• sailingcakes

Glömt att uppdatera årslön men vabbat

Hejsan!

Jag är lite orolig. Jag jobbat på samma jobb i ca 3 år och började på ytterligare ett jobb där jag tjänar mer för ungefär 10 månader sedan då mitt andra jobb har gått ner i timmar.

Problemet är att jag har vabbat några gånger under dessa 10 månader men inte uppdaterat min lön på försäkringskassan. Innan var min lön under strax under 250k men nu är det nästan 470k sammanlagt med mitt nya jobb.

Jag uppdaterade nyss infon då jag anmält sjukpenning över Jul.

Kommer jag bli återbetalningsskyldig nu när jag vabbat utan att uppdatera uppgifterna?

• Svar på tråden Glömt att uppdatera årslön men vabbat
  • Anonym (J)

Återbetalningsskykdig? Ditt misstag har väl gjort att du fått för lite ersättning?

• Chattisen

Ja du har ju inte anmält din nya högre inkomst så du kommer att få för lite ersättning.

• sailingcakes
    Anonym (J) skrev 2019-01-09 22:17:44 följande:

Återbetalningsskykdig? Ditt misstag har väl gjort att du fått för lite ersättning?

Det är iofs sant, jag tänker mer om man blir straffad på något sätt då uppgifterna inte varit riktiga. När jag anmälde idag så kom en såndär liten ruta upp som frågar om alla uppgifter är rätt och riktiga och man lämnar in uppgifter som stämmer på heder och samvete och kom ju på att när jag vabbat kommer samma meddelande upp och man godkänt men det har ju varit fel :/
  • Anonym (J)

Om jag vore du skulle jag ringa och prata med dem imorgon, förklara läget. Ingen kommer ju tro att du gjort detta för egen vinning då du fått för lite pengar. Jag hade en lön som överskred maxtaket, sedan höjdes den ytterligare. Då ringde jag och frågade om jag måste ändra detta då det ändå inte påverkar hur mycket jag får (krångligt då jag måste räkna ihop jourersättning osv) men då tyckte den handläggaren att jag skulle strunta i det, trots att jag vid varje ansökan intygar att uppgifterna stämmer. De bryr sig nog bara om att inte betala ut för mycket.

Svar på tråden Glömt att uppdatera årslön men vabbat