Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Ano5

Lågt järnväde?

Hej,

Jag har känt mig väldigt trött och orkeslös den senaste tiden vilket gått ut rätt starkt över mitt jobb och sociala liv. Det har fått mig att må väldigt dåligt och jag tappat aptiten helt de senaste veckorna, tvingar i mig mat men börjar må illa av det och bara tanken på mat.

Jag tog några prover den 20e december och såg på 1177 att resultaten var följande:

Järn: 5 mikromol/L (referensintervall: 9-34)

S-Ferritin: 11 mikrogram/L (referensintervall 10-150)

S-Transferrin-rec: 7.18mg/L (referensintervall 1.9-4.4)

Jag ringde till sjukthuset idag för att fråga om detta men sjuksköterskan lät väldigt besvärad och sa att jag får lov att vänta tills läkaren hör av sig till mig. Hon sa att vårdpersonal minsann också måste få julledigt och de kommer höra av sig till mig när de haft tid att kolla på detta. Jag blev rätt ledsen efter samtalet då jag bara försökte ringa och fråga vänligt om ett svar för jag vill så gärna börja må bättre.

Så min fråga till er, hur mycket tror ni att dessa värden påverkar en? Är det normalt att bli såhär orkeslös och tappa aptiten pga det eller bör det bero på något annat? Ska jag vänta längre på att läkaren hör av sig, vet inte ens om det är ett ?resultat? som läkaren tycker är nog viktigt att höra av sig om? Eller ska jag bara köpa vanliga receptfria järntabletter på apoteket och hoppas det blir bra? Jag vill så gärna orka med mitt liv och kunna må bra men jag vet inte vad jag ska göra. Så tacksam för alla tips och svar ni kan ge mig <3

• Svar på tråden Lågt järnväde?
  • 1234568

Du hat total järnbrist, och högst troligtvis anemi. Står inte vad ditt hb och mcv är?

Ferritin ska ligga över 30, och 11 bekräftar järnbrist. Fe värdet (järnvärdet) är väldigt låg också, och samtidigt högt transferritin, somockså berättar att du har slut på järn.

Du behöver börja äta järn. Med dessa värden skulle jag rekommendera dosen för järnbristanemi. 200-300 mg i dygnet, och ca 6 månader. Sedan behöver man ju utreda varför dina värden sjunkit så lågt.
    Med dessa värden mår man inte bra, och det förklarar ditt mående.

Du kan köpa järn på apoteket. Fe ++ (inte fe +++ som säljs på naturapotek, och även på apoteket). Niferex fungerar bra.
    Det tar någon månad för hb att återgå till normal nivå, och sedan stiger ferrit med ca 5-10 steg i månaden, och du ska nog sikta på ferrit 100 när dom en gång hunnit sjunka så lågt. Det för att värdet ska hållas efter det. Slutar man vid 50-60 efter riktigt låga värden så vill dom gärna sjunka igen.

Vidare så behöver man kontrollera blodbilden efter någon månad med järn. Och sedan ferrit ca var tredje månad. B12, folat är bra att kontrollera, då brist på dessa kan ge anemi. Och har man problem med uppsugningsförmågan av järn, så är det lätt hänt att även b12 och folat ligger lågt. Även dom behöver då korrigeras.

Riklig mens, mycket träning, för lite kött i kosten, keliaki, helikobakterie, problem i tarmen är vanliga orsaker till järnbrist/järnbristanemi. Men även graviditeter och amning kan göra slut på vårt förråd (ferrit).

• Anonym (Järnis)

Hej, ja du har ju jättedåliga värden och klart du mår piss då. Kan starkt rekommendera dig att prova blutsaft, jag fick jättebra värden med den, när jag hade nästan lika dåliga värden som du. Väldigt dålig bemötning du fick av vården!! Ring igen och begär hjälp, att få träffa läkare igen!!

• Ano5

Tusen tack för din hjälp! ???? Ska köra på detta tills jag får hjälp av min läkare och även kolla upp vad som orsakat dessa värden ????

Mitt hb ligger på 110 och mcv på 83, så de verkar också va rätt låga men vet inte vad det innebär, så hoppas få svar på det också när läkarn förhoppningsvis hör av sig..

• Ano5
    1234568 skrev 2019-01-07 11:51:25 följande:

Du hat total järnbrist, och högst troligtvis anemi. Står inte vad ditt hb och mcv är?

