• Anonym (G)

Hur hanterar man en person som vill förstöra ens liv?

Det finns en person i min närhet som efter ett bråk vi hade gått all in på att hämnas genom att förstöra mitt liv så mycket som möjligt. Det han gjort hittills är:

- Kontaktat ett ex till mig som krossade mitt hjärta för att berätta om hur dåligt jag mådde då

- Kontaktat en gammal ovän till mig och avslöjat allt jag sagt om honom

- Spridit rykten om mig

- Berättat för alla om mina tidigare porrfilmer jag hade

- Berättar för folk om diverse pinsamheter i mitt förflutna

- Pratat skit om mig inför en av mina bröder jag sällan träffar

Har blivit kontaktad av flera personer som nämns ovan och en del meddelanden har varit rätt jobbiga. Framförallt när mitt ex kontaktade mig i helgen och sa några "sanningens ord". Hittills har jag bara ignorerat killen som gör det här men det tär på ändå mig att han gör såhär. Vad tycker ni att jag ska göra?

• Svar på tråden Hur hanterar man en person som vill förstöra ens liv?
  • Anonym (G)
    EmberEyes skrev 2019-01-08 23:28:20 följande:

polisanmäl.

Men är det han gör verkligen olagligt? Det är ju inte trakasserier i juridisk mening direkt. Det är det som gör det så svårt...
  • Chattisen

Alltså ignorera bara, tänk att personen är luft, ger du efter så eskalerar det troligtvis. Var stark i dig själv, låt hen tröttna!

• Scoops
    Anonym (G) skrev 2019-01-08 23:32:42 följande:
    Men är det han gör verkligen olagligt? Det är ju inte trakasserier i juridisk mening direkt. Det är det som gör det så svårt...
    Låt polisen avgöra om det är trakasserier eller inte, det är deras jobb.

Förutom det så ignorera. Han slutar väl nån gång.
  • VictoriaJ02

Vad är anledningen till att han gör detta? Bara någon som blivit ordentligt sårad och sviken torde vara kapabel till detta, om det inte rör sig om en psykopatisk personlighet.

• Anonym (Psycho)

Har ett ex som beter sig på liknande sätt. Han har lyckats förstöra mycket för mig då detta pågått i många år. Mitt råd är att kolla med polisen. Samla bevis. Ignorera honom så långt möjligt. Berätta för närstående. Samla kraft och be till gudarna att det får ett slut snart.

• Anonym (Man 47)

Var stark , strunta i det lägg det åt sidan ,

Tala om för dem som klagar å få höra lögnerna om dig ....att det är hans ord som de lyssnat på inte dina.

Med tiden så tröttnar han ...,lägg dig på en högre nivå än honom och ignorera å ge honom så lite uppmärksamhet som det går. Fokusera på annat i ditt liv ....hitta andra vägar utan lögnare n. Tänk att han är en obetydlig person i ditt liv ....lägg han på hyllan för att snart lägga han på sop högen. Det fixar du ....lycka till.

• Anonym (G)
    VictoriaJ02 skrev 2019-01-09 00:53:56 följande:

Vad är anledningen till att han gör detta? Bara någon som blivit ordentligt sårad och sviken torde vara kapabel till detta, om det inte rör sig om en psykopatisk personlighet.

Det finns en anledning. Under vårt bråk sa jag en sak som jag tror att han tog väldigt illa vid sig av och jag ångrar det djupt idag. Men jag tycker ändå att hans hämnd är överdriven.
  • Anonym (Inga lögner?)

Personen har alltså berättat om saker du faktiskt gjort och sagt? Personen ljuger inte?

Isåfall så får du stå för vad du gjort och sagt och sluta prata illa om folk i din närhet.

Var tydlig med att du ångrar ditt beteende och kommer bättra dig i framtiden.

• Anonym (A)
    Chattisen skrev 2019-01-08 23:51:30 följande:
    Alltså ignorera bara, tänk att personen är luft, ger du efter så eskalerar det troligtvis. Var stark i dig själv, låt hen tröttna!
    Håller med
  • sextiotalist
    Anonym (Inga lögner?) skrev 2019-01-09 08:21:09 följande:

Personen har alltså berättat om saker du faktiskt gjort och sagt? Personen ljuger inte?

Isåfall så får du stå för vad du gjort och sagt och sluta prata illa om folk i din närhet.

Att sprida sanningar kan också vara förtal om syftet är att misskreditera personen.
    Vad är det som hon ska ångra och bättra sig inom.

- Kontaktat ett ex till mig som krossade mitt hjärta för att berätta om hur dåligt jag mådde då

Får man inte berätta för en vän att man mår dåligt efter en separation

Tja, det har nog vi alla gjort

- Spridit rykten om mig
    Det är väl ändå fel att göra

Det har väl ingen annan med att göra

Vem har inga pinsamheter i sitt förflutna? Varför ska man dra upp detta inför alla

tja, det är ju faktiskt inte ts som snackar skit om sin bror
  • Anonym (Väldigt tråkigt.)
    Anonym (G) skrev 2019-01-08 23:23:23 följande:

Det finns en person i min närhet som efter ett bråk vi hade gått all in på att hämnas genom att förstöra mitt liv så mycket som möjligt. Det han gjort hittills är:

- Spridit rykten om mig

Har blivit kontaktad av flera personer som nämns ovan och en del meddelanden har varit rätt jobbiga. Framförallt när mitt ex kontaktade mig i helgen och sa några "sanningens ord". Hittills har jag bara ignorerat killen som gör det här men det tär på ändå mig att han gör såhär. Vad tycker ni att jag ska göra?

Väldigt allvarligt. Har hört om de som spridit elaka rykten om andra, men inte på den här nivån. Känner du någon ovanligt klok person du kan anförtro dig till?
    Skulle börja där om jag vore du.

Det denne gör kan få stora konsekvenser för dig och situationen måste lösas på bästa sätt.
  • Anonym (G)
    Anonym (Inga lögner?) skrev 2019-01-09 08:21:09 följande:

Nej men detta ligger mellan tre och fem år tillbaka i tiden. Den där ovännen var en person jag inte har träffat på länge men han vet mycket väl om vad jag tycker om honom. Samma sak med exet. Senast jag hörde något från henne var säkert två år sen och sen dess har jag ju själv träffat en ny och är dessutom förlovad så jag är inte speciellt ledsen för det idag.

Men visst har jag pratat skit om folk bakom ryggen. Det tar jag på mig. Syftet verkar dock snarare vara att riva upp gamla sår och bråk än att av ren barmhärtighet hjälpa dessa personer att höra sanningen.
Svar på tråden Hur hanterar man en person som vill förstöra ens liv?