• Anonym (Vantrivs)

Tvingas bo med mitt ex

Min sambo och jag bröt upp, på mitt initiativ, för två månader sedan. Detta efter två år av försök till uppbrott, som han helt enkelt nonchalerat.

Vi har två barn ihop och bor i en 4:a, som jag äger enl. samboavtal, i Stockholm innanför tullarna. Han är lågavlönad (20000 brutto/månad) och har inte råd att köpa något inom rimligt (utifrån närhet till barnen) avstånd. Han har inte hittat något att hyra, men jag tror inte ens att han letar.

Han bor just nu kvar, och sover i vardagsrummet, men det går inte. Jag avskyr honom och bröt ju upp för att han blivit en förslappad, fördummad, rasistisk, misogyn lurk som inte bidrog på något sätt. Jag mår liksom inte bättre av att behöva städa efter honom, lyssna på hans dumheter och se honom sitta och glo på sin telefon all vaken tid.

Alternativet - att kasta ut honom - känns heller inte bra. Vart tar han vägen utan bostad? Hur behåller man en fungerande föräldrarelation mellan honom och barnen, om han och jag ligger i krig? Hur hittar man boende som han klarar på sin lön? (Han har varken släkt eller vänner.)

Jag vill inte ens vara hemma och gömmer mig i mitt sovrum, när barnen somnat, för att slippa se honom.

• Svar på tråden Tvingas bo med mitt ex
  • Anonym (Vuxen!)

Suck, hade skrivit ett långt inlägg som bara försvann... Hur eller hur- släng ut karln! Sluta dalta, han är vuxen och får fixa eget boende. Om det så blir en hyresrätt i Märsta eller var som. Stämningen hemma hos er måste ju vara hemsk och det går ju ut över barnen.

• EmberEyes

Vad du gör är att du skriver en formellt uppsägning (tre månader eller mer i uppsägningstid).
    Meddela soc skriftligen om uppsägningen.
    Ansök om handräckning/avhysning hos KFM.
    Eller gå till tingsrätten eller hyresnämnden för en dom.

• Anonym (Vantrivs)

Kan vuxna få hjälp att hitta bostad? Jag fattar hur det låter, men jag tror inte han fixar det. Han har ingen igångsättningsmekanism, noll impulskontroll och ger upp om något är svårt (vilket allt är).

• Anonym (Vantrivs)
    EmberEyes skrev 2019-01-15 22:39:07 följande:

Vad du gör är att du skriver en formellt uppsägning (tre månader eller mer i uppsägningstid).

Meddela soc skriftligen om uppsägningen.

Ansök om handräckning/avhysning hos KFM.

Eller gå till tingsrätten eller hyresnämnden för en dom.

Jag vet. Då är han ute. Men då bor han på gatan.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Vantrivs) skrev 2019-01-15 22:40:05 följande:

Kan vuxna få hjälp att hitta bostad? Jag fattar hur det låter, men jag tror inte han fixar det. Han har ingen igångsättningsmekanism, noll impulskontroll och ger upp om något är svårt (vilket allt är).

Nej det får han fixa själv. Men hjälp honom du så blir du av med honom.

Det vuxna kan få hjälp med av soc är hjälp med hyran, men det gäller inte för honom eftersom han har en inkomst.
  • EmberEyes
    Anonym (Vantrivs) skrev 2019-01-15 22:41:27 följande:
    Jag vet. Då är han ute. Men då bor han på gatan.
    Du kan ju alltid sätta upp honom i bostadsköer, kolla blocket, ringa privata hyresvärdar, leta kollektivboenden osv och skaffa nytt boende åt honom om du känner att du vill lägga din tid på det...

Är han vuxen nog att ha ett jobb och sätta barn till världen måste han vara vuxen nog att ta hand om sitt boende.

Är han inte vuxen nog att hantera sit liv på det praktiska planet så kanske han bör söka hjälp hos psyk. Har han en diagnos (eller om han får en nu) så kan han vara berättigad LSS-boende t. ex.
  • Anonym (Vantrivs)

Jag är hyfsat säker på att han har ADHD, men han vägrar genomföra en utredning.

Han misshandlades fysiskt och psykiskt som barn och blev personlighetsförändrad när äldsta blev 4.

• Anonym (svårt val)

Det är en svår situation. Jag tycker att ni ska ta hjälp av en relationsexpert om ni inte redan gjort det. Alternativt att ni tar hjälp på varsitt håll.

Jag tycker att det vore olämpligt att slänga ut pappan till dina barn om han inte kan lösa boende.

Försök och diskutera vad du tycker vad ni kan förändra så att ni tar jämt ansvar för hem och barnen. Försök och förstå honom varför han är less med.

• EmberEyes
    Anonym (Vantrivs) skrev 2019-01-15 23:02:47 följande:

Jag är hyfsat säker på att han har ADHD, men han vägrar genomföra en utredning.

Han misshandlades fysiskt och psykiskt som barn och blev personlighetsförändrad när äldsta blev 4.

Han kan söka boendestöd t. ex. utan diagnos. Eller du kanske kan hjälpa honom söka. Sedan får boendestödet ta över biten med att hjälpa honom söka ny bostad.
  • Anonym (Vantrivs)
    EmberEyes skrev 2019-01-15 23:09:10 följande:

Han kan söka boendestöd t. ex. utan diagnos. Eller du kanske kan hjälpa honom söka. Sedan får boendestödet ta över biten med att hjälpa honom söka ny bostad.

Hur funkar boendestöd? Vad är det? En insats inom soc?
Svar på tråden Tvingas bo med mitt ex