• Anonym (Hej)

Inflammation i tjocktarmen. Någon som vet nåt?

Välkommen till min bajs-tråd. :p Jag vet att detta inte är något läkar forum men kanske någon vet något ändå. :)

Varför får man inflammation i tjocktarmen?

Jag tror att detta började någon gång kring min Indien resa 2016. Jag har en lång tid iallafall haft problem med magen, jag har haft diarré i princip hela tiden, med några undantag då. Jag har även fått magkramper ibland så att det blivit bråttom till toaletten, och då har det varit väldigt löst. Sen efter att jag tömt så är allt bra igen.

Nu i slutet på 2018 tog jag tag i saken och berättade detta för en läkare. Varpå hon skickade mig och ta massa blodprover, blodproven var bra, visade inte något på laktos eller gluten blodproverna heller. Det enda som var lite under preferensvärdena var röda blodkropparna. Tog sedan ett avföringsprov som visade sig vara avvikande, vet inte vad skalan ligger på men det var kring 100 som det borde vara och mitt resultat var alltså över 400.

Så nu är jag här då. Läkaren har skickat remiss på att jag ska utföra colonoskopi för att se vad dom hittar, hon säger att det tyder på att jag har en liten inflammation i tarmen. Men mer fick jag i princip inte veta... hon sa att det inte är cancer men skulle kunna vara crohns eller ulcerös kolit MEN att det inte behöver vara det heller...

men vad är det då? Varför har jag en inflammation i tarmen?

Jag är jätte nojig att det ändå är någon stor sjukdom, chrons är ju ingen rolig sjukdom det heller så det vill jag inte ha. :(

Jag vill bara vara frisk, känns som en dödsdom då jag har alltid varit rädd att jag ska bli sjuk i något och vet mes mig att jag depppar ihop. Jag deppar redan av att jag vet att det är något nu när provet var förhöjt. :(

• Svar på tråden Inflammation i tjocktarmen. Någon som vet nåt?
  • Anonym (123)

Min dotter har inflammation i tjocktarmen. Eller rättare sagt hade, den har gått tillbaka nu, men läkarna är så gott som säkra på att det är kroniskt, vilket innebär att symtomen kommer att komma tillbaka. Inflammationen upptäcktes på en koloskopi. Behandlingen bestod av kortisontabletter. Vi väntar på svar på vävnadsprover som ska visa om det är Chrons eller ulcerös kolit hon har. Tidiga avföringsprover visade på en kraftigt förhöjd halt av vita blodkroppar, så jag gissar att det var det ditt prov visade också. Detta är tecken på inflammation i tarmen. Förstår jag läkarna rätt så är det antingen kronisk inflammatorisk tarmsjukdom eller infektion när tarmen är inflammerad. I min dotters fall kunde man utesluta infektion, genom att avföringsprovet inte visade sig innehålla några bakterier, virus eller parasiter.

• Anonym (123)

Ska tillägga också att min dotter hade blodiga diarreer och feber när hon var som sjukast.

• Anonym (Vet ej)

Jag kan inte uttala mig något om din inflammation i tarmen men min sambo har ulcerös proktit. Skillnaden där är att det är hans ändtarm som blir istället för tjocktarmen.

Sommaren 2012 fick han väldigt ont i magen. (Han har haft lite problem med magen sen barnsben men då var det bara konstaterat laktosintolerant).

Han fick inte behålla mat eller dryck. Han kunde kräkas allt från 0-10 gånger på en dag och han fick på toaletten 10-20 gånger per dag. Vi trodde först att det var en aggressiv maginfluensa.

Efter en månad hade han gått ner 20 kg och han blev inlagd med näringsdropp. Närmare 20 blodprover togs, bland annat för hiv/aids för symptomen stämmde in på det.

Läkarna trodde först att det var IBS men då han inte blev bättre så gick dom in med kamera både via svalg och anus. Ca 10 månader senare fick han diagnosen ulcerös proktot.

Från första symptom tills diagnosen var satt var han sjukskriven i 9 månader.

Idag mår han jättebra men kan få skov. De kommer inte lika ofta, men har han vart stressad så märker han att det blommar upp och då kan han bli hemma allt från 2 dagar till 1 vecka.

Kosten är viktig för honom. Han mår bättre av att äta små mål ofta istället för tre rejäla mål.

