• Anonym (Moa)
    Äldre 2 Jan 23:04
    648 visningar
    13 svar
    13
    648

    Vilket skydd mot graviditet är bäst?

    Hej jag undrar vilket skydd mot gravidet tycker ni är bäst? Har hela mitt liv kört med avbrutet och det har funkat bra för det mesta men med en ny partner där man vill kunna lägga allt fokus på att njuta och inte på att vara rädd för att bli gravid vill jag skaffa ett bättre skydd eller vad man ska säga men måste vara något som man kan ta utan att gå upp i vikt, få dålig hy och inte göra en till ett känslor berg för har redan starka känslor. Det ända jag vet att jag inte vill ha är spiral eller kopparspiral.

  • Svar på tråden Vilket skydd mot graviditet är bäst?
  • Anonym (K)
    Äldre 2 Jan 23:05
    #1

    Kondom eller avstå sex

  • Anonym (B)
    Äldre 2 Jan 23:09
    #2

    Varför vill du inte ha spiral?

    Pstav är nog bäst i ditt fall, förutom hormonspiral, typ kyleena. P-piller är ofta lite rörigare för kroppen när det gäller biverkningar.

  • Anonym (.)
    Äldre 3 Jan 00:10
    #3

    Spiral gett minst hormoner, så klarar du inte det klarat du nog inga hormonbaserade preventivmedel.

    Kondom eller kombo av anal/oralsex är väl alternativ annars...

  • Äldre 3 Jan 00:16
    #4

    Analsex eller oralsex skyddar bäst. Blir som värst en äkta skit unge ala Augusta Janson

  • Anonym (Moa) Trådstartaren
    Äldre 3 Jan 00:25
    #5

    Varför jag inte vill ha spiral är för jag inte vill ha något som ska sitta i kroppen och kondomer och alla skämtet om anal sex, orka sex eller inte ha sex uppskattas inte. Antar att vi alla är vuxna och mogna personer som kan svara på ett bra sätt och har man inget bra svar går man vidare med livet utan att skriva något.

  • Anonym (Moa) Trådstartaren
    Äldre 3 Jan 00:27
    #6

    Dom sakerna jag undrar kring är p plåster, p spruta, mini piller eller p piller ni som har haft det vilka biverkningar har ni fått?

  • Anonym (B)
    Äldre 3 Jan 06:20
    #7
    Anonym (Moa) skrev 2019-01-03 00:27:04 följande:

    Dom sakerna jag undrar kring är p plåster, p spruta, mini piller eller p piller ni som har haft det vilka biverkningar har ni fått?


    Andras biverkningar spelar ju egentligen absolut ingen roll. Det betyder inte att du får samma om du använder just det pmedlet.

    Spiral och pstav har lägre dos hormoner eftersom dom sitter i kroppen och varar längst. Därför också minst risk för biverkningar.
  • Äldre 3 Jan 08:02
    #8

    Du


    Anonym (Moa) skrev 2019-01-03 00:25:22 följande:

    Varför jag inte vill ha spiral är för jag inte vill ha något som ska sitta i kroppen och kondomer och alla skämtet om anal sex, orka sex eller inte ha sex uppskattas inte. Antar att vi alla är vuxna och mogna personer som kan svara på ett bra sätt och har man inget bra svar går man vidare med livet utan att skriva något.


    Mer imponerande att nån vill knulla en humorbefriad gnällspik frivilligt. Men är man desperat så kanske
  • Anonym (:()
    Äldre 3 Jan 08:20
    #9

    Jag får biverkningar av precis ALLT, tål inte kodis, blev kopparförgiftad av kopparspiralen. Pp och MiniP gav alla möjliga hemska biverkningar. Så här är det faktiskt avbrutet som gäller, om jag inte vet att mensen kommer inom ett par dagar, då får han komma i mig.

  • Anonym (A)
    Äldre 3 Jan 12:25
    #10

    Kondom och avhållsamhet.

  • Anonym (Qlair­a)
    Äldre 3 Jan 12:43
    #11

    I slutet av min p-pillerperiod blev jag rekommenderad ett p-piller som hette Qlaira (stavning?). Det innehöll hormoner som var mer lika kroppens och påverkade inte miljön i lika stor utsträckning som de traditionella p-pillrena. Jag upplevde att min kropp kom tillbaka till de känslor jag haft innan vanliga p-piller. Fick tillbaka min rikliga mens och mensvärk, lättare att gå ner de extra kilona jag lagt på mig under alla år och ökad sexlust. Problemet var att man fick se till att apoteket verkligen beställde in just de p-pillrena. Annars blev det att man fick höra runt på närliggande apotek. De var också dyrare än vanliga p-piller. I övrigt är väl kondom det p-medel som är minst påverkande på kroppen.

  • Anonym (L)
    Äldre 3 Jan 22:26
    #12

    Jag skulle rekomendera pstav. Låg diserat så mindre risk för biverkningar (jag har som exempel inga) Har även bäst säkerhet av alternativen du uppgett. Många tror att ppiller är 99% säkert men det ör i kontrollstudier där intaget styrs mycket nogrannt i verkligheten ligger det på 90-95%. PSpruta brukar ge mer biverkningar då det är stark dos när det tas.

    Om du väljer pstav så kolla att ditt ställe har möjlighet till bedövning om emblakrämen inte funkar för dig, inte alla ställen som har tillstånd att ge bedövningssprutor nämligen

  • Anonym (Hmm)
    Äldre 3 Jan 22:38
    #13

    Låt bli - somliga ska nog inte yngla av sig ändå ....

Svar på tråden Vilket skydd mot graviditet är bäst?