• Anonym (Fobiker)

Någon tandläkare här? Svart tand :-(

För ett år sedan hade jag tandvärk. Uppsökte tandläkare som inte röntgade men satte på ett ?plåster?. Sedan skulle jag komma tillbaka vid tandvärk igen och kolla upp tanden då.

Förkyld och kollade halsen. Såg då en beläggning på denna tand. Petade med fingret och det lossnade brunaktig beläggning. Men nu ser jag en svart rand nertill längs tandköttet.

Detta kan ha funnits där länge. Har aldrig tittat efter. Men det svarta ovanpå tanden fanns där redan när tandläkaren satte plåster på. Kanske är en amalgamlagning. Vet inte.

Inbillar mig nu att det smakar konstigt kring tanden. Metalliskt. Är visserligen förkyld och hostade imorse upp gröna slembitar.

Är extremt tandläkarrädd så är inte skoj detta.

Vad är det svarta nertill längs tandköttet?? Tandsten? Karies?

• Svar på tråden Någon tandläkare här? Svart tand :-(
  • Anonym (Ingen tandläkare)

Är själv ingen tandläkare men när min kindtand blev ?svart? så behövde jag rotfylla den.

• Anonym (Fobiker)
    Anonym (Ingen tandläkare) skrev 2019-01-08 08:24:10 följande:

Är själv ingen tandläkare men när min kindtand blev ?svart? så behövde jag rotfylla den.

Bokat en tid för undersökning nu. Så ska dit i början av februari.

Detta är en visdomstand. Så rotfyllning lär väl inte vara aktuellt utan det lär väl bli utdragning isåfall. Min mardröm.

Har jobbigast med kväljningar och tänderna långt bak är ett helvete. Säkert därför tanden ser ut såhär för det är tomjobbigt med kväljningar när jag borstar tänderna.
  • Anna60

Dra ut tanden. Att rotfylla en tand riskerar dessutom att bli en stor kostnad, samt att tanden under arbetet får sprickor och så småningom ändå går sönder i form av sprickor etc. Du har troligen rejält med tandsten. Detta kan sprida sig till tänderna bredvid. Så ta dig till tandläkaren. 

• Anonym (Fobiker)
    Anna60 skrev 2019-01-08 11:20:41 följande:

Dra ut tanden. Att rotfylla en tand riskerar dessutom att bli en stor kostnad, samt att tanden under arbetet får sprickor och så småningom ändå går sönder i form av sprickor etc. Du har troligen rejält med tandsten. Detta kan sprida sig till tänderna bredvid. Så ta dig till tandläkaren. 

Har bokat tid för undersökning. Ska dit i början av februari.

Måste man dra ut då man har mycket tandsten?

Har ingen tandvärk.
  • Anna60
    Anonym (Fobiker) skrev 2019-01-08 12:11:24 följande:
    Har bokat tid för undersökning. Ska dit i början av februari.

Måste man dra ut då man har mycket tandsten?
    Har ingen tandvärk.
    Problemet med tänder som sitter långt inne är att de är hopplösa att hålla rent. Och i sinom tid kommer du få problem med den tanden. Bättre dra ut den. Den är ju kolsvart. Alltså inte frisk.
  • Anonym (Fobiker)
    Anna60 skrev 2019-01-08 13:47:12 följande:

Problemet med tänder som sitter långt inne är att de är hopplösa att hålla rent. Och i sinom tid kommer du få problem med den tanden. Bättre dra ut den. Den är ju kolsvart. Alltså inte frisk.

Det som är på tandens ovansida vet jag inte vad det är, kan vara en amalgamlagning kanske? Men det på sidan är kanske tandsten då? Då måste man väl inte dra ut den? Eller?
  • Anonym (Tandsten)

Tandsten uppstår ju pga bakterier och plack, det är beläggningar så om du har tandsten som är underliggande och sitter ovanpå så är det ju med andra ord bakterier som sitter runt om tanden och det är ju absolut inte bra.... du kommer nog få rycka tanden skulle jag tro

Min tandhygienist förklarade det för mig.. om tandsten alltså

Det är därför man ska använda mellanrumsbrostar bland annat

• Anonym (jag med)

jag har också 2 svarta tänder, det visade sig vara hål i tänderna.

