• Äldre 3 Jan 14:44
    337 visningar
    1 svar
    1
    337

    BILAR!

    Tjena! En brud här som tog körkort i augusti förra året, tog då över gubbens bil då jag gillar den så mycket, en Volvo v70 06 grejjen är ju att den gått långt 38700 mil ca. Men den är väl skött. Den har gått som firma bil tidigare och är i riktigt snyggt o välskött skick.

    Det jag funderar på är, hur långt har era bilar gått innan de strejkat?

    Och.. Börjar bli dags nu vid 40 000 mil att byta kamrem o vattenpump. Har en bekant som är mekaniker och han har sagt att han kan göra detta åt mig privat. Vet att man inte får det skrivet i boken då men kan ju lägga en lapp där som reminder. Har gjort detsamma med hjullager som vi bytte allihopa förra året då något pucko innan oss hade slipat ner dom för att få på ett par fälgar så inga andra fälgar passade.

    Min andra fråga är, är det komplicerat? Det känns elakt om han ska göra det o det är något som tar tid och är mycket jobb? Även fast han erbjudit sig.

    Detta är en bil som är mig varm om hjärtat och har sagt att jag ska vara sista ägaren fram tills dess att den inte längre är " värd" att laga. Även fast vi faktiskt inte har lagat något ännu och av det som står i boken så är det bara service som gjorts PP den regelbundet. Av det vi vet då alltså

  • Svar på tråden BILAR!
  • Äldre 4 Jan 10:29
    #1

    Hej,

    Jag tittade igår på en V70 på Blocket eller om det var FB Marketplace som gått 38 tusen, den hade fått bytt kamrem och vattenpump vid 32 tusen. 


    Så din bör nog få det där bytt nu. 


    Jag tycker inte det är elakt? Om kompisen erbjuder sig så är det kart att han kan få göra det, men givetvis mot någon form av ersättning. Så hade jag resonerat. 

    Att du inte får det inskrivet i boket spelar ingen roll. Bilen har liksom passerat det där med att det är viktigt med stämplar. Lägg en lapp i boken med åtgärd och datum + kvitton på delarna. 

    Jag sålde min BMW 330 när den gått 31 tusen. Då hade jag haft den i 10 tusen mil. Jag gjorde all service själv så det blev en del "lappar i boken".  


    Det går inte att säga när en bil börjar gå sönder och trilskas. Finns inget exakt miltal utan det är ett kontinuerligt underhåll. På en bil som gått 20-30 tusen mil och något felar på så kan man, om man gör en bra reparation med vettiga delar, få just detta att hålla 20 tusen mil till, men under den tiden är det säkert något annat som börjar ge upp istället, på en långmilare. Då får man ta tag i det.  
    Och så håller det ju på, med kontinuerligt underhåll. Bilar är inte underhållsfria som många med nya bilar verkar tro, men det är på långmilarna man blir varse detta. Jag hade allvarliga fel på en Passat som gått blott 7000, och småreparationer på en BMW som gått 27 tusen. Å andra sidan hade jag bara byte av stötdämpare och kamrem på en Opel som gått 21. Så det går inte att säga riktigt när saker o ting börjar gå sönder. Man får ta det vartefter. 

    /Puppa

     


     

Svar på tråden BILAR!