• Aniiee

    Kladdkaka - vilken väljer du?

    Eh, ja... alla dessa finns på Arla.... de flesta skapade av unga tonåringar genom Kladdkake-racet.

    I urval....


    I have a growing lack of disgust for you
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kladdkaka - vilken väljer du?
  • gnipökåms
    Alvina skrev 2019-01-11 21:38:49 följande:

    Vad är ganach?


    typ en sås som består av grädde och choklad, man kokar upp grädde och häller den över hackad choklad som då smälter. Kan serveras varm och flytande som en chokladsås eller kylas och då kan man typ göra tryfflar med den eller vispa upp tills det blir ungefär som en mousse, eller som i det här fallet hälla det över en kaka och låta stelna. Supergott!
  • Alvina

    [quote=79354563][quote-nick]gnipökåms skrev 2019-01-11 22:03:41 följande:[/quote-nick]typ en sås som består av grädde och choklad, man kokar upp grädde och häller den över hackad choklad som då smälter. Kan serveras varm och flytande som en chokladsås eller kylas och då kan man typ göra tryfflar med den eller vispa upp tills det blir ungefär som en mousse, eller som i det här fallet hälla det över en kaka och låta stelna. Supergott![/Låter otroligt gott! Och jag som älskar choklad!

  • gnipökåms

    Röstade på den med banan och kola, är så gott!

    Annars så har jag ett recept på en vit kladdkaka med en frosting av creme fraiche som toppas med granatäpplekärnor, den är jättegod

  • Physalis

    Jag älskar choklad. Gör jag en kladdkaka själv gör jag med kakao för det är vad jag lärde mig som barn. Skulle däremot inte ha något emot en gjord på chokladkaka heller.

    Hallon och choklad går väldigt bra ihop. Detsamma gäller flera av de där kombinationerna. Så hade jag blivit bjuden på något av det hade jag glatt smakat innan jag avfärdade det.

    Tycker det är kul att ungdomar experimenterar för övrigt.


    Korrekturläser som en kratta
  • shift

    Kör för det mesta klassisk med kakao i. Brukar dock servera med hallon till, så kanske borde svarat det alternativet, men trodde det stod "hallon i" innan jag hade klickat i mitt alternativ. 

    Min mamma gör dock världens godaste kladdkaka med ganache! Ett annat tips är kladdkaka med dumle i - riktigt mastigt, men sjukt gott! 

  • flygrl

    Bakas kaffe varianten med kakao i? För kombon kaffe och choklad e ju svårslagbar. Aja, den med kaffe fick min röst i hård konkurrens med ganache varianten.

    Trevliga trådar dom här kaktrådarna!

  • Jag är bara jag

    Fick ta alternativ nr.2 för det är närmast den vitchoklad-kladdkaka jag brukar göra. Finns i kladdkakereceptboken från... ja är det ICA tro?

  • Aniiee
    flygrl skrev 2019-01-12 15:25:50 följande:

    Bakas kaffe varianten med kakao i? För kombon kaffe och choklad e ju svårslagbar. Aja, den med kaffe fick min röst i hård konkurrens med ganache varianten.

    Trevliga trådar dom här kaktrådarna!


    Det kan man absolut göra.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Kladdkaka - vilken väljer du?