• Anonym (Snålis)

Skambud. Vart går gränsen?

Hur långt under utgångspris tycker ni att man kan lägga sig utan att vara respektlös mot säljaren?

En bostadsrätt i ett litet samhälle i en liten kommun som stigit nå så djävulsk de senaste åren.

Intresset har svalnat senaste tiden. Märktes på visningen här om dagen och utgångspriset ligger även de under vad de tidigare gjort.. Jag va själv där på visning. Tidigare har minst 10 pers/par varit på liknande lägenhetsvisningar i samma hus.

Utgång ca 850k . Lite att göra så som kök, och golv. Väggar en smaksak. Så, hur lågt tycker ni att jag kan lägga mig till en början utan att va respektlös?

• Svar på tråden Skambud. Vart går gränsen?
  • Anonym (Hmmm)

850k är ju ingenting. Är det en liten byhåla? Inte under 850k.

• Anonym (Snålis)
    Anonym (Hmmm) skrev 2019-01-07 00:06:51 följande:

850k är ju ingenting. Är det en liten byhåla? Inte under 850k.

Ja de är en byhåla. 850k här är mycket här. Kan absolut inte jämföras med större städer eller liknande.

För 7-8 år sedan gick inte ens en likadan lägenhet (en 3a) för 100k . La du ut din lägenhet för de då skrattade folk dig rakt upp i ansiktet . En 2a gick för ca30-40k då om du hade tur.

Så försök tänka precis så, en sketen byhåla där priserna stigit till löjliga nivåer på senaste.
  • Anonym (Oskar)

Ny eller gammal förening? Hur ser föreningens ekonomi ut? Vad ligger månadsavgiften på och vad ingår i den? Är badrummet nytt eller när fixades golv och väggar? Vitvaror? Många frågor men för att kunna svara behöver man veta mer än vad du har berättat.

• Anonym (svårt)

Jag har sålt lägenhet både i storstad (i 2-miljonersklassen) och i småstad (400.000 kr)

Min erfarenhet är att ju högre priserna ligger, desto större summor är folk beredda att pruta (och buda) medan ju lägre priserna ligger, desto mindre kan man pruta (och buda).

Om jag jämför budgivningen av bostaden för över 2 miljoner så höjde folk sina bud där med minst 50.000-80.000 kronor åt gången. Det blev kortare budgivningar. När jag däremot sålde i en småstad blev jag närmast förfärad av den utdragna budgivningsprocessen. Folk lade riktiga skitsummor och höjde sina bud med 3000-5000 kronor åt gången och det tog jättelång tid innan budgivningen till slut var över.

Det kan vara värt att tänka på när du lägger ditt bud. Kolla gärna på hemnet om det finns någon mäklare som har öppna budgivningar på sina sidor, så kan du se hur folk budar i din stad och lägga dig efter det. Frågan är också förstås hur gärna du vill ha den här bostaden? Skiter du lite i vilket så kan du ju lägga dig 100.000 kronor lägre och hoppas att du får ett motbud där du hamnar på 50.000 kronor under utgångspriset, men då får du också räkna med att de kanske inte säljer till dig.

• Anonym (Snålis)

Gammal förening ,ekonomin är bra. Helt okej badrum. Inte nytt och modernt men inte sunkit och odugligt. Helt okej med andra ord. Gammal plastmatta i hall,kök, och ena sovrummet. Nytt klickgolv lagt i 2a sovrummet. Gammal parkett i vardagsrum. Gamla slita lister med färgkladd i stortsätt i alla rum. Gammalt kök. Kyl frys va äldre. Oklart hur gamla. Ny fläkt i kök. Spisen har några år på nacken. Nymålat och tapetserat i alla rum. Men då med stänk på listerna.

Värme och vatten ingår.

Tyvärr är det svårt att jämföra hur folk budar då det är en väldigt liten marknad här och få har öppna bud på sina. Ca 13 annonser på hemnet och så är det mest tomter eller villor.

Är lite rädd att priserna kommer sjunka så pass att man går mycket back om man skulle sälja inom några år. vi som bor här tycker priserna är löjligt höga för vår lilla ort och hade aldrig kunna drömt om att de skulle stiga till dessa nivåer. Och nu när räntorna är pågång att höjas...

• Anonym (Man 47)

Beror Väl på om det kommit något annat bud ....

Inget bud allls ...då är ju priset för högt ...skulle jag buda själv och ingen annan lagt något bud eller varit intresserad så skulle jag gå ner rejält i pris .....då finns det ju lite å öka på sedan.

