• Anonym (Mamma)

Överviktig son, hur många steg per dag?

Våran son är överviktig. Han är snart 9 år.

Han fick en klocka med stegräknare i julklapp och vi sa att om han kommer upp i 8000 steg om dagen så får ham 20 kr att handla för i sitt dataspel eller spara till något han vill ha.

16000 steg ger 40 kr och 24000 ger 60 kr.

Vid 25000 får han 100 kr.

Men jag vet inte hur många steg ett barn tar på en dag? Har jag satt för låga antal steg?

Någon som har stegräknare på sina barn? Vad ligger de på?

• Svar på tråden Överviktig son, hur många steg per dag?
  • sweetandsour

Mitt barn hade en sån klocka i 6-7-årsåldern. Hon kom lätt upp i mer än 20 000 steg bara genom vanliga aktiviteter som att vara på en lekplats en förmiddag.

Du kanske kan testa med klockan i några dagar och se vad han hamnar på och sätta målen efter det?

• Anonym (Egen motivation)

Jag har ingen aning om antal steg som är normalt för ett barn, men tycker spontant att 8000 20 kr låter rimligt. Jag skulle hoppa över de högre nivåerna, tror det kan bli bara dumt och kortsiktigt. Målet är väl att få honom mer i rörelse i vardagen? Springa, leka, gå med på en promenad? Jag skulle också vara ärlig med att de 20 kr bara är en kul grej en begränsad period, som en utmaning att röra sig mer och göra kroppen glad. Att man sedan behöver fortsätta med det ändå, men man kan behöva en liten utmaning ibland.

• Anonym (Steg)

Jag menar att om han får spela dataspel efter 8000 steg så kanske det blir motsatt effekt, dvs att han rör sig ännu mindre än förut. Eftersom det är ca hälften av vad pojkar normalt rör sig? Eller är han väldigt passiv idag?

Anonym (Steg) skrev 2019-01-04 15:16:15 följande:

illvet.se/kultur/beteende/hur-manga-steg-tar-vi-varje-dag

Enligt den artikeln bör en pojke ta minst 15 000 steg per dag, och svenska pojkar ligger på 15-18000 i snitt, så ni har kanske satt ribban lite väl lågt?

• Anonym (Pappa)

Jag har en klocka som räknar mina steg. Som kontorsarbetare kommer jag upp i ca 10 000 steg/dygn. Då är det till&från bilen, rörelse på kontoret, lunchpromenad til&från restaurang, en vända på ICA och en kortare kvällspromenad (10-15 min). Plus diverse annat som man gör varje dag. Regelrätt träning ligger utanför.

Min bedömning är att en grabb på 9 år nog utan problem bör komma upp i 15 000 steg bara genom till&från skolan, rörelse i skolan, rastlekar och någon kortare lek på kvällen.

Tipset är att kanske köra en testvecka och se vad han snittar? Är ju bra att veta innan du sätter ett pris på rörelsen.

• legomum

En tanke kan väl vara att istället för att ge pengar för varje dag så ge ett äventyr månadsvis istället.

Lägg flera nivåer precis som  nu men sedan kanske ett lekland, äventyrsbad eller annat kul familjen kan göra tillsammans finnas i priset.

(sry är allergisk mot att man ger pengar för prestation. Finns ju dagar man är sjuk på och dagar det bara är en #alfrida i närheten. Då är det ju inte lika enkelt att få pengar men med en månadsbudget så har man möjlighet att påverka även om några dagar missats.
    Det blir alltid ett pris så att säga och inga nederlag)

• Anonym (Mamma)

Tack så mycket för svaren....

En testvecka låter bra, han har ju inte varit på skolan än så jag vet inte vad han kommer upp i.

Han har tidigare fått belöningar i form av att vi åker till badhuset, leos eller honpop, men nu ville han inte ha det längre, så vi ändrade till spelpris istället.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Steg) skrev 2019-01-04 15:18:37 följande:

Jag menar att om han får spela dataspel efter 8000 steg så kanske det blir motsatt effekt, dvs att han rör sig ännu mindre än förut. Eftersom det är ca hälften av vad pojkar normalt rör sig? Eller är han väldigt passiv idag?

Man kan bara sätta in 100kr/gång så han måste komma upp i den summan åtminstånde :)
Svar på tråden Överviktig son, hur många steg per dag?