• whtevr9

    Trivs inte på förskolan?

    Har en 3-åring som inte alls vill gå till förskolan, har varit så sedan han började för 1,5år sedan. Dock efter förra sommaren började det vända och han gick dit glad och vinkade av mig i fönstret och gick in och lekte men efter några veckor vände allt tillbaka igen.

    Han säger typ han vill vara hemma hela dagen, det är inte roligt och han ?gråter? och försöker komma med ursäkter att gan är sjuk osv. När vi kommer dit står han och snyftar och vill inget. De andra barnen frågar om han vill vara med och leka men han säger bara nej och det har tydligen kommit allt mer att han säger nej.

    Han pratar inte på förskolan varken med personalen eller barnen (ibland svarar han när de frågar något men pratar aldrig självmant) och detta känns inte alls roligt.

    Vad kan man göra? Har ni tips? Blir lika ledsen varje gång jag ska lämna, försöker säga till han att han ska ha roligt osv men nej.

    Personalen trodde att det kanske hade att göra med att han inte pratar att der börjar påverka honom för de andra tar ganska mycket plats osv?

    Har sedan innan pratat med deras specialpedagog osv och personalen samtalar med henne.

    Vill ju inte att han till sist ska hamna utanför.

    Någon som haft likande situation?

  • Svar på tråden Trivs inte på förskolan?
  • tvillingmammaVastmanland

    Det låter ju inte bra, hur är han hemma , pratar han hemma? Hur är han när ni träffar andra barnfamiljer, är han lite blyg då också? Kanske har han svårt för stora grupper? Finns det möjlighet att byta till en dagmamma, det kanske skulle passa honom bättre? Eller en förskola med mindre grupper? Här finns en Waldorfförskola, de är bara åtta i grupperna på två pedagoger. Föräldrakooperativ brukar också ha mindre grupper.

  • whtevr9
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-01-08 09:37:23 följande:

    Det låter ju inte bra, hur är han hemma , pratar han hemma? Hur är han när ni träffar andra barnfamiljer, är han lite blyg då också? Kanske har han svårt för stora grupper? Finns det möjlighet att byta till en dagmamma, det kanske skulle passa honom bättre? Eller en förskola med mindre grupper? Här finns en Waldorfförskola, de är bara åtta i grupperna på två pedagoger. Föräldrakooperativ brukar också ha mindre grupper.


    Hemma pratar han nonstop. Han är ganska blyg och det kan ta tid innan han släpper loss även för de hsn känner tex morfar osv. Finns inga mindre fsk här så det är inget alternativ.
  • tvillingmammaVastmanland

    Ja, då återstår ju endast att förbättra situationen så att han trivs bättre på förskolan. Ett förslag är att du är med en dag på förskolan och se lite hur det fungerar där , vad som verkar bra för sonen och vad som skulle kunna göras bättre. Man kan tycka att det klarar den utbildade personalen bäst men de känner ju inte din son så väl som du känner honom och dessutom har de så många barn att ta hand om i regel, att de kanske inte hinner tänka på allt. Jag har varit med så i förskolan när vi haft problem av något slag  och då har jag kunnat lära känna personalen och prata med dem under dagen, vilket har underlättat för att vi skulle komma fram till en bra lösning. För min son innebar det tex att en ung manlig praktikant ägnade en timma om dagen bara åt honom, de satt i ett rum och praktikanten läste böcker för honom.

  • legomum

    Förskolan är inte för alla barn. Kan ju hjälpa om ni byter förskola helt, då kan det släppa.

    Annars är ju dagmamma kanske att föredra för din lille.