Typ lagt ett bud på 675 om ingen annan har lagt något ...kanske ännu lägre ....625.

Beror ju på hur mycket du ska kosta på med.

• Anonym (Oskar)
    Anonym (Snålis) skrev 2019-01-07 00:43:20 följande:

Gammal förening ,ekonomin är bra. Helt okej badrum. Inte nytt och modernt men inte sunkit och odugligt. Helt okej med andra ord. Gammal plastmatta i hall,kök, och ena sovrummet. Nytt klickgolv lagt i 2a sovrummet. Gammal parkett i vardagsrum. Gamla slita lister med färgkladd i stortsätt i alla rum. Gammalt kök. Kyl frys va äldre. Oklart hur gamla. Ny fläkt i kök. Spisen har några år på nacken. Nymålat och tapetserat i alla rum. Men då med stänk på listerna.

Värme och vatten ingår.

Tyvärr är det svårt att jämföra hur folk budar då det är en väldigt liten marknad här och få har öppna bud på sina. Ca 13 annonser på hemnet och så är det mest tomter eller villor.

Är lite rädd att priserna kommer sjunka så pass att man går mycket back om man skulle sälja inom några år. vi som bor här tycker priserna är löjligt höga för vår lilla ort och hade aldrig kunna drömt om att de skulle stiga till dessa nivåer. Och nu när räntorna är pågång att höjas...

Räkna med att renovera kök och badrum för att behålla värdet och för att kunna få tillbaka insatsen om du vill sälja inom 10 år. Priserna på bostadsrätt kommer att fortsätta falla under några år och sedan väntar en prisökning men det kommer att ta lång tid innan du kan tjäna pengar på bostaden om det är som i övriga landet.
  • Anonym (Meh)

Skambud heter ju det av en anledning. Så utgå inte från om du är respektlös mot säljaren utan vad du själv värderar lägenheten till. Du kan ju alltid lägga ett högre bud efteråt.

Innan du lägger skambudet kan du även känna mäklaren på pulsen, även om den bara är en mellanhand. Babbla om att du tycker att priset är alldeles för högt men kanske kan lägga ett lägre bud med kravet att säljaren går med på att stänga affären snabbt. Känn dig för innan du nämner några konkreta belopp. Ibland kan ju faktorer som inflyttningsdatum påverka säljarens villighet att acceptera bud, så hör dig för.

Lycka till!

• Anonym (Snålis)

Ingen har lagt bud . Å andra sidan var ju första visningen här om dagen och jag var själv på visningen . Andra visningen är nu i veckan

Men nu på morgonen fick jag veta av en bekant att säljarna har bara bott där i ca 1-1 1/2 år...

Där försvann mina chanser med ett skambud lite mer. de köpte då för 100k mer än vad utgångspriset är nu .

Och vad jag själv tycker att den är värd.. de låter kanske dumt. Men här tycker man att priserna stigit till orimliga priser och man har inte hunnit med att förstå riktigt. Dem som det visat sig har köpt dessa lägenheter har tex separerat och sålt hus i grannkommunen där priserna ligger högre så jag förstår att se kanske tycker priserna va rimliga här... men det känns som att dem aldrig mer kommer kunna stiga till dessa priser efter ett prisfall och aldrig över dessa som är nu. Så det jag egentligen tycker att den är värd är ganska mycket lägre än utgångspriset.

När jag pratade med mäklaren och sa att priset är högt sa hon bara något i stil med att "priserna har tidigare varit alldeles för låga, detta är normalpris" . Hur man nu kan tycka de i denna byhål . Så det kändes bara som ett säljknep.

• Anonym (Snålis)

Tack snälla alla ni som tar er tid att svara. Det är skönt att få tips och råd. Även att bolla lite !

• Anonym (A)
    Anonym (Meh) skrev 2019-01-07 06:17:09 följande:
    Skambud heter ju det av en anledning. Så utgå inte från om du är respektlös mot säljaren utan vad du själv värderar lägenheten till. Du kan ju alltid lägga ett högre bud efteråt.

Innan du lägger skambudet kan du även känna mäklaren på pulsen, även om den bara är en mellanhand. Babbla om att du tycker att priset är alldeles för högt men kanske kan lägga ett lägre bud med kravet att säljaren går med på att stänga affären snabbt. Känn dig för innan du nämner några konkreta belopp. Ibland kan ju faktorer som inflyttningsdatum påverka säljarens villighet att acceptera bud, så hör dig för.

Lycka till!
    Håller med.
Svar på tråden Skambud. Vart går gränsen?