• Anonym (tandis)

fyyy vilken äcklig bild. Men kan lugna TS med att det inte behöver vara något allvarligt med tanden. Mina visdomständer ser ut så, har nog alltid gjort det. Men tandläkaren har sagt att det bara är en sån färg där....skumt, men i mitt fall inga karies eller tandsten. Har du inte ont och dem inte se nåt så behöver du inte göra nåt. Många drar ut visdomständer i onödan också tyvärr.

• Anonym (jag med)
    Anonym (tandis) skrev 2019-01-08 19:09:08 följande:

fyyy vilken äcklig bild. Men kan lugna TS med att det inte behöver vara något allvarligt med tanden. Mina visdomständer ser ut så, har nog alltid gjort det. Men tandläkaren har sagt att det bara är en sån färg där....skumt, men i mitt fall inga karies eller tandsten. Har du inte ont och dem inte se nåt så behöver du inte göra nåt. Många drar ut visdomständer i onödan också tyvärr.

visdomständer gör ingen nytta ändå. Dom gör bara ont om dom växer på fel sätt
  • Anonym (Tandsköterska)

Du har en inflammation. De kommer var ifrån tanden och de är de som smakar konstigt. Din andedräkt är nog rätt fruktansvärd. Så skona din partner från hångel. Har denne inte sagt något så är denne bara snäll.

Borsta trots att de gör ont. Borsta ordentligt runt tanden och blöder de ur tandköttet när du borstar så är även det inflammerat och försök få bort inflammationen i tandköttet innan du ska dit. Väldigt lättblödande. Så borsta på. Skölj med munvatten (paroex är bra) eller köp corsodyl gel och borsta med en halv minut runt tanden. Detta är om du vill. De hjälper dig mot dåliga smaken och lukten. Samt smärtan kan bli bättre om de gör ont i tandköttet. Är de själva tanden som läcker var så är de definitivt tandens nerv som är "sjuk". De kan man inte göra så mkt åt själv. Bara hålla rent. Panodil /Alvedon mot värk.

Bra att du bokat tid. Ett plåster.. Kan de varit en påbörjad rotfyllning. Jag vet inte vad du menar med plåster. Men de kan ha varit bara lite extra fyllning med lite fluor de satte dit. För att ge ett tillfälligt skydd.

De finns saker mot kväljningar. Och tycker du det är jääätte hemskt super mega Läskig med besöket så ring och förklara det och att du absolut vill ha lugnande. Så får du hämta ut tabletter dagen innan. En till natten så du sover gott. Och en tills när du ska dit. Det finns ju också lustgas. Men bäst är ju om du klarar dig me vanlig hederlig bedövning. Du kan ta panodil en halvtimme innan besöket för att lugna lite mot eventuell smärta som kan komma.

De kommer gå bra. Jag lovar. Säg att du är rädd så är de införstådda.

Du kanske får dra bort den. Upplever själv i tjänst att de är mkt sällan man rotfyller visdomständer.

Du klarar dig utmärkt utan visdomstanden. Billigare att ta bort. Rotfyllningar har en slutkostnad på ca minst 3000-5000. Och innebär flera lååånga behandlingar.

Lycka till :)

• Anonym (Tandsköterska)

När jag kollar igen ser jag att de inte är speciellt rött tandkött. Så verkar inte vara direkt en inflammation.

Men lycka till. De kommer gå bra :)

• Anonym (Fobiker)
    Anonym (Tandsköterska) skrev 2019-01-08 20:05:43 följande:

När jag kollar igen ser jag att de inte är speciellt rött tandkött. Så verkar inte vara direkt en inflammation.

