• Anonym (D)

Hur kommer man på otrohet?

Jag behöver hjälp. Misstänker starkt att min partner är otrogen men har inga klara bevis och vill därför inte konfrontera honom riktigt än. Han har varit otrogen tidigare och jag vill därför vara väldigt noga med bevis och konfrontationen så han inte kan övertyga mig att stanna som sist. Jag älskar honom, men han har redan fått sin chans och om han brutit förtroendet igen kommer jag lämna direkt.

Har någon av er tips på hur jag kan komma på honom? Jag har hört att vissa har bett sina tjejkompisar flörta med killen och se hur han reagerar, men han känner alla mina vänner och jag vill inte heller involvera någon annan i det här om jag kan undvika det. Han har hela tiden telefonen i närheten och sover med den under kudden så den kommer jag inte åt heller. Alla tips är välkomna :)

• Svar på tråden Hur kommer man på otrohet?
  • Anonym (Jennie)

Problemet är att du inte kan bevisa något såvida inte du tar honom på bar gärning.

Sms,chatt, bilder etc kan raderas och han kan ha memorerat telefonnummer utantill. Och har förmodligen fejknamn/fejkprofiler på sociala medier.

• Anonym (Julie)

Som Jennie skriver så behöver du väl ta honom på bar gärning så att det inte finns några tvivel. En otrogen person brukar bli mästare på att dölja "bevis" och slingra sig undan så att det är den bedragne som till slut sitter där och känner sig dum!
    Har du funderat på att skugga honom?

Förstår att du inte litar på honom eftersom han har bedragit dig tidigare. Men ärligt så kommer du nog aldrig att lite på honom helt igen? Är det värt att gå omkring och må dåligt och misstro sin partner, oavsett om det är sant eller ett hjärnspöke?

• Pilsner
    Anonym (D) skrev 2019-01-08 08:37:36 följande:

Han har hela tiden telefonen i närheten och sover med den under kudden så den kommer jag inte åt heller.

Är inte det tecken nog?
  • Anonym (A)

Att gå omkring och bevaka sin partner låter väldigt jobbigt. Lätt att fastna i destruktiva mönster som skadar kärleken mellan er. Jag tänker att ni behöver ärligt prata med varandra om premisserna för ert förhållande. Du vill leva monogamt, men vill han det?

Jag tror att vårt behov av trygghet gör att vi vill "äga" den andra personens sexualitet. Det blir som ett bevis att man älskar varandra. Men tänk om man kan älska fler utan att för den skull vilja bryta upp och lämna sin partner. Att kunna ha sex med flera personer utan att det är ett hot. Det svåraste med det här upplägget är förmodligen svartsjuka och osäkerhet. Men jag tycker att det är värt att fundera ett varv på det som vi tar som självklart i förhållanden, den exklusiva rätten till partnerns kropp och sexualitet. Måste det vara så?

• TriC

Vad trodde du?? Varför dumpade du honom inte redan första gången han bedrog dig?? Det är väl alldeles självklart att det bara var en tidsfråga innan han skulle göra om det. 

• Anonym (Hmm)

Otroligt tråkigt att läsa, känns så trist att partners inte kan vara ärliga och öppna. Förstår att det är mindre roligt och jag har själv varit med om det.

Hade detta varit i mitt fall idag så skulle jag fråga honom rakt ut och om han säger att han inte är otrogen skulle jag be om att få titta i hans telefon.

Svårt att ge konkreta saker att ?kolla? för att få det bekräftat, snoka i telefoner utan ägarens tillstånd är inte ok.

Många men inte alla tycker att en ska få ha sitt privatliv i en relation och då bli bedd av sin partner att visa telefonen kan kännas kränkande exempelvis.

Men min relation bygger på ärlighet och min partner vill även att det ska vara så, därför döljer vi ingenting. Öppna kort osv.

Det här svaret hjälper nog inte mycket men jag hoppas litegrann iaf.

Lycka till :)

• Susan
    Pilsner skrev 2019-01-08 09:35:05 följande:
    Är inte det tecken nog?
    Håller med!
  • Anonym (D)
    Anonym (Jennie) skrev 2019-01-08 09:10:08 följande:

Problemet är att du inte kan bevisa något såvida inte du tar honom på bar gärning.

Sms,chatt, bilder etc kan raderas och han kan ha memorerat telefonnummer utantill. Och har förmodligen fejknamn/fejkprofiler på sociala medier.

Anonym (Julie) skrev 2019-01-08 09:23:23 följande:

Som Jennie skriver så behöver du väl ta honom på bar gärning så att det inte finns några tvivel. En otrogen person brukar bli mästare på att dölja "bevis" och slingra sig undan så att det är den bedragne som till slut sitter där och känner sig dum!
    Har du funderat på att skugga honom?

