• Anonym (Jag)

    Tandblekning som verkligen fungerar

    Betalade 5000 för en brilliant smile-blekning, men inte tusan blev tänderna vita inte... ljusare, men långt ifrån värt de pengarna.

    Går det ännu att bleka så som folk gjorde innan förr? De där som fick nästan onaturligt vita tänder? Isf vart? SÅ blekta vill jag inte ha, men uppenbarligen så räcker ju inte brilliant smile för mig.

  • Svar på tråden Tandblekning som verkligen fungerar
  • Anonym (tandläkare.)

    Anledningen till att i Brilliant Smile inte fungerar är att deras blekning inte innehåller vatten. Vid blekning torkar tänderna ut. När vätska tas upp igen blir dom mörkare. Enkelt förklarat. Sen finns det förstås andra faktorer som gör att blekningen inte fungerar.

    Vill du ha en bra blekning gå till personal som är utbildade på tänder, alltså till tandläkare. Med fel blekmedel kan du få en produkt som ger frätskador på emaljen eller inte fungerar. 

    Jag gissar att du inte skulle gå till tandläkaren för att få en ansiktsbehandling. Av samma anledning ska man inte gå till en skönhetssalong för att bleka tänder.

  • Gryntroll

    Jag gick till tandhygienisten och fick först gjuta skenor och köpte sedan någon gele i små sprutor. Jag skulle sedan använda det och kunde avgöra själv när jag tyckte att det var bra, fick något intervall på antal dagar och minns att jag körde på lite kortare än max.

    När jag sedan ville bättra på efter ca ett år kunde jag köpa fler sprutor med gele utan probkem.

    Det är mitt tips.

  • Anonym (tandläkare.)
    Gryntroll skrev 2019-01-11 23:47:52 följande:

    Jag gick till tandhygienisten och fick först gjuta skenor och köpte sedan någon gele i små sprutor. Jag skulle sedan använda det och kunde avgöra själv när jag tyckte att det var bra, fick något intervall på antal dagar och minns att jag körde på lite kortare än max.

    När jag sedan ville bättra på efter ca ett år kunde jag köpa fler sprutor med gele utan probkem.

    Det är mitt tips.


    Det är ett bra tips. 
  • Anonym (nej..)
    Anonym (tandläkare.) skrev 2019-01-11 23:58:30 följande:
    Det är ett bra tips. 
    Jag fick frätskador på tandköttet av tandläkarblekningen..
  • Anonym (tandläkare.)
    Anonym (nej..) skrev 2019-01-12 00:12:47 följande:
    Jag fick frätskador på tandköttet av tandläkarblekningen..
    Det kan man få.  Men man ska borsta bort överskottet med tandborste så brukar man klara sej. Frätskador på tandköttet läker dock, det gör inte frätskador på emaljen. Dom skadorna är bestående.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (tandläkare.) skrev 2019-01-11 23:40:06 följande:

    Anledningen till att i Brilliant Smile inte fungerar är att deras blekning inte innehåller vatten. Vid blekning torkar tänderna ut. När vätska tas upp igen blir dom mörkare. Enkelt förklarat. Sen finns det förstås andra faktorer som gör att blekningen inte fungerar.

    Vill du ha en bra blekning gå till personal som är utbildade på tänder, alltså till tandläkare. Med fel blekmedel kan du få en produkt som ger frätskador på emaljen eller inte fungerar. 

    Jag gissar att du inte skulle gå till tandläkaren för att få en ansiktsbehandling. Av samma anledning ska man inte gå till en skönhetssalong för att bleka tänder.


    Jag gick till en salong vars enda fokus är just tänder och de hade jättebra betyg. Hon ?förseglade? tänderna efteråt så de inte skulle dra åt sig av kaffe och dyl.

    Jag läste om en huskur med citron och bikarbonat, är det skadligt för tänderna?
  • Anonym (tandläkare.)
    Anonym (Jag) skrev 2019-01-12 07:23:12 följande:
    Jag gick till en salong vars enda fokus är just tänder och de hade jättebra betyg. Hon ?förseglade? tänderna efteråt så de inte skulle dra åt sig av kaffe och dyl.

