• tankfull

Syskon kan ha lika lite gemensamt som icke-släkt

Jag läste en artikel i Illustrerad vetenskap igår. Jag visste redan att syskon kan vara väldigt olika, men jag visste inte att man kan ha noll procent gemensamma gener med sitt syskon beroende på vilka 23 kromosomer man har ärvt från sin pappa och vilka 23 kromosomer man har ärvt från sin mamma.

Det vanligaste är att man har mellan 37 och 62 procent gener gemensamt med syskonen, men det kan alltså hända att man har 100% (då skulle man ha identiskt dna) eller 0% och då har man lika lite gemensamt med syskonet som med en främling! Det är lite intressant att fundera över. Några tankar och synpunkter på detta? Någon som har barn som är extremt lika eller extremt olika?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-01-07 08:49
    Jag menar alltså, som det står, att man kan ha noll procent gemensamt GENETISKT med sina syskon, ingenting annat. Miljön är en helt annan fråga. Det är ju självklart att man har en gemensam uppväxt med gemensamma erfarenheter som kan forma. Men här pratar jag alltså om GENETIK, arvsanlagen.

• Svar på tråden Syskon kan ha lika lite gemensamt som icke-släkt
  • Anonym (5)

Det man som syskon har är ju en gemensam historia: samma traditioner, samma semesterresor och samma föräldrar.

Huruvida genetiken är lik/olik har jag aldrig funderat över.

• tankfull
    Anonym (5) skrev 2019-01-06 09:48:30 följande:

Det man som syskon har är ju en gemensam historia: samma traditioner, samma semesterresor och samma föräldrar.

Huruvida genetiken är lik/olik har jag aldrig funderat över.

Men om man är väldigt olika genetiskt så borde upplevelsen av den gemensamma barndomen bli ganska olika. Har du syskon eller barn som är lika/olika varandra?
  • Anonym (X)
    tankfull skrev 2019-01-06 09:53:23 följande:

Men om man är väldigt olika genetiskt så borde upplevelsen av den gemensamma barndomen bli ganska olika.

Hur menar du nu?
  • Anonym (Hmm...)

Fråga om 10-15 år igen så kan jag svara. Glad Vi har 2 barn som inte är genetiskt släkt alls. Återstår att se hur lika/olika de blir på alla möjliga områden. Hittills är de extremt olika fast den lille bara är 5 månader.

• tankfull
    Anonym (X) skrev 2019-01-06 11:14:17 följande:
    Hur menar du nu?
    Att helt olika personligheter upplever samma situationer på olika sätt. En känslig person kan uppleva en situation som hotfull medan en mindre känslig person upplever situationen som spännande. En stresstålig person tycker att en miljö där det händer mycket är stimulerande, en mindre stresstålig person upplever den miljön som väldigt jobbig och sätter sig i en vrå.

Olika genetiska förutsättningar vad det gäller matematik, musikalitet och alla andra förmågor tas tillvara på olika sätt i olika miljöer. En förälder som är duktig på att spela piano skaffar ett piano och uppmuntrar barnen till att spela, men det kanske är ett av barnen som har musikalisk talang och tycker pianospel är kul medan det andra barnet inte ärvt den genen och tycker det är pest att träna på pianoläxan.
  • EmberEyes
    tankfull skrev 2019-01-06 17:44:37 följande:
    Att helt olika personligheter upplever samma situationer på olika sätt. En känslig person kan uppleva en situation som hotfull medan en mindre känslig person upplever situationen som spännande. En stresstålig person tycker att en miljö där det händer mycket är stimulerande, en mindre stresstålig person upplever den miljön som väldigt jobbig och sätter sig i en vrå.

Olika genetiska förutsättningar vad det gäller matematik, musikalitet och alla andra förmågor tas tillvara på olika sätt i olika miljöer. En förälder som är duktig på att spela piano skaffar ett piano och uppmuntrar barnen till att spela, men det kanske är ett av barnen som har musikalisk talang och tycker pianospel är kul medan det andra barnet inte ärvt den genen och tycker det är pest att träna på pianoläxan.
    Men nu är du ute och reser. Enäggstvillingar kan ha helt olika personligheter och de delar 100% av arvsmassan. Adoptivsyskon har garanterat(?) 0% gemensamt DNA, och kan fortfarande vara nästan identiska i personlighet.
  • Anonym (eee)
    Anonym (Hmm...) skrev 2019-01-06 12:09:21 följande:

Fråga om 10-15 år igen så kan jag svara. Glad Vi har 2 barn som inte är genetiskt släkt alls. Återstår att se hur lika/olika de blir på alla möjliga områden. Hittills är de extremt olika fast den lille bara är 5 månader.

