• Anonym (Sminkdocka)

Vad hände när du slutade med smink?

Finns det någon här som har slutat sminka sig till vardags? Som kanske har tagit bort en del av rutinen? Kan vara att man har kajal och mascara och concealer fortfarande men ingen bb/cc/foundation/puderfoundatin eller tvärtom t ex. Eller kanske slutade du helt att sminka dig?

Blev din hy bättre eller sämre? Blev du annorlunda bemött? Satsade du mer på hudvård och mindre på smink? För-och nackdelar? Kan du sova längre på morgonen utan sminkrutinen? Känner du dig ful utan smink? Skönt att inte ha en kladdig hinna på huden? Sparar du pengar på det?

Observera att det här är ingen hat-tråd mot dom som sminkar sig eller låter bli heller utan bara nyfikenhet på frågan i stort.

• Svar på tråden Vad hände när du slutade med smink?
  • Anonym (.)
    Anonym (Sminkdocka) skrev 2019-01-09 18:05:10 följande:

Finns det någon här som har slutat sminka sig till vardags? Som kanske har tagit bort en del av rutinen? Kan vara att man har kajal och mascara och concealer fortfarande men ingen bb/cc/foundation/puderfoundatin eller tvärtom t ex. Eller kanske slutade du helt att sminka dig?

Blev din hy bättre eller sämre? Blev du annorlunda bemött? Satsade du mer på hudvård och mindre på smink? För-och nackdelar? Kan du sova längre på morgonen utan sminkrutinen? Känner du dig ful utan smink? Skönt att inte ha en kladdig hinna på huden? Sparar du pengar på det?

Observera att det här är ingen hat-tråd mot dom som sminkar sig eller låter bli heller utan bara nyfikenhet på frågan i stort.

Kan inte påstå att något speciellt hände, förutom att jag inte behöver lägga pengar på smink. Min hy är likadan, jag blir bemött på samma sätt. Skönast är väl att slippa tvätta av sminket på kvällen. 
  • Fjäril kär

Jag bytte yrke och slutade sminka mig. Befriande skönt.

Har dock aldrig använt smink som identitet. Jag är snygg även utan.

Till vardags blir det en mjukgörande lotion i ansiktet då jag jobbar utomhus året runt.

På helger och vid särskilda tillfällen sminkar jag mig gärna och hur mycket smink beror på vad jag ska göra.

• Anonym (Sminkdocka)
    Anonym (.) skrev 2019-01-09 18:08:13 följande:
    Kan inte påstå att något speciellt hände, förutom att jag inte behöver lägga pengar på smink. Min hy är likadan, jag blir bemött på samma sätt. Skönast är väl att slippa tvätta av sminket på kvällen. 
    Finns inget jobbigare än att behöva tvätta bort smink på kvällen när man är mör så det är verkligen en bonus dom dagar man är utan smink. Använder du aldrig smink längre?
    Fjäril kär skrev 2019-01-09 18:11:53 följande:

Till vardags blir det en mjukgörande lotion i ansiktet då jag jobbar utomhus året runt.

På helger och vid särskilda tillfällen sminkar jag mig gärna och hur mycket smink beror på vad jag ska göra.
    Var du indirekt tvungen att sminka dig på ditt gamla jobb? Vissa yrken mer eller mindre kräver ju att kvinnor ska vara sminkade. Tror aldrig att jag har sett en osminkad flygvärdinna t ex.

• Anonym (.)
    Anonym (Sminkdocka) skrev 2019-01-09 18:20:56 följande:
    Finns inget jobbigare än att behöva tvätta bort smink på kvällen när man är mör så det är verkligen en bonus dom dagar man är utan smink. Använder du aldrig smink längre?
    Fjäril kär skrev 2019-01-09 18:11:53 följande:

Var du indirekt tvungen att sminka dig på ditt gamla jobb? Vissa yrken mer eller mindre kräver ju att kvinnor ska vara sminkade. Tror aldrig att jag har sett en osminkad flygvärdinna t ex.

I princip aldrig, nej. Sminkade mig varken på jul eller nyår, men visst har det hänt någon gång ibland om jag råkar känna för det. Nej, inte det heller, har tack och lov aldrig haft något jobb där det är krav på smink. Har aldrig sminkat mig särskilt mkt. Som tonåring använde jag visserligen både foundation, ögonskugga, kajal och mascara. Som vuxen har jag nog bara använt mascara och ögonbrynsskugga som standard. Inte så stort steg till osminkad med andra ord.
  • Anonym (.)

Såg ut som att allt var svar till mig när jag citerade så du fick lite bonussvar haha.

