• Mmmarie

Ringa eller skriva när man söker arbete/praktik.

Vilket är bäst att skriva eller ringa när man söker arbete. Alternativen, om man söker utannonserat arbete ska man ju skriva, men om man vill höra sig för om arbete/praktik som inte är utannonserat. Hur bör man gå tillväga då?

• Svar på tråden Ringa eller skriva när man söker arbete/praktik.
  • mamma79

Kanske både och. Skriv och ring sedan en vecka efter för att visa engagemang och presentera dig. Hej, det var jag som skrev till er, jag är fortfarande mycket intresserad...

• Mmmarie

Ja så kan man ju göra. Men det går snabbare och man får en personligare kontakt via telefonsamtal. Men man vill ju samtidigt inte vara för påträngande. Jag har ju en förmåga att vara rätt ivrig.

• Karpet

Jag hade nog ringt och hört om det finns något jobb ledigt för tillfället och om de säger att det dyker upp lite hela tiden så hade jag skickat in mitt CV med hänvisning till samtalet.

• mamma79

Vad är det för jobb/praktik? Folk är lite olika i olika brancher. Jag är högstadielärare och har varit med och intervjuat och rekryterat och vi är inte direkt tillbaka dragna i yrket och gillar därför sökande som syns och vågar.

• Jitterbaggen

När jag inte hade något jobb så tog jag telefonkatalogen kollade på alla företag som verkade vara något för mig. Så ringde jag upp frågade efter den person som var ansvarig för anställningar. Berättade för den personen om min utbildning och vad jag kunde tänkas jobba inom och så frågade jag dem om de var intresserad av att jag skickade dit mitt CV.

Ibland blev det Ja och ibland Nej. Nu fick jag inte jobb via det sättet, men det känns iallafall otroligt skönt att själv göra något aktivt än att bara sitta och vänta på att det ska dyka upp något. Sen vet jag ju andra som fått jobb via det sättet så omöjligt är det ju inte.

Lycka Till!!

• Mmmarie

Tack för svaren. Det låter som det verkar bra att våga ringa. För man är ju rädd att en skriftlig ansökan bara läggs åt sidan och ansökningsmailen hoppas över. Och sedan gillar jag inte väntetiden. Vill helst ha snabba svar.

Karpet din idé verkar bra.

• Mmmarie

Jag söker arbete inom industri plast montering samt lager och truckkörning.

• Poena

I den branschen så kan det nog vara en bra idé att ringa och höra men jag vet många branscher där det ses negativt.

• Jitterbaggen

När jag ringde fick jag mycket bra respons. Några sa att nej tyvärr har vi inget, men jättebra att du engagerar dig!

Någon sa tom att nej vi behöver inget, men jag vet ett annat företag som ev kommer att göra det och så fick jag namn på företaget och en person att kontakta.

Jag sökte jobb på tillverkande företag, på tjänstemannasidan.

• 1mamma

Skriva en riktig bra ansökan.
    1 ett brev vem du är
    2 en "lista" på vad du har gjort i tidigare arbetsliv.

komihåg att inte blanda ihop den som många gör.
    Tänk å att det är två lika sakar.

vem du är och vad du har gjort tidigare pluss med ett foto ( ej partybild et. utan en bild på vem du är. (ansiktet)

Lycka till!!

• Mmmarie

Låter bra. Nu ska jag engagera mig och ringa!

• Poena

I de branscher som det är mycket stress så tror jag det är negativt att ringa, de har inte riktigt tid då så det blir snarare ett irritationsmoment. Sen kan jag säga att det ju faktiskt inte behöver vara dåligt att skicka mail med ansökan el brev. Även om den läggs undan för tillfället, så kan man mycket väl bli aktuell längre fram. Det har jag varit med om flera gånger (fast då har jag redan haft jobb men ändå..)

• Jitterbaggen

Bara man gör något så är ju det alltid bättre än ingenting. Nu har jag ett jobb, men jag kommer att söka vidare och då kommer jag bara skicka ut mitt CV via mail. Jag kan jag ju inte gärna sitta här på jobbet och ringa runt, hur skulle det se ut!

Jag läste någonstans att en del företag lägger inte ut sina jobb eftersom de räknar med att få in spontanansökningar. Kan man då komma med sin ansökan i rättan tid så kan man nog ha lite tur!!

• cissi24

Det bästa är alltid att ringa

• Poena

Jag tycker också det är jättepositivt att göra något! Man kan ju ha tur också! Chansar man inget så har man inte chansen att ha lite tur Sen menar jag bara att man får vara jäkligt stark och får vara beredd på nederlag när man gör det.

Jag söker själv jobb nu igen, fast jag har heltid och det är jäkligt trixigt.. Har redan fått ljuga mig iväg till en intervju en gång och det jobbet upptäckte jag att jag inte ville ha.. Kommer bli extra trixigt om man får komma på ett par intervjuer till (och då kanske man inte får jobbet trots man vill ha *suck* )

Önskar all lycka till ts!

Svar på tråden Ringa eller skriva när man söker arbete/praktik.