    Jag läste om en huskur med citron och bikarbonat, är det skadligt för tänderna?
    Och dom här salongerna som sysslar med tandblekning som en av huvudsysslorna genererar en hel del patienter som kommer till mej med efterbesvär och skador på tänder som uppkommit efter blekningen. 

    Det går för övrigt inte att försegla tänder permanent. Det hon gjorde var antagligen att pensla på någon resin som borstars bort efter några gånger. 

    Citron och bikrarbonat funkar nog, men det ger frätskador på tänder. Så rekomenderas inte. 
  • Anonym (Kronor)

    Vad kostar skenor från en tandläkare? Ungefär om ni inte kan säga exakt. Hur starkt blekmedel får man med skenorna?

  • Anonym (tandläkare.)
    Anonym (Kronor) skrev 2019-01-12 15:37:31 följande:

    Vad kostar skenor från en tandläkare? Ungefär om ni inte kan säga exakt. Hur starkt blekmedel får man med skenorna?


    Hos folktandvården kan du kolla priserna på deras hemsida. Privat brukar ta ungefär detsamma, ibland någon hundralapp dyrare, ibland någon billigare. Plus en undersökning för att kontrollera tändernas status före, om du inte nyligen gjort en sådan. Det är lagkrav på det. 

    Styrkan beror på om du ska ha skenorna på natten eller några timmar på dagen. Du kan dock räkna med att du får ett blekmedel som fungerat och som inte ger permanenta frätskador på tänderna. Många av dom blekmedel som används på salonger och hemblekningskit ger såna skador.
  • Anonym (nej..)
    Anonym (tandläkare.) skrev 2019-01-12 00:25:51 följande:
    Det kan man få.  Men man ska borsta bort överskottet med tandborste så brukar man klara sej. Frätskador på tandköttet läker dock, det gör inte frätskador på emaljen. Dom skadorna är bestående.
    Förutom att det gjorde väldigt ont så blev frätskadorna visst bestående då det förändrade formen på tandköttet. Ångrar at jag gjorde det..
  • Anonym (Kronor)

    Är det svårt att säga rakt ut om det kostar runt 2000 kr? 3000 kr? 5000 kr?


    Anonym (tandläkare.) skrev 2019-01-12 16:05:52 följande:
    Hos folktandvården kan du kolla priserna på deras hemsida. Privat brukar ta ungefär detsamma, ibland någon hundralapp dyrare, ibland någon billigare. Plus en undersökning för att kontrollera tändernas status före, om du inte nyligen gjort en sådan. Det är lagkrav på det. 

    Styrkan beror på om du ska ha skenorna på natten eller några timmar på dagen. Du kan dock räkna med att du får ett blekmedel som fungerat och som inte ger permanenta frätskador på tänderna. Många av dom blekmedel som används på salonger och hemblekningskit ger såna skador.
  • kaffe
    Anonym (Kronor) skrev 2019-01-13 14:39:45 följande:

    Är det svårt att säga rakt ut om det kostar runt 2000 kr? 3000 kr? 5000 kr?


    Ja, eftersom prissättningen är fri. Det betyder att man som privattandläkare tar vilket pris man vill. Inom folktandvården kostar det samma, men priserna skiljer sej åt i olika landsting. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Kronor) skrev 2019-01-13 14:39:45 följande:

    Är det svårt att säga rakt ut om det kostar runt 2000 kr? 3000 kr? 5000 kr?


    Jag går på aqua dental och här kostar det 3500 och uppåt, men de kör brilliant smile och det fungerade ju dåligt för mig.
  • 0skar88

    Har också försökt bleka tänderna hemma men de mesta känns som skit. Min sambo ett kit från beställde Smile by Moa till mig. Vet inte hur jag ska tolka det haha men ska bli spännande att testa. Länka dom här, tror dom är rätt nya men schyssta erbjuda iallafall. Håller tummarna

    smilebymoa.com/

Svar på tråden Tandblekning som verkligen fungerar