• Anonym (Upprörd)

Måste jag byta namn?

Min snart exman kommer från en lite ?finare? familj med ett namn som bara deras släkt har.

Nu ska jag och maken skiljas och han kräver att jag byter namn, något jag inte alls vill göra. Namnet är fint och jag trivs med det, plus så är det ju drygt att ändra överallt, alla kort osv.

Har han nåt att komma med?

• Svar på tråden Måste jag byta namn?
  • Anonym (nej nej)

Nej det kan han inte bestämma över 

• SweeneyTodd

Juridiskt sett kan kan du behålla hans namn. 

• Anonym (unikt)

Absolut kan du behålla namnet. Jag har flera ingifta, nu skilda, som behållit vårt släktnamn. Som är unikt i sitt slag i Sverige. Det finns bara en släkt med det. Så behåll du ditt namn. 

• Anonym (X)

Nej.

Om det är ett adelsnamn:

Däremot har jag för mig att om du gifter om dig att din nya inte får ta namnet utan den familjens tillåtelse - och dina barn som du inte har med ditt x får inte ta efternamnet heller, även om du heter det, eftersom de inte är släkt med ditt x och inte hsr släktens tillåtelse. Är lite speciella regler vid adelsnamn.

Om det däremot INTE är ett adelsnamn borde det inte vara några problem alls.

• sextiotalist
    Anonym (X) skrev 2019-01-16 14:10:10 följande:

Nej.

Om det är ett adelsnamn:

Däremot har jag för mig att om du gifter om dig att din nya inte får ta namnet utan den familjens tillåtelse - och dina barn som du inte har med ditt x får inte ta efternamnet heller, även om du heter det, eftersom de inte är släkt med ditt x och inte hsr släktens tillåtelse. Är lite speciella regler vid adelsnamn.

Om det däremot INTE är ett adelsnamn borde det inte vara några problem alls.

Även de som får ett adligt namn som gift får behålla det utan problem. Men däremot kan den personen de gifter sig med i framtiden ta det namnet.

• sextiotalist
    Anonym (Upprörd) skrev 2019-01-16 14:01:53 följande:

Min snart exman kommer från en lite ?finare? familj med ett namn som bara deras släkt har.

Nu ska jag och maken skiljas och han kräver att jag byter namn, något jag inte alls vill göra. Namnet är fint och jag trivs med det, plus så är det ju drygt att ändra överallt, alla kort osv.

Har han nåt att komma med

Nej, han kan inte kräva detta
  • Anonym (A)

Nej, det måste du inte. Om skilsmässan är ditt fel tycker jag dock att du ska göra det. Är det hans fel, eller ingens utan ett gemensamt beslut bara, så bör du ge fan i vad ditt ex tycker och vill.

• Mrs Moneybags

Du gör som du vill med ditt eget namn. Det fick du i gåva när du gifte dig.

Trist för honom, men han skulle ha tänkt på det innan han sa "ja".

• Anonym (B)

Du kan behålla namnet men aldrig föra det vidare till ny man/ nya barn.

• Anonym (B)

Du kan behålla namnet men aldrig föra det vidare till ny man/ nya barn.

• Anonym (A 2)

Som andra skrivit, nej du behöver inte byta namn.

• möjligt

Om jag inte missförstått namnlagen så får du enligt gamla namnlagen både behålla namnet och föra det vidare till dina framtida barn. Med den nya lagen så får du eventuellt också föra det vidare till en potentiell ny make men jag tror att ditt ex då eventuellt kan bestrida det.

• Skatti

Det efternamnet du bär är ditt, och ingen annans.

Det betyder att:

Du kan föra det vidare till en make/maka. (Utan någons samtycke som framkommit i denna tråden).

Eventuellt framtida barn kan bära ditt namn.

Ingen person kan tvinga dig, juridiskt, att byta efternamn.

/Folkbokföringshandläggaren

• John22

Absolut inte. Om något så ska du behålla det bara för att jävlas med såna där äckligt stroppiga familjer, som tror att det ligger något som helst värde i vad de heter i efternamn.

Svar på tråden Måste jag byta namn?