Exempelvis frukost halv 7 - en drickyoghurt.

Kl 09 2 smörgåsar

Kl 12 en liten matlåda

Kl 15 en drickyoghurt

Kl 17/18 äter vi middag

Kl 20/21 liten macka eller yoghurt.

Äter han något innan han somnar så vaknar han mitt i natten med magont så han själv har suttit en gräns på att inte äta ca 3 timmar innan han ska sova.

Men han har ett helt normalt liv och är sällan drabbad av skov numera.

Min storebror har efter utredning fått diagnosen. Han däremot har problem med magen rätt ofta men läkarna menar på att det är hans livssituation som bidrar till hans skov som kommer ofta.

Han är 4 barnspappa i ett förhållande som varken han eller hans tjej trivs i men dom lever ihop för att det är enklare så. (Enligt dom).

Dom har fyra barn i ålder 2år-15år och båda två jobbar vaken natt och har svårt att få ihop allt. Dom bråkar och tjafsar och min bror dricker mycket alkohol som retar tarm och mage och stressar med allt.

Så en tarmsjukdom behöver inte påverka ditt liv.

Min sambo kan dricka vid nå tillfälle då och då utan att få besvär med magen men han skulle aldrig köra en stenhård 2 dagars runda och smälla i sig kebabpizza eller annat dylikt.

Men att unna sig och festa till då och då fungerar för honom.

Hoppas du får bult med ditt problem och att det kommer gå bra för dig

• Anonym (Hej)
    Anonym (123) skrev 2019-01-03 09:35:48 följande:

Min dotter har inflammation i tjocktarmen. Eller rättare sagt hade, den har gått tillbaka nu, men läkarna är så gott som säkra på att det är kroniskt, vilket innebär att symtomen kommer att komma tillbaka. Inflammationen upptäcktes på en koloskopi. Behandlingen bestod av kortisontabletter. Vi väntar på svar på vävnadsprover som ska visa om det är Chrons eller ulcerös kolit hon har. Tidiga avföringsprover visade på en kraftigt förhöjd halt av vita blodkroppar, så jag gissar att det var det ditt prov visade också. Detta är tecken på inflammation i tarmen. Förstår jag läkarna rätt så är det antingen kronisk inflammatorisk tarmsjukdom eller infektion när tarmen är inflammerad. I min dotters fall kunde man utesluta infektion, genom att avföringsprovet inte visade sig innehålla några bakterier, virus eller parasiter.

Tack för ditt svar! Min läkare nämnde också exakt det du skrev, att ifall det är något så kanske jag får äta kortison. Det vill jag verkligen inte! Är rädd för kortison tabletter. :(

Jag har iallafall inte haft några blodiga diarrér, möjligen lite slem men inte många gånger...
  • Anonym (Hej)
    Anonym (Vet ej) skrev 2019-01-03 09:46:31 följande:

Jag kan inte uttala mig något om din inflammation i tarmen men min sambo har ulcerös proktit. Skillnaden där är att det är hans ändtarm som blir istället för tjocktarmen.

Sommaren 2012 fick han väldigt ont i magen. (Han har haft lite problem med magen sen barnsben men då var det bara konstaterat laktosintolerant).

Han fick inte behålla mat eller dryck. Han kunde kräkas allt från 0-10 gånger på en dag och han fick på toaletten 10-20 gånger per dag. Vi trodde först att det var en aggressiv maginfluensa.

Efter en månad hade han gått ner 20 kg och han blev inlagd med näringsdropp. Närmare 20 blodprover togs, bland annat för hiv/aids för symptomen stämmde in på det.

Läkarna trodde först att det var IBS men då han inte blev bättre så gick dom in med kamera både via svalg och anus. Ca 10 månader senare fick han diagnosen ulcerös proktot.

Från första symptom tills diagnosen var satt var han sjukskriven i 9 månader.

Idag mår han jättebra men kan få skov. De kommer inte lika ofta, men har han vart stressad så märker han att det blommar upp och då kan han bli hemma allt från 2 dagar till 1 vecka.

Kosten är viktig för honom. Han mår bättre av att äta små mål ofta istället för tre rejäla mål.

Exempelvis frukost halv 7 - en drickyoghurt.

