• Anonym (TS)

Kollega tjänar mer - Vad gör man?

Jag har begärt ut lönelista på min arbetsplats. Upptäcker då att jag har sämst lön på hela arbetsplatsen. Blir chockad. Jag har universitetsexamen och tidigare drygt 2 års erfarenhet av branschen.

Har en kollega som tagit sin examen 6 månader efter mig. Har tidigare erfarenhet av 3 månaders sommarjobb inom samma bransch. Personen tjänar drygt 2000:- mer än mig i månaden. Har en annan kollega som gått i min klass på universitetet och har 6 månader erfarenhet av branschen som tjänar samma som ovanstående. Har en annan kollega som tagit examen ett år efter mig och genomfört sin praktik inom samma bransch och har 500:- mer än mig i månaden. Är detta verkligen rimligt?

• Svar på tråden Kollega tjänar mer - Vad gör man?
  • Anonym (Anna)

Har dina kollegor börjat på arbetsplatsen efter dig? De måste ha löneförhandlat bättre än du då, eller så kanske det var ett svårt rekryteringsläge som gjorde att arbetsgivaren fick anställa till en högre lön. Ofta är det så att man måste byta arbetsplats för att få upp sin lön rejält.

• Anonym (.)
    Anonym (TS) skrev 2019-01-11 17:46:52 följande:

Jag har begärt ut lönelista på min arbetsplats. Upptäcker då att jag har sämst lön på hela arbetsplatsen. Blir chockad. Jag har universitetsexamen och tidigare drygt 2 års erfarenhet av branschen.

Har en kollega som tagit sin examen 6 månader efter mig. Har tidigare erfarenhet av 3 månaders sommarjobb inom samma bransch. Personen tjänar drygt 2000:- mer än mig i månaden. Har en annan kollega som gått i min klass på universitetet och har 6 månader erfarenhet av branschen som tjänar samma som ovanstående. Har en annan kollega som tagit examen ett år efter mig och genomfört sin praktik inom samma bransch och har 500:- mer än mig i månaden. Är detta verkligen rimligt?

Ens lön beror på så mycket mer än enbart utbildning och längd på tidigare erfarenhet. Har alla exakt samma uppgifter tex? Hur presterar alla? Har alla varit lika bra på på att löneförhandla? Kan du motivera varför du är värd lika mycket kan du säkert förhandla upp din lön, tex.
    Jag fick tex reda på att jag hade mer i ingångslön än personen som lärde upp mig på mitt tidigare jobb, antagligen tyckte arbetsgivaren att jag förtjänade det på något sätt.
  • Anonym (My)

Är det ett provat företag?

Kollektivavtal?

Är ju tyvärr så att de är fri lönesättning där chefen kan välja att ge dig den lönen han tycker att du förtjänar. Och ja det är inte rättvist och det får gå till så. De kanske har erfarenhet från annan bransch eller kurser dom han värdesatt högre än din kompetens eller så är de väldigt bra löbeförhandlare. Mot det du vet nu har du ju lättare vid kommande löneförhandling att få upp din lön och fråga om det finns nåt du gör fel ska ändra på för att få högre lön,

• Anonym (TS)
    Anonym (Anna) skrev 2019-01-11 17:52:56 följande:

Har dina kollegor börjat på arbetsplatsen efter dig? De måste ha löneförhandlat bättre än du då, eller så kanske det var ett svårt rekryteringsläge som gjorde att arbetsgivaren fick anställa till en högre lön. Ofta är det så att man måste byta arbetsplats för att få upp sin lön rejält.

Ja, de har börjat cirka 6 månader efter mig.
  • Anonym (TS)
    Anonym (.) skrev 2019-01-11 17:53:34 följande:

Ens lön beror på så mycket mer än enbart utbildning och längd på tidigare erfarenhet. Har alla exakt samma uppgifter tex? Hur presterar alla? Har alla varit lika bra på på att löneförhandla? Kan du motivera varför du är värd lika mycket kan du säkert förhandla upp din lön, tex.

Jag fick tex reda på att jag hade mer i ingångslön än personen som lärde upp mig på mitt tidigare jobb, antagligen tyckte arbetsgivaren att jag förtjänade det på något sätt.

