Lågt järnväde?
Hej,
Jag har känt mig väldigt trött och orkeslös den senaste tiden vilket gått ut rätt starkt över mitt jobb och sociala liv. Det har fått mig att må väldigt dåligt och jag tappat aptiten helt de senaste veckorna, tvingar i mig mat men börjar må illa av det och bara tanken på mat.
Jag tog några prover den 20e december och såg på 1177 att resultaten var följande:
Järn: 5 mikromol/L (referensintervall: 9-34)
S-Ferritin: 11 mikrogram/L (referensintervall 10-150)
S-Transferrin-rec: 7.18mg/L (referensintervall 1.9-4.4)
Jag ringde till sjukthuset idag för att fråga om detta men sjuksköterskan lät väldigt besvärad och sa att jag får lov att vänta tills läkaren hör av sig till mig. Hon sa att vårdpersonal minsann också måste få julledigt och de kommer höra av sig till mig när de haft tid att kolla på detta. Jag blev rätt ledsen efter samtalet då jag bara försökte ringa och fråga vänligt om ett svar för jag vill så gärna börja må bättre.
Så min fråga till er, hur mycket tror ni att dessa värden påverkar en? Är det normalt att bli såhär orkeslös och tappa aptiten pga det eller bör det bero på något annat? Ska jag vänta längre på att läkaren hör av sig, vet inte ens om det är ett ?resultat? som läkaren tycker är nog viktigt att höra av sig om? Eller ska jag bara köpa vanliga receptfria järntabletter på apoteket och hoppas det blir bra? Jag vill så gärna orka med mitt liv och kunna må bra men jag vet inte vad jag ska göra. Så tacksam för alla tips och svar ni kan ge mig <3