter på 5 år som precis blitt av med sina vattkoppor hon haft hela december typ. Träffade henne när sista koppen va torkad.

    Då va dom hos oss på fika nån timme och sen gick vi på bio ihop och sen åt ute på pizzeria.

    MEN dagen efter får jag ett sms av min väninna att hennes man har fått vattenkoppor. Dom trodde han redan haft de men ack så fel.

    Min 4 åring va i hallen samtidigt som hennes man och sen satt ju vid samma bord på pizzerian men en bit ifrån på bion.

    "Problem" : Min son har fyllt 4 år och vi har ett kalas för han om 2 veckor. (Redan ändrat dag en gång).

    Men nu är de även så att min väninna vill vi kommer hem till dom idag och firar nyår och äter 3 rätters osv. Låter så mysigt och lockande då vi sällan blir bjudna på sånt. Rättare sagt första gången :)

    Men då..kommer vi definitivt utsätta sonen för smittan? I deras hem liksom. Tänker på kalaset om 2 veckor. Och vabb i januari ett par veckor känns inte så lockande. MEN min väninna säger att han redan är smittat vår son. Att det redan är kört. Och att det bästa är o låta han bli sjuk nu i ung ålder. Och jag är även osäker om jag haft de som liten och jag är gravid och läst det är bra o få vattkoppor tidigt i graviditeten så fostret får antikropparna.

    Oj va långt de blev nu. Men finns de nån vänlig själ där ute dom har lite mer kunskap och erfarenhet av detta så snälla skriv :)

    Gott nytt år på er :)

  • Svar på tråden Vattkoppor. Behöver åsikt !!
  • Mortiscia
    Sessie82 skrev 2018-12-31 10:33:00 följande:

    Men nu är de även så att min väninna vill vi kommer hem till dom idag och firar nyår och äter 3 rätters osv. Låter så mysigt och lockande då vi sällan blir bjudna på sånt. Rättare sagt första gången :)

    Men då..kommer vi definitivt utsätta sonen för smittan? I deras hem liksom. Tänker på kalaset om 2 veckor. Och vabb i januari ett par veckor känns inte så lockande. MEN min väninna säger att han redan är smittat vår son. Att det redan är kört. Och att det bästa är o låta han bli sjuk nu i ung ålder. Och jag är även osäker om jag haft de som liten och jag är gravid och läst det är bra o få vattkoppor tidigt i graviditeten så fostret får antikropparna.

    Oj va långt de blev nu. Men finns de nån vänlig själ där ute dom har lite mer kunskap och erfarenhet av detta så snälla skriv :)

    Gott nytt år på er :)


    Ni ska absolut inte utsätta er för smitta i onödan! Det är långt ifrån säkert att er son redan är smittad och det är fullständigt vansinne att nästan medvetet låta ens barn bli smittat, då är man ju rent rubbad! Gällande din graviditet och antikroppar är det bäst om du ringer 1177 eller din MVC och frågar.

    Alltså, ett stort NEJ till nyårsfirande, tyvärr! Ni får ses när alla blivit friska.
Svar på tråden Vattkoppor. Behöver åsikt !!