Ferritin ska ligga över 30, och 11 bekräftar järnbrist. Fe värdet (järnvärdet) är väldigt låg också, och samtidigt högt transferritin, somockså berättar att du har slut på järn.

Du behöver börja äta järn. Med dessa värden skulle jag rekommendera dosen för järnbristanemi. 200-300 mg i dygnet, och ca 6 månader. Sedan behöver man ju utreda varför dina värden sjunkit så lågt.

Med dessa värden mår man inte bra, och det förklarar ditt mående.

Du kan köpa järn på apoteket. Fe ++ (inte fe +++ som säljs på naturapotek, och även på apoteket). Niferex fungerar bra.

Det tar någon månad för hb att återgå till normal nivå, och sedan stiger ferrit med ca 5-10 steg i månaden, och du ska nog sikta på ferrit 100 när dom en gång hunnit sjunka så lågt. Det för att värdet ska hållas efter det. Slutar man vid 50-60 efter riktigt låga värden så vill dom gärna sjunka igen.

Vidare så behöver man kontrollera blodbilden efter någon månad med järn. Och sedan ferrit ca var tredje månad. B12, folat är bra att kontrollera, då brist på dessa kan ge anemi. Och har man problem med uppsugningsförmågan av järn, så är det lätt hänt att även b12 och folat ligger lågt. Även dom behöver då korrigeras.

Riklig mens, mycket träning, för lite kött i kosten, keliaki, helikobakterie, problem i tarmen är vanliga orsaker till järnbrist/järnbristanemi. Men även graviditeter och amning kan göra slut på vårt förråd (ferrit).

Tusen tack för din hjälp! :) Ska köra på detta tills jag får hjälp av min läkare och även kolla upp vad som orsakat dessa värden :)

Mitt hb ligger på 110 och mcv på 83, så de verkar också va rätt låga men vet inte vad det innebär, så hoppas få svar på det också när läkarn förhoppningsvis hör av sig..
  • Ano5
    Anonym (Järnis) skrev 2019-01-08 19:24:32 följande:

Hej, ja du har ju jättedåliga värden och klart du mår piss då. Kan starkt rekommendera dig att prova blutsaft, jag fick jättebra värden med den, när jag hade nästan lika dåliga värden som du. Väldigt dålig bemötning du fick av vården!! Ring igen och begär hjälp, att få träffa läkare igen!!

Tack så mycket, några vänner har också rekommenderat det så det verkar väldigt bra :) svårt att veta om det eller järntabletter är bättre för gissar att man ingen bör köra på båda..

Också väldigt besviken på bemötandet så funderar på att gå till något annat ställe ifall de inte hör av sig och kan hjälpa mig snart :(
  • 1234568
    Anonym (Järnis) skrev 2019-01-08 19:24:32 följande:

Blutsaft fungerar för det mesta inte. När man har riktigt dåliga värden, och verkligen behöver få upp dem, då ska det vara Fe++ (hemjärn). Fe+++ produkter kommer från växtriket, och den sortens järn har de allra flestas tarm svårare att ta upp. Blutsaft är en fe+++ produkt.

För vissa kan det fungera. Men absolut bäst är att använda tex niferex (fe++), för det är hemjärn som tarmen lätt tar upp. Och man vill ju inte gärna i ts läge dricka blutsaft, för att 3 månader senare inse att värdena står helt stilla (vilket händer de flesta). Men fe++ så garanterar man att värdena stiger.

Om du är intresserad så finns mycket på internet. Sök på hemjärn : )
  • 1234568
    Ano5 skrev 2019-01-08 19:30:57 följande:

Tusen tack för din hjälp! ???? Ska köra på detta tills jag får hjälp av min läkare och även kolla upp vad som orsakat dessa värden ????

Det bekräftar järnbristanemi. Inte köra på blutsaft med de värdena. Niferex ska det vara. 200mg/dygnet. 300 mg/dagen, om magen tål det.
  • 1234568
    Ano5 skrev 2019-01-08 19:53:15 följande:
    Tack så mycket, några vänner har också rekommenderat det så det verkar väldigt bra :) svårt att veta om det eller järntabletter är bättre för gissar att man ingen bör köra på båda..

