• Anonym (TS)

När går era 10-åringar och lägger sig?

När går era 10-åringar och lägger sig?

Vår 10-åring vill vara vaken till 22-23-tiden, vilket jag tycker är alldeles för sent. Hon vägrar i sten att gå och lägga sig tidigare och det blir bråk och skrik och hon väcker sina småbröder. Hon har kompisar som går och lägger sig den tiden också. Men hon är väldigt trött på eftermiddagarna och sover efter skolan och har försökt förklara åt henne att hon måste lägga sig tidigare, så hon inte är så trött. Men hon lyssnar inte. Vad gör man?

• Svar på tråden När går era 10-åringar och lägger sig?
  • tankfull

Hon ska sova vid kl 21 eller senast 21.30. Går upp kl.07.20 och tränar fyra dagar i veckan (plus skolidrotten två dagar/v) så då blir man trött och sover bra.

• Anonym (20)

Vår 10-åring får lägga sig kl. 20.00. Hon somnar inte direkt. Det tar en stund innan hon somnar oavsett vilken tid hon lägger sig så då har 20.00 varit lagom så att somnar senast 21.00 om hon har extra svårt att somna.

Vi går upp 06.30 varje morgon.

• Anonym (2barnsmor)

Min 10åring somnar kl nio, har aldrig klarat sena kvällar.

Storasyster är däremot en riktig nattuggla.

Förslag för att få ungen i säng.

Ingen mobil, internet eller film efter nio

Inte sova middag.

Ingen sen kvällsmat, klar för sängen vid nio.

Du kan inte kräva att barnet ska sova men se till att det är sängläge tidigare.

• Anonym (Cc)

Min 10-åring vill oxå gärna vara vaken till 22-23, men somnar oftast tidigare.

Jag vill att allt ska vara släckt och avstängt kl 21 på vardagarna. Det var inga problem tills för några månader sedan. Nu måste han vara klar kl 21 och ligga i sängen, men han får kolla på film en halvtimme. Han väcks kl 7 och har då inga problem att komma upp.

• Anonym (Också sömnstrulig)

Snart 10, går upp strax innan 7. Vi försöker med kl 20, men hon somnar snarare 21. Somnar hon senare blir hon sömnig dagtid.

Väldigt strulig på kvällen, men det är inget som är förhandlingsbart. Hon ska släcka när vi säger till och själv ha koll på klockan. Ser vi inte till att hon får sova så mycket som hon behöver så fixar vi inte vårt jobb som föräldrar och det säger vi till henne också.

Ingen skärm på kvällen.

• Anonym (ooo)

Vår (snart 11-åring) lägger sig kl 21.00. Kanske inte somnar exakt på en pång men då ligger han och läser en liten stund. På helgen kanske han är uppe lite till men det orkar han oftast inte Glad

• Anonym (apa)

Vår 10-åring ska börja förbereda sig för sängen kl 20, så hon är mitt uppe i det nu. Det är ett gäng saker vi kräver att hon ska göra. I lagom taktär hon klart på 10-15 minuter men ibland går det både fortare och långsammare, båda är ok. Sedan blir det säng och läsning, lite youtube eller prat i ca 30-40 minuter. Ja, vi läser och tittar på youtube och pratar med våran 10-åring på kvällen. När vi känner oss klara med det så är det godnatt och allt elektroniskt följer med oss föräldrar ut ur sovrummet. Hon får läsa själv om hon vill, hur länge hon vill och hon får ta konsekvenserna om hon läser för länge. Hon brukar ha släkt och somnat själv innan 22.

• modsey

Men det är klart att hon inte är trött om hon sover middag ! Få slut på den vanan så kommer det nog lösa dig.

Mina somnar ca 21 på vardagarna och då sover de till halv åtta dagen efter.

• Cecese

Min 10 åring och 12 åring ska ligga i sängen vid 22 på skoldagar. Dock omöjligt att få de att somna före 23.30-24 på vardagar. De stiger upp 6.15 på skoldagar. De här full fart från de stiger upp tills de somnar. Jag önskar de skulle somna tidigare men det är omöjligt.

Svar på tråden När går era 10-åringar och lägger sig?