• Fjäril kär
    Anonym (Sminkdocka) skrev 2019-01-09 18:20:56 följande:

Finns inget jobbigare än att behöva tvätta bort smink på kvällen när man är mör så det är verkligen en bonus dom dagar man är utan smink. Använder du aldrig smink längre?Var du indirekt tvungen att sminka dig på ditt gamla jobb? Vissa yrken mer eller mindre kräver ju att kvinnor ska vara sminkade. Tror aldrig att jag har sett en osminkad flygvärdinna t ex.

Som servitris på en stor restaurang var det ett krav från chefen att se anständig, snygg och välvårdad ut. (Läs sminkad och tillfixad) ..
  • Anonym (Sminkdocka)
    Anonym (.) skrev 2019-01-09 18:26:03 följande:
    I princip aldrig, nej. Sminkade mig varken på jul eller nyår, men visst har det hänt någon gång ibland om jag råkar känna för det. Nej, inte det heller, har tack och lov aldrig haft något jobb där det är krav på smink. Har aldrig sminkat mig särskilt mkt. Som tonåring använde jag visserligen både foundation, ögonskugga, kajal och mascara. Som vuxen har jag nog bara använt mascara och ögonbrynsskugga som standard. Inte så stort steg till osminkad med andra ord.
    Det är säkert svårt om man går från foundation, ögonsmink, läppstift och rouge till ingenting men ditt är ju inte ett jättehopp.
    Fjäril kär skrev 2019-01-09 18:42:38 följande:
    Som servitris på en stor restaurang var det ett krav från chefen att se anständig, snygg och välvårdad ut. (Läs sminkad och tillfixad) ..
    Gissade nästan att det var något sånt. Finns så många krav på hur kvinnor ska vara och se ut...

Känner ni er fula utan smink jämfört med när ni sminkar er? Jag kan gå utan smink till vardags men jag ser ju inte lika bra ut utan smink som med en lättare sminkning det är jag fullt medveten om.

• Anonym (förälskad i sminkjaget)

Tror den här tråden hade blivit mer intressant om det varit svar från kvinnor som identifierat sig med smink och den onaturliga redigerade looken, och som sedan försökt sluta i protest och konsekvenserna av detta båda psykologiskt och omgivningens reaktioner. Som att sluta raka sig t ex!

Mindre intressant med svar från människor som inte använt smink till vardags eller på andra sätt haft behovet att  förändra sig själv, gömma sig, förbättra sig själv, få bättre självförtroende, upplevas annorlunda, objektiviseras, sexualiseras vilket mycket av smink och förvandling handlar om i samhället.

Att välja bort smink är också att kunna vara stark nog att stå emot kravet utifrån att ha en viss image, vara stereotypt kvinnlig,  sexig inför män osv. För egen del har jag varit slav under sminket sedan tidiga tonåren eftersom jag såg fördelarna om man som jag aldrig tyckt om sitt utseende. Inte blev det lättare heller när jag upptäckte möjligheterna med smink och vilka helt andra plattformar som öppnade sig tack vare det.
    Nu i medelåldern finner jag det ännu mer omöjligt att sluta med sminket eftersom utseendet bara blir mindre attraktivt och estetiskt tilltalande med åldern.. Det krävs verkligen smink för att inte se döende och trött ut med alla håligheter, påsar under ögonen och ojämnheter i hyn. Skulle jag försökt vänja mig av med smink borde det ha skett som ung när jag såg bra ut även utan.

Att välja bort smink kan också vara ett dåligt självförtroende och att man inte vågar dra blickar till sig för att man inte känner sig värdig uppmärksamhet. Smink är otroligt laddat och en otrolig kvinnofälla. På ett sexuellt och kreativt plan kan smink och kläder ta en närmre fantasierna och ge en kick som jag aldrig hade velat vara utan, endast kravet och min kassa självbild när jag är naturell.

• Fjäril kär
    Anonym (Sminkdocka) skrev 2019-01-09 18:54:22 följande:

Det är säkert svårt om man går från foundation, ögonsmink, läppstift och rouge till ingenting men ditt är ju inte ett jättehopp.Gissade nästan att det var något sånt. Finns så många krav på hur kvinnor ska vara och se ut...

Känner ni er fula utan smink jämfört med när ni sminkar er? Jag kan gå utan smink till vardags men jag ser ju inte lika bra ut utan smink som med en lättare sminkning det är jag fullt medveten om.

Nej jag känner mig inte ful utan smink. Är snarare mer snygg utan. Jobbat 15 år på ett skitigt jobb och får mer komplimanger nu än när jag var toppsminkad servitris.
  • Anonym (Helena)

Jag sminkar mig endast om jag ska på väldigt festliga tillställningar sedan några år tillbaka. Är 40 år och har satsat helt på hudvård ist (har riktigt fin hy som jag brukar få komplimanger för). Tycker inte att jag blir annorlunda bemött, de flesta tror faktiskt att jag är sminkad tack vare mina naturliga färger samt att jag har långa mörka ögonfransar naturligt (är halvsvensk).

Svar på tråden Vad hände när du slutade med smink?