Men lycka till. De kommer gå bra :)

Har inte nå ont och blöder ingenting. Trots hårt borstande idag.

Och smaken i munnen kom idag, och vaknade med massa slem i halsen. Hostade upp gulgrönt slem. Är snorig, småhostig och ont i halsen. Mannen likaså.
  • Anonym (tandis)
    Anonym (jag med) skrev 2019-01-08 19:46:52 följande:

visdomständer gör ingen nytta ändå. Dom gör bara ont om dom växer på fel sätt

Jag har iaf nytta av mina visdomständer och dem växer turligen inte snett.
  • Anonym (jag med)
    Anonym (tandis) skrev 2019-01-09 14:40:56 följande:

Jag har iaf nytta av mina visdomständer och dem växer turligen inte snett.

vadå för nytta? vad jag vet fyller inte visdomständer någon funktion likt blindtarmen som bara finns där och kan skapa problem.
  • Anonym (Tdl)
    Anonym (jag med) skrev 2019-01-09 21:00:56 följande:

vadå för nytta? vad jag vet fyller inte visdomständer någon funktion likt blindtarmen som bara finns där och kan skapa problem.

Blindtarmen är en reservoar för normalfloran och innehåller mycket lymfoidvävnad, att man inte vet exakt funktion betyder inte att den inte har någon funktion.

Visdomständer är onödiga om de inte står i ocklusion och om det finns två molarer framför. Saknar man dessa och visdomstanden står i ocklusion så kan den vara det som ser till att man har ett stabilt bett och att man har någon som helst molar kvar att tugga med.
  • Anonym (tandis)
    Anonym (jag med) skrev 2019-01-09 21:00:56 följande:

Haha men jössös!! Samma funktion som du har med de andra tänderna! Vad har du för nytta med dem? Fast du kanske sväljer mat hel?
  • Anonym (Tandläkare)

Ser ut som ev. en glasjonomerfyllning de gjort på ovansidan. 
    Det bruna på sidan kan vara början på hål eller ett hål. Man behöver sondera på tanden och ev. komplettera med röntgen för att säkerställa diagnos.

En tand som har haft hål eller början på hål kan bli missfärgad. 
    Man kan säga tanden blir missfärgad pga bakteriers syror gör tandsubstansen "mjuk" så den tar lättare upp färgämnen. 

För övrigt:
    Du verkar vara en stressad person.
    Då slemhinnan i kinden har rejäla kindlister (du suger in kinderna mot tänderna) 
    Tänderna ska bara ha kontakt vid tuggning inte annars. 
    Om du pressar tänder på natten, kan vara värt överväga bettskena. 
    Om du pressar tänder på dagtid, samtala med en tandläkare om övningar för att slappna av käken. 

• Anonym (Fobiker)
    Anonym (Tandläkare) skrev 2019-01-10 17:49:12 följande:

Ser ut som ev. en glasjonomerfyllning de gjort på ovansidan. 

Det bruna på sidan kan vara början på hål eller ett hål. Man behöver sondera på tanden och ev. komplettera med röntgen för att säkerställa diagnos.

En tand som har haft hål eller början på hål kan bli missfärgad. 

Man kan säga tanden blir missfärgad pga bakteriers syror gör tandsubstansen "mjuk" så den tar lättare upp färgämnen. 

För övrigt:

Du verkar vara en stressad person.

Då slemhinnan i kinden har rejäla kindlister (du suger in kinderna mot tänderna) 

Tänderna ska bara ha kontakt vid tuggning inte annars. 

Om du pressar tänder på natten, kan vara värt överväga bettskena. 

Om du pressar tänder på dagtid, samtala med en tandläkare om övningar för att slappna av käken. 

Så det svarta kan inte vara tandsten?

Känns tungt med hål där, jobbigt med kväljningar nämligen

Pressar någon tänder dygnen runt. För har dessa märken jämt.
Svar på tråden Någon tandläkare här? Svart tand :-(