• Anonym (Tveksam)

Gör jag fel som vill vänta med att flytta ihop?

Hej Familjeliv!

Jag träffade min kille för ganska exakt ett år sedan och vi blev ihop rätt omgående. Vi är båda i åldern runt 30, han några få år över och jag några få år under.

Efter att vi varit ihop ett halvår flyttade han in i en ny lägenhet. Därefter började han föra ihopflyttning på tal lite smått. Jag sa att jag vill vänta med det, vilket han accepterade.

Nu när det gått ytterligare ett halvår börjar han dock nämna det allt oftare. Han har börjat göra plats för mina saker osv, pratar ofta om hur vi ska ha det och så (vi är överens om att om vi ska flytta ihop så blir det jag till hans lägenhet, då den är mer lämplig för två än min).

Problemet är att jag inte alls känner mig redo än. Jag har aldrig varit sambo så för mig är det en stor grej att bli det. Jag har alltid trivts bra med att bo själv. Styra hemmet själv, få andrum, ensamhet när jag behöver (vilket jag inte kommer få då min kille alltid är hemma förutom när han jobbar) och med mera. Jag har dessutom husdjur som jag inte kommer att få ta med mig i flytten till honom. Det känns som att hela min självständighet kommer att raderas och att jag kommer att bli som en inneboende.

Ibland har jag till och med tvekat på om jag överhuvudtaget kommer att kunna bo ihop med någon. Min dröm är dock att bilda familj så då måste jag ju, men då jag nu är student finns inte det i bilden förrän ett par år framåt ändå.

Ett år kan tyckas vara lång tid. Men för min del är jag osäker. Jag känner mig inte ens hundra på om det är mannen i mitt liv än, i så fall borde jag väl ha velat flytta in för längesen? Vi känner nog varandra rätt bra vid det här läget, men ändå inte helt fullt ut tror jag. Är det verkligen så fel med att vilja vänta?

Idag nämnde han att han tycker att det börjar bli dags för mig att bestämma mig. Jag lovade att inte dröja för länge med svar.

Vet inte varför jag skrev detta egentligen. Tror jag vill höra era tankar om det.

• Svar på tråden Gör jag fel som vill vänta med att flytta ihop?
  • EmberEyes

Du ska göra det som känns bäst för dig. Jag personligen hade aldrig någonsin flyttat ihop med någon efter bara ett litet års umgänge. Om du väljer att flytta ihop, gör det smart.

Se till att skriva ordentliga sambo-avtal innan.
    Se till att saker som försäkringspremier och arv kommer att tillfalla rätt person om något skulle hända, även fullmakter för vem som får fatta beslut vid sjukdom.
    Se till att ni skriver ner hur ekonomin ska fördelas, vem som betalar vad (den ena betalar försäkringar och varmvatten, den andre el och bredband?) osv.
    Försök att hyra ut din egen lägenhet i andra hand ett tag så du har en back-up plan om det inte fungerar.
    Se till att du är med i bostadsköer.
    Ha uttalade överenskommelser på hur ni ska fördela hemarbetet.

Helt enkel, var totalt oromantisk och totalt praktisk, se det primärt som en affärsuppgörelse. Att det sedan kan vara härligt och underbart och romantiskt och allt möjligt är bara en sido-bonus.

• student2013

Enligt min man så smög jag flyttning hit och det är nu 7 år sen.

Det var efter 2 veckors förhållande.

• Anonym (Tjej)

Men... Vad gör du ned husdjuren? Det är ju ett jättestort steg för dig att "flytta isär"/göra dig av med dem. Han verkar inte ta med det i beräkningen. Njä. Jag tycker det låter som att han pressar dig och med tanke på djuren är det värre. Han låter ärligt talat inte helt rätt för dig. Både för att du tvekar (Är det rätt så vill man flytta in utan tvekan) och för att han inte verkar ta hänsyn till dig i detta. Dessutom flyttar du in till honom. Du kommer alltså ge upp mycket men han ger inte upp någonting alls och ändå är han den som pressar.

Du beskriver dessutom att han är hemma väldigt mycket. Det är nog därför han vill att du flyttar in.

Vad skulle hända om du sade att du inte ville flytta in ett bra tag till - 1-2 år eller så? Skulle han acceptera det?