  • whtevr9
    tvillingmammaVastmanland skrev 2019-01-08 10:28:55 följande:

    Ja, då återstår ju endast att förbättra situationen så att han trivs bättre på förskolan. Ett förslag är att du är med en dag på förskolan och se lite hur det fungerar där , vad som verkar bra för sonen och vad som skulle kunna göras bättre. Man kan tycka att det klarar den utbildade personalen bäst men de känner ju inte din son så väl som du känner honom och dessutom har de så många barn att ta hand om i regel, att de kanske inte hinner tänka på allt. Jag har varit med så i förskolan när vi haft problem av något slag  och då har jag kunnat lära känna personalen och prata med dem under dagen, vilket har underlättat för att vi skulle komma fram till en bra lösning. För min son innebar det tex att en ung manlig praktikant ägnade en timma om dagen bara åt honom, de satt i ett rum och praktikanten läste böcker för honom.


    Ja, så är det ju. De tar sig tid när det tillåts och så är det ju, och som du sa de kan knte vara överallt alltid. Får prata med dom lite mer och se, är bara ?rädd? att om jag ör där en dag kommer han bara gå efter mig men ja hi får se! Tack!
  • whtevr9
    legomum skrev 2019-01-08 10:29:16 följande:

    Förskolan är inte för alla barn. Kan ju hjälpa om ni byter förskola helt, då kan det släppa.

    Annars är ju dagmamma kanske att föredra för din lille.


    Nej, sant. Har svårt att tro det skulle släppa om jag byter förskola om knte till en minste och alla förskolor här är lika stora om inte större.

    Dagmamma har jag inte så bra koll på, ska undersöka det lite mer.
  • Anonym (A)

    Kolla upp om han har social fobi. Det kan kännas som ett helvete att vara på dagis/skolan (och sen jobbet osv...) om man har det.

  • Elin P

    Usch det låter väldigt jobbigt. Har själv haft barn som varit svåra att skola in, gråtit vid lämningar och de har hellre velat vara hemma än på fsk. Men när jag väl hade lämnat, och gått därifrån gick det bra och de lekte/var inte ledsna. I ert fall låter det som att barnet verkligen inte trivs. Jag skulle ha begärt möte med personalen och skrivit ihop någon typ av åtgärdsplan för att få barnet att trivas bättre. En sak som fick mitt mellanbarn tryggare var att han var på fsk mer regelbundet. Hellre fler men kortare dagar kan vara värt att prova. Om inte åtgärder hjälper kanske ni skulle överväga att byta till dagmamma eller annan förskola?

  • whtevr9
    Elin P skrev 2019-01-08 20:20:10 följande:

    Usch det låter väldigt jobbigt. Har själv haft barn som varit svåra att skola in, gråtit vid lämningar och de har hellre velat vara hemma än på fsk. Men när jag väl hade lämnat, och gått därifrån gick det bra och de lekte/var inte ledsna. I ert fall låter det som att barnet verkligen inte trivs. Jag skulle ha begärt möte med personalen och skrivit ihop någon typ av åtgärdsplan för att få barnet att trivas bättre. En sak som fick mitt mellanbarn tryggare var att han var på fsk mer regelbundet. Hellre fler men kortare dagar kan vara värt att prova. Om inte åtgärder hjälper kanske ni skulle överväga att byta till dagmamma eller annan förskola?


    Ja det är väldigt jobbigt speciellt när man inte heller kan göra något åt det imed man inte är där. De säger att han är med och leker så han står aldrig själv och tittar bara, han är med på alla aktiviteter osv de gör men ibland när barnen frågar om han ska leka säger han bara nej och är själv. Så oftast kommer han igång. De tror det kunde vara för de han lekt med är ganska högljudda och tar mycket plats att det blir för mycket? Och för att han inte pratar själv? Och han gråter/är ledsen när jag lämnar bara.

    Han är där 4 dagar i veckan 9-14, och det är det han får gå nu när jag är föräldrarledig. Får prata mer och försöka komma fram till en lösning annars får jag se andra alternativ. Tack
  • legomum

    Men.. är du hemma och föräldraledig?

    Ta hem barnet. Hur svårt kan det vara att se han vill vara hemma med dig?

    Jisses det är ingen raketforskning det här.

Svar på tråden Trivs inte på förskolan?