• höstmamma

    Vilken dag bäst för byte?

    Har måndagar nu, fadern vill byta till fredagar då barnen ska hinna landa?

    Blir det inte samma visa vilken dag man än har?

    Barnen är 9 och 11 år gamla.

    Motivera gärna hur ni tänker.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken dag bäst för byte?
  • EmberEyes

    På fredagen så har kidsen hela helgen på sig att "bo in sig" innan den nya vardagen med skola och läxor osv går igång igen.

  • Zinken

    Jag har också alltid tänkt fredag, vi bytte ett tag till söndag men är tillbaka till fredagar igen. När vi bytte söndag så försvann alltid halva helgen kändes det som, både när man fick och lämnade så det är verkligen inte en dag jag rekommenderar.

    Anledningen till att jag föredrar fredagar är dels som fadern säger, de (och jag) hinner landa innan det är vardagsstress. Mina har alltid svårt att slappna av första kvällen. Och sen när jag får dem så är jag piggare, har saknat dem och orkar göra mer med dem när helgen är. Det blir bättre kvalitetstid än det blir efter en vardagsvecka med dem ensam.

  • Osäkertjejhon

    Vi byter måndagar. Mina bonusbarn bor vv och vh. Innan bodde dom 2-2-3. För oss är måndagar bäst. Då börjar. Man i vardagslunket och barnet kan tillsammans med oss planera helgen

  • äldreochklokare

    Vi hade fredagar när barnen gick i grundskolan. Kändes bäst att de bara gick direkt hem från skolan till den "nya" föräldern. Man får en bra start på sin vecka när barnen kommer. Detta var mellanstadiet/högstadiet. Vi körde måndagar en period också, dvs att de gick hem till den "nya" på måndagar, men barnen själva tyckte fredagar kändes bättre. 

    Annars har vi kört söndagar senaste åren. 

  • cb66

    Vi kör måndagar och det funkar bra. Första kvällen är alltid lite strulig och vi vill inte ha det en fredag. Vi träffas alltid måndag kväll och lämnar över alla grejer och går igenom vad som hänt och vad som kommer.

    Jag kan planera helgen tillsammans med barnen och vet om de har aktiviteter eller om de planerat nåt med kompisar.

    Det är också lättare de veckor man inte har barnen, man kan planera sin helg bättre, slipper strul om man skall resa bort över helgen eller ska på AW med jobb eller liknande.

    Hos mig kör vi en rutin på söndag då vi städar rummen och packar det som skall med. Sen har vi en bra söndag med middag och umgänge. 

    Barnen är 9,11 och de går själva till sin mamma på måndag eftermiddag, sen lämnar jag över grejerna på kvällen.

  • cb66
    Limajo skrev 2019-01-07 10:18:02 följande:
    Bara en nyfiken fråga - vad är det för grejer ni skickar mellan er? Mina bär oftast inte mer saker än skolväskan mellan mig och pappan.

    Själv älskar jag fredagkvällen då barnen kommer hem. Vi brukar äta nån extra god mat och sen kura ihop oss i soffan och bara vara utan tankar på en massa skola och andra måsten dagen efter.
    Det är ytterkläder, skor, regnkläder som de inte använder samma dag, gympapåsar, ipads och kanske nån favorit gosedjur.

    Vi har kört en överlämning vid varje byte för att få koll på vad som händer, om nån av ungarna har problem eller det hänt nåt på skolan. Går igenom prov och andra aktiviteter i skolan. Eftersom vi ändå har en överlämning så kan man lika gärna ta med lite grejer så ungarna slipper släpa till skolan.
Svar på tråden Vilken dag bäst för byte?