Förstår att du inte litar på honom eftersom han har bedragit dig tidigare. Men ärligt så kommer du nog aldrig att lite på honom helt igen? Är det värt att gå omkring och må dåligt och misstro sin partner, oavsett om det är sant eller ett hjärnspöke?

Som ni säger så måste jag ta honom på bar gärning så han inte kan ljuga sig ur situationen. Men hur gör jag det? Vi bor särbo och han bor med sin syster som är en bra vän till mig så om han är otrogen tvivlar jag på att han är det hemma (han vill nog inte riskera att systern ser något). Så bevis i form av kondomer eller liknande kommer jag inte hitta. Och ja det klart det är jobbigt att ha de här misstankarna, men vill veta säkert om jag ska ta beslutet att lämna honom.
    Pilsner skrev 2019-01-08 09:35:05 följande:
    Är inte det tecken nog?
    Anonym (Hmm) skrev 2019-01-08 10:34:12 följande:

Otroligt tråkigt att läsa, känns så trist att partners inte kan vara ärliga och öppna. Förstår att det är mindre roligt och jag har själv varit med om det.

Hade detta varit i mitt fall idag så skulle jag fråga honom rakt ut och om han säger att han inte är otrogen skulle jag be om att få titta i hans telefon.

Svårt att ge konkreta saker att ?kolla? för att få det bekräftat, snoka i telefoner utan ägarens tillstånd är inte ok.

Många men inte alla tycker att en ska få ha sitt privatliv i en relation och då bli bedd av sin partner att visa telefonen kan kännas kränkande exempelvis.

Men min relation bygger på ärlighet och min partner vill även att det ska vara så, därför döljer vi ingenting. Öppna kort osv.

Det här svaret hjälper nog inte mycket men jag hoppas litegrann iaf.

Lycka till :)

Jo mina misstankar kommer inte från ingenstans. Att han är skyddande över telefonen gör mig såklart orolig men vill inte konfrontera honom utan bevis. Första gången han var otrogen så konfronterade jag honom två gånger och han ljög båda gångerna. Det var inte förrän jag hittade tydliga bevis i form av sex-sms och bilder som han erkände. Det är därför jag inte vill fråga honom om varför han är beskyddande av telefonen, då han kan ljuga och säkert kommer bli ännu mer försiktig om han har något att dölja.
  • Anonym (D)
    Anonym (A) skrev 2019-01-08 10:06:06 följande:

Att gå omkring och bevaka sin partner låter väldigt jobbigt. Lätt att fastna i destruktiva mönster som skadar kärleken mellan er. Jag tänker att ni behöver ärligt prata med varandra om premisserna för ert förhållande. Du vill leva monogamt, men vill han det?

Jag tror att vårt behov av trygghet gör att vi vill "äga" den andra personens sexualitet. Det blir som ett bevis att man älskar varandra. Men tänk om man kan älska fler utan att för den skull vilja bryta upp och lämna sin partner. Att kunna ha sex med flera personer utan att det är ett hot. Det svåraste med det här upplägget är förmodligen svartsjuka och osäkerhet. Men jag tycker att det är värt att fundera ett varv på det som vi tar som självklart i förhållanden, den exklusiva rätten till partnerns kropp och sexualitet. Måste det vara så?

Nej det måste inte vara så. Men för mig fungerar inte poly eller öppet förhållande. Jag har inget emot att andra gör det, men jag har försökt själv tidigare och mådde extremt dåligt av det pga svartsjuka och skuldkänslor. Jag tror heller inte att ett förhållande där någon är otrogen kan lösas med hjälp av ett öppet förhållande då det oftast inte är sexet som är orsaken, utan själva spänningen från lögnen.
  • Anonym (Been there..)

Förr eller senare kommer det där lilla misstaget.. Glömmer låsa telefonen, glömt logga ut någonstans, ljuger om vart man är, råkar försäga sig och sen skämtar man bort det.

Som någon annan skrev tidigare här. Bara det faktum att han med näbbar och klor skyddar sin mobil är anledning nog att tro något är skumt. 
    Själv har jag inget att dölja och min flickvän får rota i min telefon hur mycket hon vill. 

Kan med det lilla du angett nästan säkert säga att han gör något icke önskvärt.
    Ta dig samman och avsluta förhållandet. Ingen ska behöva leva med en klump i magen av att tro sin partner är otrogen. Hemsk känsla.

Svar på tråden Hur kommer man på otrohet?