• Anonym (Opraktisk)

Varför är det så krångligt att byta lysrör i badrummet?

Jag måste byta lysrör i badrummet, och är inte så praktiskt lagd av mig dessvärre. Först måste man tydligen skruva loss ett genomskinlig plastglas (där ena skruven förstås ramlade ner i avloppet). Sen har kan jag inte få bort själva lysröret. Man ska vrida det ett snäpp moturs står det, men det verkar sitta rätt så fast. Jag vågar heller inte ta i för mycket för det har stått att lysrör är sköra och de innehåller farligt kvicksilver. Nu läste jag dessutom att man måste bryta strömmen till badrummet först. Är det nödvändigt?

När jag byter en vanlig glödlampa går det ju på några sekunder. Har ni också haft problem när ni ska byta lysrör?

• Svar på tråden Varför är det så krångligt att byta lysrör i badrummet?
  • Fontana

Det är nog sant att lysrör liksom kan kärva fast, speciellt i en fuktig eller smutsig miljö. Det bör gå att vrida dem ändå, prova lite åt båda hållen, kanske lossnar det.

Att man ska byta strömmen är mest en säkerhetsgrej, kanske kan du bara skruva ur proppen för den central som går till badrummet .

Om du bor i bostadsrätt kanske det finns någon vicevärd som kan hjälpa till?

Bor du i hyreslägenhet så kan du fråga Hyresvärden/Fastighetsbolaget. Ta bara noga reda på om de tänker debitera dig någon avgift om de skickar en "gubbe" att hjälpa till.

• Anonym (.)

Armaturen brukar vara fuktsäkrad, vilket gör att elen är lite mer inkapslad och därmed svår att byta lampan.

Låter som det kärvat/rostat fast, som ovan skriver, provat att vicka fram och tillbaka kanske spruta på lite 5-56 på kanterna så borde det släppa (definitivt med strömmen avstängd).

Jo de innehåller kvicksilver. Inga problem om de inte går sönder, men går de sönder ska man se till att tokventilera länge för att vädra ut kvicksilvret.

Jag brukar byta till led-lysrör nuförtiden. Då slipper man kvicksilvret.

Svar på tråden Varför är det så krångligt att byta lysrör i badrummet?