• Anonym (Linda)

Vilka friskolor är de bästa i Stockholm?

Jag är inte nöjd med dotterns friskola och har därför sökt till tre kommunala skolor. Jag är skeptisk till att välja en friskola igen men vill inte utesluta det alternativet helt, om det inte skulle finnas plats på de kommunala.

Jag skulle gärna vilja veta vilka friskolor ni anser är bäst i Stockholm, helst ni som själva har barn där. Dottern ska börja högstadiet efter sommaren så det måste vara till årskurs 9.

Motivera gärna varför ni tycker att skolan är bra.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Vilka friskolor är de bästa i Stockholm?
  • Anonym (Linda)
    Anonym (.) skrev 2019-01-15 14:45:27 följande:

ingen

Ha ha, just nu är jag benägen att hålla med men det kan ju rimligtvis inte stämma. Dotterns skola var bra tills den köptes upp av riskkapitalister som verkar mest intresserade av vinst men alla friskolor är ju inte vinstdrivande utan styrs av andra drivkrafter.
  • Anonym (.)
    Anonym (Linda) skrev 2019-01-15 14:58:50 följande:

Ha ha, just nu är jag benägen att hålla med men det kan ju rimligtvis inte stämma. Dotterns skola var bra tills den köptes upp av riskkapitalister som verkar mest intresserade av vinst men alla friskolor är ju inte vinstdrivande utan styrs av andra drivkrafter.

religiösa friskolor är nog dom bästa
  • Anonym (Linda)
    Anonym (.) skrev 2019-01-15 15:01:54 följande:

religiösa friskolor är nog dom bästa

Där är vi nog inte alls överens. Jag är kristen men anser att religion ska hållas borta från skolor, arbetsliv och myndigheter. Tack för tips men jag tillhör dem som vill förbjuda religiösa friskolor.

Jag prioriterar studiero, gott uppförande och hög studienivå.
  • Anonym (.)
    Anonym (Linda) skrev 2019-01-15 15:15:12 följande:

Där är vi nog inte alls överens. Jag är kristen men anser att religion ska hållas borta från skolor, arbetsliv och myndigheter. Tack för tips men jag tillhör dem som vill förbjuda religiösa friskolor.

Jag prioriterar studiero, gott uppförande och hög studienivå.

va ironisk
  • Anonym (Linda)
    Anonym (.) skrev 2019-01-15 15:18:30 följande:

va ironisk

Jag insåg det när jag hade skickat.
  • Anonym (Linda)
    No Logo skrev 2019-01-15 15:15:04 följande:

Kom ihåg att de bästa friskolorna ofta har lång kö (eller i vissa fall antagningsprov).

www.friskola.se/opinion/rapporter/salsa

resources.mynewsdesk.com/image/upload/t_attachment/zbl8qyeo1p4gwiuihz2t.pdf

Tack för tips! Jo, jag är medveten om det tyvärr men man vet aldrig. Jag tänker förstås söka till flera och hoppas på det bästa. Helst vill jag att hon kommer in på de kommunala men det är svårt där också. Det finns bara en nära oss som verkar bra så det faller antaglugen på närhetsprincipen när de gäller de andra kommunala.
  • brallison

Förra året tyckte vi om vår dotters skola - Metapontum, men den har blivit uppköpt och nu är den inte längre så bra, tycker vi. Hon går bara i 2:a men står i kö till engelska skolan fr 4:a, så vi har 1,5 år på oss att bestämma.

• Anonym (Mamma till två)
    brallison skrev 2019-01-15 15:43:57 följande:

Förra året tyckte vi om vår dotters skola - Metapontum, men den har blivit uppköpt och nu är den inte längre så bra, tycker vi. Hon går bara i 2:a men står i kö till engelska skolan fr 4:a, så vi har 1,5 år på oss att bestämma.

Engelska skolan har blivit mycket sämre på senare tid, åtminstone den i vår stad.
Svar på tråden Vilka friskolor är de bästa i Stockholm?