Är du tveksam till om han är den rätta, flytta inte ihop. Det är svårt nog att bo ihop om man är "rätt". Han är ju dessutom en bit över 30 så jag gissar att när du flyttat in kommer han ta upp frågan om barn snart. Och det blir mer press. Och sedan sitter ni där med barn och du vet inte om han är rätt...

• Anonym (.)

Vi flyttade ihop efter 6 månader.

Jag skulle int3 vilja ge upp husdjur för att bo ihop, låter inte som ni är riktigt rätt för varandra.

Tycker du kan ge beskedet att du vill vänta ett tag till. Pressar han dig då, så för ju svaret bli nej.

Klart det ska kännas helt rätt innan du flyttar ihop

• Anonym (Tjej)

Vad menar han ens med att det är tid för dig att bestämma dig snart? Vad händer om du inte bestämmer dig på ett bra tag. Påverkar det honom på något sätt då eller? Kommer han göra slut om du inte flyttar ihop eller varför är det så bråttom? Låter lite skumt alltså.

• Anonym (L)

Man behöver bara läsa rubriken och din signatur för att kunna svara att du gör rätt i att vänta. För honom känns det rätt att flytta ihop men för dig gör det inte det. Om du flyttar in hos honom bara för hans skull så kommer det aldrig att bli bra.

• Anonym (K)

Varför får du inte ta med husdjuret? Är han väldigt allergisk?

• Anonym (Husdjur)
    Anonym (K) skrev 2019-01-05 19:05:31 följande:

Varför får du inte ta med husdjuret? Är han väldigt allergisk?

Ja det undrar jag också. Jättekonstigt att du inte kan ta med det för det är ju det normala. Är han allergisk och du är en djur-människa är ni nog inte rätt för varandra. Är det en djurfri lägenhet är det ju helt galet att han valde att flytta in i en sådan när han flyttade till nytt när du har djur! Mkt ego isf.
  • EmberEyes
    EmberEyes skrev 2019-01-05 18:50:42 följande:

Du ska göra det som känns bäst för dig. Jag personligen hade aldrig någonsin flyttat ihop med någon efter bara ett litet års umgänge. Om du väljer att flytta ihop, gör det smart.

Se till att skriva ordentliga sambo-avtal innan.
    Se till att saker som försäkringspremier och arv kommer att tillfalla rätt person om något skulle hända, även fullmakter för vem som får fatta beslut vid sjukdom.
    Se till att ni skriver ner hur ekonomin ska fördelas, vem som betalar vad (den ena betalar försäkringar och varmvatten, den andre el och bredband?) osv.
    Försök att hyra ut din egen lägenhet i andra hand ett tag så du har en back-up plan om det inte fungerar.
    Se till att du är med i bostadsköer.
    Ha uttalade överenskommelser på hur ni ska fördela hemarbetet.

Helt enkel, var totalt oromantisk och totalt praktisk, se det primärt som en affärsuppgörelse. Att det sedan kan vara härligt och underbart och romantiskt och allt möjligt är bara en sido-bonus.

Oj, jag missade det där med husdjuren.

Aldrig att jag skulle göra mig av med mina husdjur såpass lättvindigt. Jag skulle inte kunna ha en partner som inte accepterade och respekterade min relation till mina djur, och det åtagande jag gjort till dem. Då menar jag att jag skulle aldrig falla för eller kunna älska en person som inte delar dessa värderingarna.

Varför får du inte ta med djuren förresten? Om det handlar om att bostaden inte tillåter djur så kan lösningen ligga i att ni inte flyttar ihop innan ni hittat en lämplig bostad där både du och djuren och partnern får plats.
  • Anonym (Göran.)

Ta det lugnt. Säg absolut INTE upp din lägenhet. Det är svårt att få en ny. Hyr INTE ut i 2:a hand det kan bli problem.

• Anonym (Tveksam)
    Tack för era svar!

Gällande husdjuren så är han inte allergisk eller djurovän, utan det handlar mer om att han är rädd att de ska förstöra lägenheten, att de låter (han har sömnproblem), att det är jobbigt med skötsel osv. Han har funderat på det länge men kommit fram till att det inte skulle fungera för honom.

