Inflammation i tjocktarmen. Någon som vet nåt?
Välkommen till min bajs-tråd. :p Jag vet att detta inte är något läkar forum men kanske någon vet något ändå. :)
Varför får man inflammation i tjocktarmen?
Jag tror att detta började någon gång kring min Indien resa 2016. Jag har en lång tid iallafall haft problem med magen, jag har haft diarré i princip hela tiden, med några undantag då. Jag har även fått magkramper ibland så att det blivit bråttom till toaletten, och då har det varit väldigt löst. Sen efter att jag tömt så är allt bra igen.
Nu i slutet på 2018 tog jag tag i saken och berättade detta för en läkare. Varpå hon skickade mig och ta massa blodprover, blodproven var bra, visade inte något på laktos eller gluten blodproverna heller. Det enda som var lite under preferensvärdena var röda blodkropparna. Tog sedan ett avföringsprov som visade sig vara avvikande, vet inte vad skalan ligger på men det var kring 100 som det borde vara och mitt resultat var alltså över 400.
Så nu är jag här då. Läkaren har skickat remiss på att jag ska utföra colonoskopi för att se vad dom hittar, hon säger att det tyder på att jag har en liten inflammation i tarmen. Men mer fick jag i princip inte veta... hon sa att det inte är cancer men skulle kunna vara crohns eller ulcerös kolit MEN att det inte behöver vara det heller...
men vad är det då? Varför har jag en inflammation i tarmen?
Jag är jätte nojig att det ändå är någon stor sjukdom, chrons är ju ingen rolig sjukdom det heller så det vill jag inte ha. :(
Jag vill bara vara frisk, känns som en dödsdom då jag har alltid varit rädd att jag ska bli sjuk i något och vet mes mig att jag depppar ihop. Jag deppar redan av att jag vet att det är något nu när provet var förhöjt. :(