• Förkrossad45

    Flickvän från Uganda

    Jag börjar tråden med lite bakgrund. Sen ett antal år har jag alltid haft internationella studenter inneboende. Nu i höstas så var det en tjej och en kille (gay) från Filippinerna som flyttade in.

    Efter nån vecka frågade tjejen om jag kände nån som kunde hyra ut ett rum till en annan tjej som tyckte hennes dåvarande rum var för dyrt.

    Mot bättre vetande rekommenderade jag mitt något alkoholiserade ex till henne och sen gick det som det gick. Exet gick in i hennes rum på nätterna för att prata när hon var full.

    Jag kände mig ansvarig för den uppkomna situationen och erbjöd tjejen att komma och bo hos mig de två månader som var kvar av terminen.

    Nu var det så att den här tjejen och jag träffats 3-4 ggr när hon hälsade på sina klasskamrater hos mig och vi hade nån sorts kemi emellan oss (inget sexuellt). Men bara ett par dagar efter hon flyttat in började det bli en spänning mellan oss och sen gick det som det gick.

    Tyvärr hade hon redan terminen innan valt att skriva sin Masters-uppsats i Portugal. Så den 30:e december flög hon ner dit.

    Jag vet att det är väldigt kort tid men vi hade fått mycket känslor för varann under tiden och talar i telefon varje dag.

    Nu till problemet. Hon kan inte få uppehållstillstånd här utan att ansöka från Uganda. Men... Om jag skriver mig i Portugal kan hon få ett femårigt Schengen-visa (med arbetstillstånd) efter vi gift oss.

    Tycker ni att jag bör ta chansen att flytta ner till Portugal och sluta mitt jobb för att få hit henne så snabbt som möjligt eller att hon skulle ansöka från Uganda (där hon säkert kan få jobb men med en urusel lön) och vänta kanske upp till 24-30 månader innan hon kommer?

    Sen kanske jag bör tillägga att hon är 25 år yngre än mig...

    Ursäkta för en väldigt lång text.

  • Svar på tråden Flickvän från Uganda
  • Solarn

    Du pratar om att säga upp dig från jobbet, lämna familj och vänner och flytta utomlands för en ung kvinna som varit inneboende hos dig i 2 månader och som du nu pratat i telefon med några dagar i rad? Nej jag hade inte gjort det.

  • Förkrossad45

    Jag har alltså ett jobb från 1:e juni i Portugal som iofs inte är speciellt välbetalt (900 euro efter skatt) och en delad hyra på 150 euro i månaden. Lägenheten i Sverige har jag kvar och råd att åka åtminstone en (möjligen två) ggr i månaden hem till Sverige.

    Kan också säga att det enda jag gett henne är en 20-euro sedel som jag inte kunde växla in utan avgift och en ny resväska i julklapp. Så det är knappast så att hon mjölkar mig. Hon betalade ju hyra för att bo här och allting annat själv.

  • Förkrossad45
    Solarn skrev 2019-01-05 14:12:33 följande:

    Du pratar om att säga upp dig från jobbet, lämna familj och vänner och flytta utomlands för en ung kvinna som varit inneboende hos dig i 2 månader och som du nu pratat i telefon med några dagar i rad? Nej jag hade inte gjort det.


    Jag förstår vad du menar. Har man inte varit i situationen så är det rätt svårt att förstå. Hade jag läst min text hade jag förmodligen reagerat som du. Tack för din input.
  • Solarn
    Förkrossad45 skrev 2019-01-05 14:27:06 följande:

    Jag förstår vad du menar. Har man inte varit i situationen så är det rätt svårt att förstå. Hade jag läst min text hade jag förmodligen reagerat som du. Tack för din input.


    Vilken situation? Nykär? I ett distansförhållande? Det har jag varit. Men om tjejen är 25år yngre så måste du väl vara gammal nog att ta av de rosafärgade glasögonen och tänka realistiskt. Hur gammal är tjejen? Ni har precis träffats, varför har du så bråttom? Är ni på väg åt samma håll i livet?
  • Förkrossad45
    Solarn skrev 2019-01-05 15:16:26 följande:

    Vilken situation? Nykär? I ett distansförhållande? Det har jag varit. Men om tjejen är 25år yngre så måste du väl vara gammal nog att ta av de rosafärgade glasögonen och tänka realistiskt. Hur gammal är tjejen? Ni har precis träffats, varför har du så bråttom? Är ni på väg åt samma håll i livet?


    Ja. Hon vill ha barn innan hon är för gammal. För henne är det över 30. Hon är för övrigt helt ointresserad av uteliv. Hennes fd pojkvän bröt upp med henne i augusti vilket nog tog henne väldigt hårt då han fick ett hyfsat jobb och en ny flickvän bara några dagar efter uppbrottet. De hade vart ihop i 8 år. Jag tror hennes mamma möjligen pressar henne då det var ett problem att pojkvännen tillhörde en annan tribe. Däremot är tydligen mzungu (viting) ok enligt mamman... Jaja, vi får väl se.
  • A4ka

    Testa att åka till Portugal och vara med henne om hon vill om du inte har något att förlora här i Sverige (dvs jobb eller boende). Åldersskillnad är däremot problem, tycker jag. Har du barn? Vill du ha barn? Hur ser hennes framtid i Sverige jobbmässigt? Hinner hon läsa språket, skaffa ok jobb och anpassa sig till rassistiska lagom landet Sverige?

  • Förkrossad45
    A4ka skrev 2019-01-06 23:41:46 följande:

    Testa att åka till Portugal och vara med henne om hon vill om du inte har något att förlora här i Sverige (dvs jobb eller boende). Åldersskillnad är däremot problem, tycker jag. Har du barn? Vill du ha barn? Hur ser hennes framtid i Sverige jobbmässigt? Hinner hon läsa språket, skaffa ok jobb och anpassa sig till rassistiska lagom landet Sverige?


    Jag har fyra men det är ok med fler.. Eftersom hon är intelligent ja, varför skulle hon inte klara det? Hon tyckte Sverige var betydligt mindre rasistiskt än Qatar och Norge och lite bättre än Portugal. De flesta riktigt hatiska blickarna har ju kommit från andra svarta (mot henne) här.
Svar på tråden Flickvän från Uganda