Det vet du väl inte, du kan bara se utsidan och höra vad de säger, men de kan givetvis ha massor med gemensamma gener som inte märks på det sättet, tex benägenhet för vissa sjukdomar osv
  • Anonym (Hmm...)
    Anonym (eee) skrev 2019-01-06 19:55:55 följande:
    Det vet du väl inte, du kan bara se utsidan och höra vad de säger, men de kan givetvis ha massor med gemensamma gener som inte märks på det sättet, tex benägenhet för vissa sjukdomar osv
    Du läste inte så noga ser jag. Våra barn är inte genetiskt släkt alls. De kan alltså inte dela nåt genetiskt arv ö.h.t. Skulle de råka få samma sjukdom i framtiden beror det på samma slump som om jag och vår granne skulle råka få samma sjukdom.
  • tankfull
    EmberEyes skrev 2019-01-06 19:31:58 följande:
    Men nu är du ute och reser. Enäggstvillingar kan ha helt olika personligheter och de delar 100% av arvsmassan. Adoptivsyskon har garanterat(?) 0% gemensamt DNA, och kan fortfarande vara nästan identiska i personlighet.
    Eh, nej det är jag inte. Jag har refererat till det som står i Illustrerad Vetenskap och jag har inte påstått någonting om enäggstvillingar överhuvudtaget. Jag sa att syskon kan ha olika upplevelser av samma barndom. Och var står det att adoptivsyskon är nästan identiska i personlighet? Eller att enäggstvillingar är helt olika i personlighet? Källor?
  • EmberEyes
    tankfull skrev 2019-01-06 23:05:01 följande:
    Eh, nej det är jag inte. Jag har refererat till det som står i Illustrerad Vetenskap och jag har inte påstått någonting om enäggstvillingar överhuvudtaget. Jag sa att syskon kan ha olika upplevelser av samma barndom. Och var står det att adoptivsyskon är nästan identiska i personlighet? Eller att enäggstvillingar är helt olika i personlighet? Källor?
    Läs om, läs rätt....Flört
  • Aniiee

Du är nog lite ute och cyklar nu. Genetik är absolut en del av hur man är, men det är så himla mycket annat också. Milijö, hur man blir uppfostrad/behandlad (inte endast av sina föräldrar), hormoner, matvanor (ge och tag, där), ens egna val, andras val, en massa, massa, massa saker spelar un hur man blir och hur man upplever livet, nu och då.

Sex syskon totalt, 4 biologiska 2 foster/adopterade, och det är väldigt olika hur vi ser på vår barndom, vad vi minns och hur det har påverkat oss. Det beror naturligtvis inte endast på genetik. 

I have a growing lack of disgust for you
  • tankfull
    EmberEyes skrev 2019-01-06 23:12:29 följande:
    Läs om, läs rätt....Flört
    Nej. Du kanske borde göra det, eller förklara bättre vad du menar.
  • tankfull
    Aniiee skrev 2019-01-07 00:02:36 följande:

Du är nog lite ute och cyklar nu. Genetik är absolut en del av hur man är, men det är så himla mycket annat också. Milijö, hur man blir uppfostrad/behandlad (inte endast av sina föräldrar), hormoner, matvanor (ge och tag, där), ens egna val, andras val, en massa, massa, massa saker spelar un hur man blir och hur man upplever livet, nu och då.

Sex syskon totalt, 4 biologiska 2 foster/adopterade, och det är väldigt olika hur vi ser på vår barndom, vad vi minns och hur det har påverkat oss. Det beror naturligtvis inte endast på genetik. 

Men jag har nog inte uttryckt mig tydligt nog då. Jag har endast menat att man har noll procent gemensamma gener, alltså att syskon kan ha noll procent gemensamt genetiskt och alltså som icke-släkt. Jag har aldrig påstått att de inte har något gemensamt t sin uppväxt.
Svar på tråden Syskon kan ha lika lite gemensamt som icke-släkt