Jag har haft dem i två år ungefär och har såklart hunnit få en relation till dem, så är inte helt lätt. Har möjlighet att låta en i familjen ta över dem och på så sätt ha dem i närheten, men jag tycker inte heller det är helt optimalt att låta djur byta ägare hur som helst (speciellt då jag är deras andra ägare). 

Min kille är ganska "praktisk" av sig och ser därför bara fördelar med att flytta ihop. Vi båda har rätt låg inkomst (speciellt jag som är student) och skulle därför få mer pengar över efter hyran, vi får mer tid att träffas (jag har en del aktiviteter som gör att vi kanske inte ses mer än 3-4 gånger i veckan) osv. Han behöver också ensamhet ibland, men tycker att det räcker med att kunna sitta med varsin dator i ett varsitt rum ungefär. 

Tror inte det handlar om att han vill ha barn på en gång. Trots att han är uppe i åldern känner han ingen jättebrådska med det då han har annat han vill göra först och jag mina studier, så det är vi båda överens om. 

Tror mest det handlar om att han är längre in i förhållandet än vad jag är. För honom är ett år lång tid, han är superkär i mig verkligen, jag är den rätta och han vill ha mig nära. Jag tycker också om honom jättemycket och trivs i hans sällskap, men känner mig ändå på något sätt fortfarande i "testfasen" (eller vad man ska kalla det) i förhållandet. 

Jag antar att det bästa är att säga vad jag känner till honom, så får han göra vad han vill med det. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Tveksam) skrev 2019-01-05 20:59:54 följande:
    Tack för era svar!
    Gällande husdjuren så är han inte allergisk eller djurovän, utan det handlar mer om att han är rädd att de ska förstöra lägenheten, att de låter (han har sömnproblem), att det är jobbigt med skötsel osv. Han har funderat på det länge men kommit fram till att det inte skulle fungera för honom.
    Jag har haft dem i två år ungefär och har såklart hunnit få en relation till dem, så är inte helt lätt. Har möjlighet att låta en i familjen ta över dem och på så sätt ha dem i närheten, men jag tycker inte heller det är helt optimalt att låta djur byta ägare hur som helst (speciellt då jag är deras andra ägare). 
    Min kille är ganska "praktisk" av sig och ser därför bara fördelar med att flytta ihop. Vi båda har rätt låg inkomst (speciellt jag som är student) och skulle därför få mer pengar över efter hyran, vi får mer tid att träffas (jag har en del aktiviteter som gör att vi kanske inte ses mer än 3-4 gånger i veckan) osv. Han behöver också ensamhet ibland, men tycker att det räcker med att kunna sitta med varsin dator i ett varsitt rum ungefär. 
    Tror inte det handlar om att han vill ha barn på en gång. Trots att han är uppe i åldern känner han ingen jättebrådska med det då han har annat han vill göra först och jag mina studier, så det är vi båda överens om. 
    Tror mest det handlar om att han är längre in i förhållandet än vad jag är. För honom är ett år lång tid, han är superkär i mig verkligen, jag är den rätta och han vill ha mig nära. Jag tycker också om honom jättemycket och trivs i hans sällskap, men känner mig ändå på något sätt fortfarande i "testfasen" (eller vad man ska kalla det) i förhållandet. 
    Jag antar att det bästa är att säga vad jag känner till honom, så får han göra vad han vill med det. 

Jag tror inte att det bara handlar om att han är "längre in" i förhållandet. Han får ju alla fördelarna av att ni flyttar ihop och låter dig ta smällarna. Det är du som måste ge upp dina djur. Det är du som förlorar viktig tid för att återhämta dig i ensamhet. Det är du som ger upp din egen bostad för att flytta in i hans (vilket kan bli väldigt besvärligt för dig om ni går isär om ett par år). Det är som upplagt för att du med tiden kommer att bli riktigt bitter.
  • EmberEyes
    Anonym (Tveksam) skrev 2019-01-05 20:59:54 följande:
    Har husdjuren åsamkad skadegörelse hittills eller varför oroar han sig för det? Hur tänker han  om barn i framtiden? För de åsamkar garanterat mer skadegörelse under sina första 18 levnadsår än det genomsnittliga husdjuret gör under sina första 2 år.
Svar på tråden Gör jag fel som vill vänta med att flytta ihop?