• Simon 681

Ny artikel från Linnea Claesson, vill diskutera.

Här är länk till artikeln: www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/1kAK4l/tre-goda-skal-att-fejka-en-orgasm

Min spontana reaktion är: Är det vanligt att kvinnor efter morgongym, nio timmars arbetsdag och timmar av utseeneunderhåll tar initiativ till sex de inte vill ha för husfridens skull.? Är et många som känner igen sig? För mig är detta främmande.

En annan fråga är: Hur kommer det sig att både mäns och kvinnors handlingar är mäns fel? Jag förstår begreppet norm, men det har inte särskilt högt förklaringsvärde.

How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Svar på tråden Ny artikel från Linnea Claesson, vill diskutera.
  • äldreochklokare
    Simon 681 skrev 2019-01-01 11:23:45 följande:

Här är länk till artikeln: www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/1kAK4l/tre-goda-skal-att-fejka-en-orgasm

Min spontana reaktion är: Är det vanligt att kvinnor efter morgongym, nio timmars arbetsdag och timmar av utseeneunderhåll tar initiativ till sex de inte vill ha för husfridens skull.? Är et många som känner igen sig? För mig är detta främmande.

En annan fråga är: Hur kommer det sig att både mäns och kvinnors handlingar är mäns fel? Jag förstår begreppet norm, men det har inte särskilt högt förklaringsvärde.

Ja det är nog rätt vanligt. 

Norm har givetvis ALLT förklaringsvärde. Men det är väl just det som är grejen? Du är kille (gissar jag) och du förstår helt enkelt inte - det är väl bara att säga nej? (typ) Men som artikeln så tydligt belyser så nej, det är inte alltid så enkelt. 

Det betyder inte direkt att det är "alla mäns fel", men det är normens fel, och om man inte fattar att det finns en norm så blir det väldigt svårt att prata om saken. 
  • Simon 681
    äldreochklokare skrev 2019-01-01 11:37:03 följande:
    Ja det är nog rätt vanligt. 

Norm har givetvis ALLT förklaringsvärde. Men det är väl just det som är grejen? Du är kille (gissar jag) och du förstår helt enkelt inte - det är väl bara att säga nej? (typ) Men som artikeln så tydligt belyser så nej, det är inte alltid så enkelt. 

Det betyder inte direkt att det är "alla mäns fel", men det är normens fel, och om man inte fattar att det finns en norm så blir det väldigt svårt att prata om saken. 
    Om norm har ALLT förklaringsvärde  blir det ju omöjligt, eller snarare överflödigt att prata om saken.

Jag antar att du är kvinna och känner igen dig i Linneas beskrivning?
    How do we see the new masculinity in its most ideal form? In one word - Freedom.
  • Tecum

Om det finns en norm i detta fall, vilket jag inte tror, så upprätthålls den av både män och kvinnor. Bägge har ansvar för att ändra på det, i synnerhet kvinnor då män inte ser denna norm då en enligt LC blir lurade hela tiden...

• Nimzay

Gäääsp...bara en tanke: om nu kvinnorna är så svimfärdigt trötta efter exempelvis nio timmars arbete borde de kanske ge fan i att tvunget arbeta och stanna hemma vid spisen istället. För tänk bara: hade man tagit bord arbetstimmar från den dära exempel listan hade kanske en hel del kvinnor sluppit stappla av trötthet på väg mot sängen...och det vore väl mysigt? ;---)

• Farfallos
    Simon 681 skrev 2019-01-01 11:23:45 följande:

Har du hört uttrycket "inte alla män" som feminazis ofta kommer dragandes med (strax efter att de hyllat festivalen där alla män var portade)? Här är det naturligtvis "inte alla kvinnor" som gäller. Massor av fruntimmer här (ofta feta rökande feminister med 2 cm spackel i ansiktet och fyra färger i håret antar jag) klagar ju över att deras män inte vill ha sex med dem, så det är nog samma åt båda håll.

Jo, anledningarna till att allt är mäns fel måste bero på att kvinnor är korkade. Trots att de har alla möjligheter och rättigheter som män har, att kvinnor är överrepresenterade i många tidigare manligt dominerande yrken så fattar de unga tjejerna ändå inte, och klyftan i intressen ökar. Moderna medvetna kvinnor blir mer och mer intresserade av kläder och smink, och att skicka varandra redigerade bilder med kattnosar och stora ögon, samt att jaga likes på instagram. Och eftersom de har ett så begränsat förstående att endast normen (även om de upprätthåller den själva) får plats i minnet, så blir det mäns ansvar (lite som att vuxna får bära skulden om deras barn ställer till det).

Svar på tråden Ny artikel från Linnea Claesson, vill diskutera.