Också väldigt besviken på bemötandet så funderar på att gå till något annat ställe ifall de inte hör av sig och kan hjälpa mig snart :(
    Jag är vårdpersonal, och jag skrev mitt slutarbete om anemi. Har även själv varit drabbad av järnbristanemi. Det är niferex du ska ha. Hemjärn, fe++.

Många lovprisar blutsaften, för den ger sällan problem med magen. Inte heller dom andra fe+++ produkterna brukar ge problem med magen. Däremot så brukar inte heller värdena stiga, och du kastar pengar på att dricka en produkt som inte hjälper dig.
    Niferex (och andra fe++) produkter ger ibland en del problem med magen, men det är det som verkligen effektivt behandlar järnbristanemi. Och vissa, som jag, får inga problem med magen av fe++.

Sedan finns det järndropp också. Som man ger intravenöst. Då det inte är 100% riskfritt så brukar man rekommendera att först testa niferex. Men om man inte tål den produkten, eller värdena sjunker ännu mer, då brukar man ge dropp. Problemet är löst direkt på det sättet. Vissa mår dock rätt dåligt ett par veckor efter infusionen, men inte alla.
  • Anonym (Järnis)
    1234568 skrev 2019-01-08 19:56:22 följande:
    Blutsaft fungerar för det mesta inte. När man har riktigt dåliga värden, och verkligen behöver få upp dem, då ska det vara Fe++ (hemjärn). Fe+++ produkter kommer från växtriket, och den sortens järn har de allra flestas tarm svårare att ta upp. Blutsaft är en fe+++ produkt.

För vissa kan det fungera. Men absolut bäst är att använda tex niferex (fe++), för det är hemjärn som tarmen lätt tar upp. Och man vill ju inte gärna i ts läge dricka blutsaft, för att 3 månader senare inse att värdena står helt stilla (vilket händer de flesta). Men fe++ så garanterar man att värdena stiger.

Om du är intresserad så finns mycket på internet. Sök på hemjärn : )
    Jag hade 9 mikromol/L (referensintervall: 9-34)

S-Ferritin: 14 mikrogram/L (referensintervall 10-150)
    och mina värden låg iaf på topp efter några månader, inte haft så bra värden tidigare vad jag vet. Hon kan ju prova det eftersom hon inte får någon hjälp alls! :)
    Kanske är så att det finns det som inte blir hjälpta som du säger men motsatsen finns alltså också och det kan ju ge lite hopp!
  • 1234568
    Anonym (Järnis) skrev 2019-01-09 19:59:05 följande:

Jag hade 9 mikromol/L (referensintervall: 9-34)

S-Ferritin: 14 mikrogram/L (referensintervall 10-150)

och mina värden låg iaf på topp efter några månader, inte haft så bra värden tidigare vad jag vet. Hon kan ju prova det eftersom hon inte får någon hjälp alls! :)

Kanske är så att det finns det som inte blir hjälpta som du säger men motsatsen finns alltså också och det kan ju ge lite hopp!

Hon kan ju lika bra pröva niferex, för det är receptfritt. Och därmed garantera att värdena stiger.

Om du gick från ferritin 14 till ferritin på topp (vad nu sedan det är för nummer ?) på en månad, då har du större bekymmer än lågt ferritin. Ferritin kan inte stiga mer än 5-10 steg per månad (max 15). Stiger det mer än det så suger kroppen upp för mycket järn, och det handlar om sjukdom.

Och även med en stegring på 15 så skulle du hamnat på ferrit 29, och det är långt ifrån bra. Men en liten infektion/virus kan även ge fel ferrit värde, då ferrit stiger när vi blir sjuka.

Att mäta fe är i princip onödigt. Det varierar från dag till dag och påverkad av mycket, och säger inget om ditt järn förråd. Det är ferritin som bekräftar järnbrist.

Även låg transferrinsaturation bekräftar det. Då behöver man fe värdet och transferrin värdet, sedan räknar man ut en procent som ska ligga över 20%.
  • Anonym (Järnis)

Jag skrev inte en månad, jag gjorde ett nytt blodprov 6mån senare och då var mina värden förändrade. Jag har inte det andra värdet i huvudet, men vet att det låg bland de högre värdena vilket sjuksköterskor där bekräftat! Ts gör väl som hon vill, men hon ska veta att det finns de som fått god hjälp av blutsaft.

Svar på tråden Lågt järnväde?