Kl 09 2 smörgåsar

Kl 12 en liten matlåda

Kl 15 en drickyoghurt

Kl 17/18 äter vi middag

Kl 20/21 liten macka eller yoghurt.

Äter han något innan han somnar så vaknar han mitt i natten med magont så han själv har suttit en gräns på att inte äta ca 3 timmar innan han ska sova.

Men han har ett helt normalt liv och är sällan drabbad av skov numera.

Min storebror har efter utredning fått diagnosen. Han däremot har problem med magen rätt ofta men läkarna menar på att det är hans livssituation som bidrar till hans skov som kommer ofta.

Han är 4 barnspappa i ett förhållande som varken han eller hans tjej trivs i men dom lever ihop för att det är enklare så. (Enligt dom).

Dom har fyra barn i ålder 2år-15år och båda två jobbar vaken natt och har svårt att få ihop allt. Dom bråkar och tjafsar och min bror dricker mycket alkohol som retar tarm och mage och stressar med allt.

Så en tarmsjukdom behöver inte påverka ditt liv.

Min sambo kan dricka vid nå tillfälle då och då utan att få besvär med magen men han skulle aldrig köra en stenhård 2 dagars runda och smälla i sig kebabpizza eller annat dylikt.

Men att unna sig och festa till då och då fungerar för honom.

Hoppas du får bult med ditt problem och att det kommer gå bra för dig

Tack så mycket för ditt långa svar! Roligt att du tog dig tid :) Tycker din mans symptom är mycket värre än vad jag haft, så jag hoppas på att jag inte har några stora problem... men något måste det ju vara då det är inflammation. :/ Min läkare sa att det kanske också kan vara bara att jag haft stora IBS besvär som kan ha orsakat en liten inflammation... svårt att gå och vänta nu på dethär...
  • Anonym (123)
    Anonym (Hej) skrev 2019-01-03 10:04:40 följande:

Tack för ditt svar! Min läkare nämnde också exakt det du skrev, att ifall det är något så kanske jag får äta kortison. Det vill jag verkligen inte! Är rädd för kortison tabletter. :(

Jag har iallafall inte haft några blodiga diarrér, möjligen lite slem men inte många gånger...

Varför är du rädd för kortison? Det finns annars en näringslösning man kan dricka som har lika god effekt som kortison men utan biverkningar.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (123) skrev 2019-01-03 10:19:49 följande:

Varför är du rädd för kortison? Det finns annars en näringslösning man kan dricka som har lika god effekt som kortison men utan biverkningar.

För att man hört att man kan bli så svullen och för att jag har en bekant som blivit jätte svullen också. Jag kommer inte våga gå någonstans om jag blir större än vad jag är nu...
  • Anonym (Hej)
    Anonym (123) skrev 2019-01-03 10:19:49 följande:

Det finns annars en näringslösning man kan dricka som har lika god effekt som kortison men utan biverkningar.

Vad heter den?:)
  • Anonym (123)
    Anonym (Hej) skrev 2019-01-03 11:04:51 följande:

För att man hört att man kan bli så svullen och för att jag har en bekant som blivit jätte svullen också. Jag kommer inte våga gå någonstans om jag blir större än vad jag är nu...

Ok. Svullnaden går ju dock ner igen när man avslutar behandlingen. Men förstår att du inte vill se svullen ut. Min dotter svullnade bara lite runt kinderna, som tur var. Det är olika om och hur mycket man svullnar. Näringslösningen heter Modulen. När man tar den ska man bara dricka den och inte äta vanlig mat under hela behandlingstiden.
  • Anonym (Hej)
    Anonym (123) skrev 2019-01-03 11:23:44 följande:

Ok. Svullnaden går ju dock ner igen när man avslutar behandlingen. Men förstår att du inte vill se svullen ut. Min dotter svullnade bara lite runt kinderna, som tur var. Det är olika om och hur mycket man svullnar. Näringslösningen heter Modulen. När man tar den ska man bara dricka den och inte äta vanlig mat under hela behandlingstiden.

Ja det var ju tur! Hoppas iallafall på att jag inte behöver kortison :( Oj, näringslösningen är nog ingen ide för mig då. Klarar inte att vara utan mat hehe
Svar på tråden Inflammation i tjocktarmen. Någon som vet nåt?