• Mamali

Mineralvatten under graviditet?

Mineralvatten är något jag varit väldigt sugen på men på flaskorna står det "Bör ej konsumeras regelbundet av barn under 7 år".  Borde det då inte vara olämpligt att dricka varje dag under graviditet också? Har dock ej läst eller hört nånstans om det.

/ mamali v.21
  • Svar på tråden Mineralvatten under graviditet?
  • SadieWantsASon

Tror inte det ska vara någon fara, då hade man väl fått reda på det? Visste heller inte om att barn under 7 år inte ska dricka sånt... Hmm. Ja, du.

• grabbmamman linda

står inte det bara på ett märke som jag inte komme rihåg nu.. men där var det på grund av de höga salthalterna som barn under 7 inte skulle dricka det för ofta.. har jag för mig det var rabalder om det för ca 2-3 år sedan. Jag dricker typ Loka varje dag.. så det hoppas jag inte skall va farligt!

• JsN
    Förmodligen är det ett vatten med hög fluoridhalt om det står så. Eller någon annan mineral eller salt som finns i hög koncentration i vattnet.
    Det är inte alls säkert att ett ämne som är onyttigt för små barn behöver vara det för en gravid kvinna. Men om du tittar runt på lite olika typer av bubbelvatten så finns där flera som inte innehåller mer mineraler än kranvatten (flera är vanligt kranvatten som är kolsyrat/smaksatt). Så nog ska du kunna hitta ett gott bubbelvatten!
  • lovely lady

Jag dricker nästan bara LOKA just nu björnbär!

• Alle

Det är Ramlösa det står på men man kan inte jämföra en gravid kvinna med ett barn under sju år.
    Drick så mycket du vill, det hjälper bra mot halsbrännan också.

• Mamali

Jag tror att det är Ramlösa som jag läst det på.

Någon som vet något märke på bubbelvatten med låg flouridhalt... JsN?

• JsN

Det är bara att läsa på flaskorna. De allra flesta bör vara OK. Men jag ska ta reda på vad livsmedelsverket säger om fluorid och gravida.

• UllenK

Ojdå, det levde jag på den sista månaden när jag väntade dottern och inte märkte jag nått fel på henne inte. Det ända jag kunde dricka som inte gav halsbränna utan snarare hjälpte. Drick på du

Mamma till Nina och gravid igen BF 2/9
  • JsN
    Tabell 1. Information om fluorid (bygger på Socialstyrelsens kungörelser 1977:26 och 27)
    Dricksvattnets innehåll av fluorid (mg/l F)
    Information
    1,6-4,0
    Risk för tandemaljfläckar (fluoros). Dricksvattnet bör endast i begränsad omfattning ges till barn under 1½ års ålder
    4,1-5,9
    Risk för tandemaljfläckar (fluoros). Vattnet bör endast i begränsad omfattning ges till barn under 7 år och endast vid enstaka tillfällen till barn under 1½ års ålder
    >6,0
    Risk för fluorinlagring i benvävnad (osteofluoros). Vattnet bör inte användas till dryck eller matlagning.
    Enligt nu gällande lagstiftning så får kommunalt dricksvatten innehålla max 1,5 mg F/l siffrorna som redovisas ovan är de som gällde tidigare plus kommentarer om de olika halterna.
  • pemi

Jag dricker euro shoppers kolsyrade "vatten citron". Både gott och har låg Flourid halt (

• Nattviolen

Dietisten på vår föräldrautbildning sa att Loka är bättre än Ramlösa, eftersom det innehåller färre mineraler och salter.

Vilket som var allra "mildast" visste hon inte tyvärr. Min bebis kom ut helt ok trots att jag drack mycket loka under grav.

Svar på tråden Mineralvatten under graviditet?