• Hos77

    gifta sig

    Jag och min sambo tänkte gifta oss detta år. Vi har barn sedan tidigare. Undrar nu om det är något särskilt man bör tänka på innan vi gifter oss. Vi äger ingen bostad eller fritidshus.
    Det är jag som tjänar mest. Min sambo har avbetalningar med sin före detta som jag inte vill blanda mig i eller vill bli delaktig i, blir jag de enligt lag då vi gifter oss, eller hur fungerar de?
    Ursäkta rörigt meddelande men oerhört tacksam för råd!

  • Svar på tråden gifta sig
  • Finansen7

    Man står för sina egna skulder även inom äktenskapet. Att din partner betalar för dem kommer precis som nu påverka er gemensamma ekonomi, men ingen kan kräva dig på att betala om han/hon slutar betala. Men! Missköter hen sig så att det går till kronofogden och utmätning kan de ta gods som ägs av er gemensamt. Jag vet inte om det räcker att något är skrivet som dig som ägare för att skydda från utmätning eller om det måste vara enskild egendom. Är det det sistnämnda får det andra konsekvenser om ni skulle gå isär.

    Likaså, om hens skuld är stor och inte är avbetald om några år och ni skulle skilja er, kommer hennes skuld påverka din del i bodelningen, det kan bli så att du får mycket mindre än hälften av värdet före avdrag av skulder i bodelning pga hens skuld.
    Alltså, det hänger på hur stor hens skuld är och hur länge den förväntas vara kvar.

    Är skulden stor och det förväntas ta flera år att betala tillbaka den skulle jag ta ett möte med en familjejurist redan nu för att få råd hur hantera detta.

    Ni har båda särkullsbarn och ni kan överväga att skriva ett testamente där barnen endast får ut sin laglott om en av er skulle avlida. Det hjälper juristen er med.

Svar på tråden gifta sig