• Nattviolen

Narniaböckerna , vilken ålder?

Har just läst alla Narniaböckerna för första gången (är 39) och tycker att de är ganska hemska, mycket hugga ihjäl och döda ondskan mm. Har en tjej på 4 månader, som inte kommer att läsa än på länge, men undrar ändå vid vilken ålder dessa är lämpliga att läsa.

Ni som läste dom som barn/ungdomar, hur gamla var ni? Tyckte ni de var för hemska?

• Svar på tråden Narniaböckerna , vilken ålder?
  • LinnaLi

JAg läste ganska mycket tidigt. Läste tex sagan om ringen trilogin i tioårsåldern. Skulle tro att jag var bra mycket yngre när jag läste Narniaböckerna. Det beror ju helt på hur man är själv, om man kan hantera fantasi mot verklighet.

• skorpionen7

De går att läsa när man är ganska liten som vid 10-års åldern då både Sagan om ringen och Narnia. Man tvingas nog läsa om böckerna när kommit upp lite i åldrarna för att förstå författarens mening med böckerna men som saga går dem att läsa tidigt

• Majblomma12

Jag tror jag läste dem när jag var sju-åtta. Älskade dem och tyckte INTE de var för otäcka.

Seize the moment, 'cause tomorrow you might be dead
  • Snowgirl

Läser Narnia för min tjej som är snart 8år. Hon älskar de böckerna .

• Peztis

Jag läste dem kring 9-årsåldern första gången och älskade dem!
    Har sedan läst dem hur många gånger som helst och ser dem på olika sätt varje gång.
    Nu har jag tänkt köpa dem på engelska så jag kan få läsa de "på riktigt"!

• Majblomma12
    Peztis, jag fick hela serien på engelska av min mamma i födelsedagspresent, så jag tänkte ge mig på dem då jag går på havandeskapspenning om en månad.
  • Peztis

Iors syster:

Åh! Lyckliga du!!!!! Precis vad jag vill ha!
    När jag var gravid och inte kunde sova så satt jag uppe mitt i natten och läste Susan Coopers fem böcker om En ring av järn, kan rekommendera dem också! Jag tror de är perfekt för en 10-åring!

• Majblomma12

Ja, de är ju underbara!  Jag har dem på vinden, i barnbokskartongen som inte får plats i lägenheten. tror jag måste upp och gräva där.

Lite mer vuxet och nytt godis: Philip Pullmans trilogi Den mörka materian, samt Tad Williams Otherland. (Förlåt att jag kapar din tråd för boktips, Nattviolen Flört)

• Peztis

Ja TS, hemskt ledsen om vi tar över....

Otherland har jag läst! Jättebra men lite seg emellanåt.

Den andr åste jag lägga på minnet när man ska till SF-bokhandeln eller när man beställer något.

Hittade det där setet du fick på Adlibris. Synd att det är lpngt kvar till jul och att jag fyllde för en månad sedan...

Svar på tråden Narniaböckerna , vilken ålder?