• abouttogiveup

    Progesteron

    Fråga om progesteron nivåer...

    Försökt bli gravida sen april 17. MF i dec 17. Gjort utredning utan att hitta några konstigheter.

    Bad att få göra ett VUL i dec då jag troligen inte ägglossat varken okt eller nov (inga utslag på olika tester). Läkaren säger då att han ser en stor follikel och att jag kommer ägglossa nästa dag. Det stämde inte alls med min cykel och ÄL tester, för enligt dem hade jag ÄL 11-12 dagar tidigare.

    Mycket riktigt fick jag mensen på dag 28, alltså 4 dagar efter läkarbesöket. Jag blev ombedd att ta ett blodprov för progesteronnivå en vecka senare för att bekräfta att ÄL skett. Läste precis mitt provresultat, (han har ju inte återkopplat tyvärr, skräll!) och det står 3,7.

    Försökt googla lite men nån som kan förklara för mig? Jag vet ju att det inte var ÄL eftersom jag fick mensen men hur vet jag om jag ägglossar överhuvudtaget? Tester visar på en lh-stegring men verkar inte som ägget släpper eller?

    Vad gör jag nu? Sorry för långt inlägg..

    Tack snälla för svar...

  • Svar på tråden Progesteron
  • Anonym (Ä)

    Det kan vara så att du kommer behöva ägglossningssprutor.

  • abouttogiveup
    Anonym (Ä) skrev 2019-01-09 00:46:21 följande:

    Det kan vara så att du kommer behöva ägglossningssprutor.


    Tack för svar. Då borde läkaren kontakta mig va eftersom provresultatet finns eller behöver jag jaga honom?

    Han nämnde Letrozol när vi var där? Någon med erfarenhet?
  • abouttogiveup

    Åh snabba ryck! Jag ringde och får komma till läkaren imorrn redan Som sagt, nån med erfarenhet av letrozol? Tacksam för svar... Ha en fin dag!

  • Smillis
    abouttogiveup skrev 2019-01-09 09:31:38 följande:

    Åh snabba ryck! Jag ringde och får komma till läkaren imorrn redan Som sagt, nån med erfarenhet av letrozol? Tacksam för svar... Ha en fin dag!


    Hejsan, jag har en kemisk graviditet och ett MA vecka 9 sen tidigare. Är nu på min andra omgång med clomid, som liknar Lerozol. Fick dubbeldos direkt, kan vara för att jag har PCOS? fick också metformin för insulinnivårena tror jag.

    Första omgången blev det inget men den här gången fick jag också hcg sprutan för att ägglossa tidigare. Vet väl om ca 14 dagar ifall det fungerade eller ej :)
  • abouttogiveup
    Smillis skrev 2019-01-09 09:45:05 följande:

    Hejsan, jag har en kemisk graviditet och ett MA vecka 9 sen tidigare. Är nu på min andra omgång med clomid, som liknar Lerozol. Fick dubbeldos direkt, kan vara för att jag har PCOS? fick också metformin för insulinnivårena tror jag.

    Första omgången blev det inget men den här gången fick jag också hcg sprutan för att ägglossa tidigare. Vet väl om ca 14 dagar ifall det fungerade eller ej :)


    Spännande! Lycka till. Jag har ju inte PCOS och är ganska säker på att jag hade ÄL nu i januari. Ska jag ändå ta Letrozol eller be om ovitrelle spruta kanske för att det verkligen ska lossa?
Svar på tråden Progesteron