• Strawbaby

Järnrik kost

Som gravid behöver man ju mycket järn, och jag vill gärna slippa äta tillskott i form av tabletter utan satsar hellre på järnrik kost. Men vad ska jag äta då förutom leverpastej och broccoli? Vilka livsmedel innehåller mycket järn? Eller finns det någon bra internetsida som tar upp detta???

• Svar på tråden Järnrik kost
  • Neko

Jag skulle också gärna vilja veta då jag inte heller vill äta något kosttillskott :) Men det är väl järn i kött bland annat? Och så mörkgröna grönsaker typ spenat (och broccoli förstås). Drick gärna apelsinjuice till så tas det upp lättare. Och laga mat i järngryta, det måste nog vara det enklaste :)

Ät/drick inte kaffe, te, mjölkprodukter och choklad samtidigt så tas det också upp bättre.

• ninen och J

Ja, det finns det! SLV:s livsmedelsdatabas där man kan söka på "mest innehåll" av en mineral eller vitamin, tex järn

www.slv.se/templates/LDB_Search.aspx

Där kan man lära sej att spenat och broccoli inte innehåller värst mycket järn.
    Men kött är bra, det är helt riktigt.

Jag har ätit järnrika livsmedel enligt den listan, samt undvikit kaffe och svart te, inte blandat mjölk med järnrik mat, och försökt kombinera C-vitamin med icke-hemjärn (typ från annan mat än kött), och det har funkat hittills, järnvärdet har inte gått ner än, är i vecka 33.

• 9Kärleken6

Leverpastej, messör, jordgubbar innehåller järn. Tänk på att vissa juicer innehåller mkt socker så en apelsin, kiwi eller annan frukt med c-vitamoin kan vara bättre att ta efter maten för att ta upp järnet bättre. www.slv.se är en bra sida!

• ninen och J

Leverpastej 8 mg/ 100g
    Berikat messmör 5 mg/100 g
    Jordgubbar 0.34 mg/100 g
    Spenat 2 mg/100 g
    Broccoli 0.66 mg/100 g

Det finns massor med bär och frukter som innehåller mer järn än jordgubbar, förstår inte varför det alltid kommer upp.
    Min favorit är pumpafrön, 15 mg järn/100 g så 10 g pumpafrön ger mer än 200 g broccoli...

• 9Kärleken6

Kanske för att jordgubbar är gott! Skulle aldrig för mitt liv komma på att "Aha pumpafrön innehåller nog mkt järn" Men det är väl underbart hur olika vi är...

Själv tar jag en järntablett/dag och försöker även att få i mig järn genom föda!

Ha en bra dag alla!!!

• ninen och J

Inte jag heller men jag läste det på SLVs sida

Men jag håller med om att jordgubbar är godare... mycket godare tom.

Tycker bara det är konstigt at alla BM verkar säga "broccoli, spenat och jordgubbar". Inte konstigt att folk har järnbrist om dom förlitar sej på såna järnkällor (samt dricker 3 koppar kaffe om dan).

• Jennie Brunflo

Aprikoser är också järnrikt....och GOTT!

• Babe

Jag har själv svårt för att äta mycket kött (fd. veg)
    men kompletterar med mycket gröna grönsaker (broccoli, spenat mm), tomater med persilja på som pålägg, fullkornsprodukter, ägg, bönor mm och mina värden är helt OK.
    Juice är bra att dricka till (c-vitamin) inte mjölk, för att kroppen ska ta tillvara på järnet...

babe

• Babe

Oj, sorry upprepade visst ngr tips som redan skrivits in. Tack för tipset med jordgubbar - det blir rena njutningen att lägga till i kosten *ler*
    Babe

Svar på tråden Järnrik kost