Vi har exakt samma arbetsuppgifter. Prestation är väl lika ungefär, men det kunde ju inte cheferna veta när vi anställdes? Lönen utgår ju helt ifrån tidigare erfarenhet och referenser. Hur går prestation är/skulle bli kunde de ju inte veta?

Vi gör en mätning av arbetstyngden med jämna mellanrum. Jag har en arbetstyngd på cirka 150%. De andra två är nya och har inte en arbetstyngd på 100% än.
  • Anonym (G)
    Anonym (TS) skrev 2019-01-11 18:24:39 följande:

Ja, de har börjat cirka 6 månader efter mig.

De kanske hade större lönekrav än du som de fick igenom? Det är inte en fix lön, man måste driva på själv ( och kunna motivera) för högre löner.
  • Anonym (TS)
    Anonym (My) skrev 2019-01-11 17:54:31 följande:

Är det ett provat företag?

Kollektivavtal?

Är ju tyvärr så att de är fri lönesättning där chefen kan välja att ge dig den lönen han tycker att du förtjänar. Och ja det är inte rättvist och det får gå till så. De kanske har erfarenhet från annan bransch eller kurser dom han värdesatt högre än din kompetens eller så är de väldigt bra löbeförhandlare. Mot det du vet nu har du ju lättare vid kommande löneförhandling att få upp din lön och fråga om det finns nåt du gör fel ska ändra på för att få högre lön,

Arbetar kommunalt. Kollektivavtal finns.
  • mammatill6

Fast det är ju så det ser ut. Beror på hur bra referenser man har, hur bra man är på att löneförhandla...

• Anonym (ä'ölkjhgf)

Jag tjänar ganska mycket mer än mina kollegor. Tror jag, jag vet inte vad de tjänar. Men jag hade dels rätt hög lön redan innan så jag tycker lönepåslaget (500 kr) var lågt, men tog det eftersom det jobbet var ett fast jobb. 

Jag har ingen utbildning alls, men jag har mycket bra referenser av tidigare arbeten av liknande karaktär. Ca 2 års erfarenhet. 

Man måste löneförhandla, var gång man har lönesamtal. Asjobbigt tycker jag, men jag lever inte för mitt jobb, jag jobbar för att kunna leva på fritiden. 

Att säga att den eller den har högre än jag fungerar inte, man måste kunna motivera varför man är värd mer i lön. Jag har tex infört en del nya rutiner som underlättar för alla, skapat listor som fungerar för nyanställda och även annan personal som av någon anledning behöver arbeta med annat än de brukar osv. Guld värt för arbetsgivaren då det inte blir så känsligt om någon är sjuk samt att jag alltid ställer upp och hoppar in i en annan verksamhet som inte är så populär att gå till när de har ont om folk. Plus en del annat. 

En av kollegorna som är missnöjd med att jag har så mycket högre lön än hon gör sällan något mer än hon måste. Och knappt det. Jag förväntar mig en betydligt större lönehöjning än vad hon får. 

• mammaåten

Vad man får i ingångslön beror ju ofta på hur man själv förhandlar. Det kommer att vara förändringar vid varje nyanställning.
    Men det kommer förmodligen att jämna ut sig vid kommande lönerevisioner om ni gör ett lika bra jobb. Då kanske du får lite mer påslag för att komma ikapp något.

• Tiina87
    Anonym (TS) skrev 2019-01-11 18:26:48 följande:

Vi har exakt samma arbetsuppgifter. Prestation är väl lika ungefär, men det kunde ju inte cheferna veta när vi anställdes? Lönen utgår ju helt ifrån tidigare erfarenhet och referenser. Hur går prestation är/skulle bli kunde de ju inte veta?

Vi gör en mätning av arbetstyngden med jämna mellanrum. Jag har en arbetstyngd på cirka 150%. De andra två är nya och har inte en arbetstyngd på 100% än.

Då är det bara för dig att gå in till din chef och fråga varför du har lägst lön men högst erfarenhet.

Du kan ju också gå in till chefen, slå näven i bordet, kräva högre lön eller se dig om efter annat arbete.

De andra har med stor sannolikhet varit bättre på att löneförhandla när de fick jobbet än vad du gjorde.
Svar på tråden Kollega tjänar mer - Vad gör man?