• Elis73

    Wifi fungerar inte på laptop...

    Helt plötsligt fungerade inte internet på min laptop. Använder trådlöst från router som står i samma rum. 

    Mobilerna fungerar dock, samt de stationära datorerna som barnen har. Trodde därför att det var fel på laptopen. Fixade en annan laptop - men exakt samma problem kvarstod. 

    Nu har jag kopplat en nätverkssladd mellan router och dator och då fungerar båda datorerna. 

    Vad 17 kan ha hänt?? Skulle gärna slippa ha en sladd över hela golvet

  • Svar på tråden Wifi fungerar inte på laptop...
  • Anna60

    Hade samma problem häromdagen med en ny laptop. Men gör som vanligt att du klickar nere till höger på din skärm där wifi-ikonen finns och sök vidare. Det skall funka - även om det tar en stund. Gå vidare in i annat fall och få hjälp via olika förslag som kommer upp.

  • Gunilla1963

    Jag har varit med om samma och då visade det sig att det på vissa bärbara finns en liten knapp på sidan som man råkat ändra läge på. Då funkar det inte att ansluta till wifi. Om det är ditt problem vet jag inte men värt att prova. Lycka till! 

  • Elis73

    Hej båda! Jag hittar mitt trådlösa nätverk, men det går inte att ansluta. (Jag kommer inte ens till rutan att skriva lösenord, utan datorn kan inte ansluta. Kommer inte ihåg exakt rätt felmeddelande, men det det står något diffust som att datorn inte kan anslutas till internet.) 

  • brallison
    Gunilla1963 skrev 2019-01-09 15:23:30 följande:

    Jag har varit med om samma och då visade det sig att det på vissa bärbara finns en liten knapp på sidan som man råkat ändra läge på. Då funkar det inte att ansluta till wifi. Om det är ditt problem vet jag inte men värt att prova. Lycka till! 


    Exakt så kan det vara. Samt ofta finns det en halv-osynlig knapp för Flight mode.
  • Gunilla1963

    Just det! Den diskreta knappen är för flight mode. Vet man inte om att den finns, så kan man ha råkat ändra knappens läge. Och då hittar du ju inget wifi. 

  • Elis73

    Aha, det var den du menade. Den är på - har hänt några gånger att jag stängt den av misstag. Men jag får upp alla trådlösa nätverk som "finns i byggnaden", men när jag trycker anslut så får jag inte upp dialog om lösenord - utan bara meddelande att det inte går att ansluta....

    Jag ska testa när jag kommer hem och se exakt vad felmeddelandet säger. Datorer ska bara fungera.....

  • Elis73

    Datorn hittar nätverket och meddelandet som kommer upp är: "Kan inte ansluta till XX". (Där XX är namnet på mitt nätverk.) Ingen inloggningsruta eller liknande  kommer upp.

  • brallison
    Elis73 skrev 2019-01-10 07:06:59 följande:

    Datorn hittar nätverket och meddelandet som kommer upp är: "Kan inte ansluta till XX". (Där XX är namnet på mitt nätverk.) Ingen inloggningsruta eller liknande  kommer upp.


    Kan du försöka att först "glömma" nätverket och sedan välja på nytt efter re-start?
  • SprucknaGummit

    Ett tips som jag tidigare fått är att öppna "visa tillförlitlighetshistorik"
    t.ex. genom att skriva det i sök (=förstoringsglaset nere vis startknappen)

    Den visar olika fel etc. så se vad den säger vid tidpunkten för dina misslyckade Wi-fi anslutningar..

    Gå annars in i enhetshanteraren och se om du kan återgår till tidigare drivrutin för ditt Wi-fi kort!

  • felix le chat
    Elis73 skrev 2019-01-09 15:34:10 följande:

    Hej båda! Jag hittar mitt trådlösa nätverk, men det går inte att ansluta. (Jag kommer inte ens till rutan att skriva lösenord, utan datorn kan inte ansluta. Kommer inte ihåg exakt rätt felmeddelande, men det det står något diffust som att datorn inte kan anslutas till internet.) 


    Min Toshiba visar trådlösa nätverk i rutan även när jag råkat av misstag
    komma åt knappen för av/på wifi / blåtand på framsidan
  • Aniiee

    Har du comhem? Testa att byta till 5g-kopplngen isf. Vi har fått byta på alla våra enheter.


    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Wifi fungerar inte på laptop...