• Anonym (Någon som vet?)
    Äldre 13 Jan 22:02
    187 visningar
    6 svar
    6
    187

    Hur fungerar omröstningar i Riksdagen? Om C+L+MP+S blir styrande.

    Så här fördelades riksdagens 349 platser mellan de åtta partierna i riksdagen efter valet 2018:
     
    Socialdemokraterna (S) fick 100 mandat.
    Moderaterna (M) fick 70 mandat.
    Sverigedemokraterna (SD) fick 62 mandat.
    Centerpartiet (C) fick 31 mandat.
    Vänsterpartiet (V) fick 28 mandat.
    Kristdemokraterna (KD) fick 22 mandat.
    Liberalerna (L) fick 20 mandat.
    Miljöpartiet (MP) fick 16 mandat.

    De fyra C+L+MP+S har tillsammans: 167 mandat
    Övriga fyra (M+KD+SD+V) har då tillsammans 182 mandat

    Vad jag har förstått så vid omröstningar i riksdagen så förlorar väl C+L+MP+S varje omröstning om de andra fyra säger nej till deras förslag. Och de är i så fall beroende av att V antingen avstår eller bifaller vid varje omröstning.

    Har jag fel eller är det så här det fungerar??

  • Svar på tråden Hur fungerar omröstningar i Riksdagen? Om C+L+MP+S blir styrande.
  • Anonym (.)
    Äldre 13 Jan 22:22
    #1

    Det är så det fungerar ja.

  • Anonym (Någon som vet?) Trådstartaren
    Äldre 13 Jan 22:23
    #2

    Eller är det så här att C+L+MP+S räknar kallt med att tvinga M+KD alltid bifalla eller avstå från att rösta vid riksdagsbeslut för att utestänga V+SD från inflytande.

    Det är svårt att veta hur hur "spelet" fungerar och journalister vid utfrågningar ställer inte alla frågor som man undrar över.

    Är det så här det kan fungera? Är det någon politisk kunnig som vet?

  • Anonym (Någon som vet?) Trådstartaren
    Äldre 13 Jan 22:34
    #3

    "puffar"

  • Anonym (Någon som vet?) Trådstartaren
    Äldre 13 Jan 22:49
    #4

    Jag har suttit och tittat på Rapport/Agenda etc och jag förstod inte hur det kan vara möjligt att C+L+MP+S så tvärsäkert kan lova att utestänga V från inflytande.

    Det framkom att V behövs för att släppa igenom detta förslag på onsdag. Men sen fattade jag inte. 

    Kan det vara så som jag skrev förut att dessa fyra partier räknar med att M+KD antingen bifaller eller avstår vid framtida omröstningar i riksdagen??

  • Anonym (.)
    Äldre 13 Jan 22:52
    #5

    De utgår från att V inte röstar nej, att de ändå föredrar Löfven framför Kristersson. Annars kan du inte få igenom något.

  • Äldre 13 Jan 22:59
    #6
    Anonym (Någon som vet?) skrev 2019-01-13 22:23:21 följande:
    Eller är det så här att C+L+MP+S räknar kallt med att tvinga M+KD alltid bifalla eller avstå från att rösta vid riksdagsbeslut för att utestänga V+SD från inflytande.

    Det är svårt att veta hur hur "spelet" fungerar och journalister vid utfrågningar ställer inte alla frågor som man undrar över.

    Är det så här det kan fungera? Är det någon politisk kunnig som vet?
    De 73 punkter som partierna har en överenskommelse om är i första hand alliansförslag - så att M +KD skulle rösta nej till detta är osannolikt.

    I övriga frågor är de 4 partierna fria att söka stöd för sina förslag. Det står till och med i överenskommelsen att 7 partier (alla utom SD) ska förhandla om järnvägssatsningen

    "Bygg ut infrastrukturen – bind ihop Sverige med tåg som går i tid. Den beslutade nationella planen för infrastruktur 2018–2029 med investeringar i vägar och järnvägar i hela landet på 700 miljarder ska fullföljas. 
        Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg, Malmö och regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckning bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. 
        Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet. Dagens eurovinjetteavgift för godstransporter ska behållas så länge som möjligt. Ett nytt miljöstyrande system ska utredas (Tillsätts våren 2019). Ett nationellt biljettsystem för all kollektivtrafik i hela Sverige införs (Utredning 2020. Införs från 1 januari 2022). 
        Regeringen ska agera för att göra det enklare att boka utlandsresa med tåg. Trafikverket ges i uppdrag att upphandla nattåg med dagliga avgångar till flera europeiska städer."
Svar på tråden Hur fungerar omröstningar i Riksdagen? Om C+L+MP+S blir styrande.