• Blomman 400

    Ersättning

    Har en 6 veckors bebis och undrar lite hur ni gör med ersättning. Ska man verkligen koka upp vattnet till 100 grader. Har man ett vattenkokare med temperatur räcker de inte att välja 40 grader å blanda eller ska man koka upp till 100 grader och låta svalna å sen ta 40 grader igen. Har ju kommunalt vatten. Innan har jag blandat kokt vatten med kokt vatten som svalnat till kallt. Hur gör ni?

  • Svar på tråden Ersättning
  • SI12344

    Livsmedelsverket anser att kommunalt vatten är okej och man behöver inte koka. Om man vill koka för att vara säker (kanske om man har prematur, liten bebis eller om larm gått i kommunen) så räcker inte vattenkokaren utan man behöver koka i kastrull 5+ minuter.

  • Freya18

    Vi kokar med vattenkokare och fyller i en stor termos med varmt vatten. Sen kokar jag upp vatten, låter svalna och fyller i en annan termos med svalt/kallt vatten. Sen när vi ska blanda ersättning på häller vi från båda så det blir 45 grader.

    Vi tempar med sån där termometer som man håller en bit från huden (vet inte vad den heter) och den kan man mäta både hud och vatten/mat med. Himla bra grej! Den har en knapp som man ändrar läge på. Bild på ett huvud eller ett hus. Rekommenderar att använda den till ersättning. Det går så himla fort med den.

    Vi lägger sen flaskan antingen i kallt vattenbad eller under kranen en kort stund så ersättningen blir 37 grader.

  • Charlotte861

    Oj, vilka avancerade lösningar... vi körde flaskan i mikron tills det blev lagom att dricka! Han har överlevt till 1.5år ålder än så länge;)

  • Kellie13
    Blomman 400 skrev 2019-01-14 10:39:40 följande:

    Har en 6 veckors bebis och undrar lite hur ni gör med ersättning. Ska man verkligen koka upp vattnet till 100 grader. Har man ett vattenkokare med temperatur räcker de inte att välja 40 grader å blanda eller ska man koka upp till 100 grader och låta svalna å sen ta 40 grader igen. Har ju kommunalt vatten. Innan har jag blandat kokt vatten med kokt vatten som svalnat till kallt. Hur gör ni?


    Vi kokar alltid upp en hel kanna vatten så det destilleras o sen när man väl ska ge ersättningen så är det bara att koka några sekunder så det blir lagon temp på vattnet. Jättesmidigt!
  • Ms H
    Kellie13 skrev 2019-01-17 03:51:46 följande:

    Vi kokar alltid upp en hel kanna vatten så det destilleras o sen när man väl ska ge ersättningen så är det bara att koka några sekunder så det blir lagon temp på vattnet. Jättesmidigt!


    Jag tror inte att ni destillerar vattnet.
Svar på tråden Ersättning