• anas998

    20mån och vaken 3timmar VARJE natt!!

    Jag går under! Jag orkar inte mer! Min son är 20månader och har iprincip sen han var 4-5 månader varit vaken 3timmar varje natt. I perioder har han sovit hela natten men det var så länge sen nu att jag inte ens minns det.

    Han vaknar vid 2-3 tiden och är vaken i minst 2 timmar, oftast är han vaken k 3 timmar.

    Jag har nog provat allt men inget hjälper, ta in i vår säng, ligga bredvid, klappa/strycka på ryggen, hålla handen, ligga bredvid och ignorera, vagga, sova middag/inte sova middag/sova lite middag, sjunga/ha tyst och släcka alla lampor/ha lite tänt. Inget hjälper!

    Nu börjar jag jobba nästa vecka och han skolas just nu in på förskola. Om han vaknar 2 så somnar han om vid 5 och det är den tiden jag måste gå upp så då börjar min dag kl 2 på natten. Om han vaknar kl 3 så hinner han inte somna om innan det är dags att gå upp.

    Sen 1 månad tillbaka så vägrar han också somna själv i sin säng, vilket han annars gjort sedan han var 3 månader så nu tillbringar jag 4-5 timmar per dygn med att ligga bredvid hans säng.

    Min man har aldrig hjälpt mig och nu ska vi skiljas så det är inget alternativ att få hjälp/turas om.

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden 20mån och vaken 3timmar VARJE natt!!
  • Sommarskuggan

    Hur sover han? Alltså när somnar han på kvällen och hur sover han på dagen? Hur äter han? Är han väldigt hungrig på natten? Behöver han stimuleras mer dagtid?

  • anas998
    Sivs skrev 2019-01-17 06:47:12 följande:

    Hur sent lägger han sig?


    Han lägger sig kl 19, har gjort sen han var 3 månader. Har provat natta senare men det gör ingen skillnad.
  • anas998
    Sommarskuggan skrev 2019-01-17 07:09:07 följande:

    Hur sover han? Alltså när somnar han på kvällen och hur sover han på dagen? Hur äter han? Är han väldigt hungrig på natten? Behöver han stimuleras mer dagtid?


    Han lägger sig vid 19, somnar oftast innan 19.30 om man är där. Har provat olika tider på dagen, sova tills han själv vaknar, väcka efter 20-30min, sova 1 timme och inte sova alls men ingen skillnad.

    Han äter okej, beroende på vad det är för mat men verkar inte hungrig iaf.

    Vi hittat alltid på en massa saker men nu börjar han på förskolan så jag hoppas verkligen att det ska hjälpa!
  • Sommarskuggan
    anas998 skrev 2019-01-17 07:13:38 följande:

    Han lägger sig vid 19, somnar oftast innan 19.30 om man är där. Har provat olika tider på dagen, sova tills han själv vaknar, väcka efter 20-30min, sova 1 timme och inte sova alls men ingen skillnad.

    Han äter okej, beroende på vad det är för mat men verkar inte hungrig iaf.

    Vi hittat alltid på en massa saker men nu börjar han på förskolan så jag hoppas verkligen att det ska hjälpa!


    Ja men då så, förskolan kommer säkert hjälpa!
  • anas998
    LillaJag06 skrev 2019-01-17 07:22:24 följande:

    Sover han på dagen?


    Vi har experimenterat med att sova/inte sova och olika längd.
  • anas998
    legomum skrev 2019-01-17 09:34:27 följande:

    Vad händer när din lille vaknar? Vad gör du/ni då?


    När han vaknar så försöker vi få honom att somna om. Under dessa 1,5år så har vi testat allt vi kan komma på; ligga bredvid, ta in i sängen, vagga, hålla om, klappa osv. Men alltid markera att det är natt och att vi ska sova så vi gör aldrig något roligt eller så utan håller det så tråkigt som möjligt.
  • Elin P

    Vi hade samma problem med sonen som nu är 1 år 10 månader. För oss vände det då jag dels vägrade gå upp när han vaknade (Han ligger bredvid mig och vi samsover). Låg helt enkelt kvar och låtsades sova. Sen drog vi också ner på dagsömnen rätt mycket. Från 2-3 timmar till 1-1,5 timme. Och inte för tidig läggning på kvällen. Nu sover han mellan 19.30-05.30 med 1-2 kortare uppvak.

  • Elin P

    Vi nattar alltid i bärsele på kvällen. Vet inte om det är något för er. Men sonen somnar fort då och man kan göra något samtidigt tex plocka ihop eller vika tvätt.

  • Kellie13
    anas998 skrev 2019-01-17 04:29:35 följande:

    Jag går under! Jag orkar inte mer! Min son är 20månader och har iprincip sen han var 4-5 månader varit vaken 3timmar varje natt. I perioder har han sovit hela natten men det var så länge sen nu att jag inte ens minns det.

    Han vaknar vid 2-3 tiden och är vaken i minst 2 timmar, oftast är han vaken k 3 timmar.

    Jag har nog provat allt men inget hjälper, ta in i vår säng, ligga bredvid, klappa/strycka på ryggen, hålla handen, ligga bredvid och ignorera, vagga, sova middag/inte sova middag/sova lite middag, sjunga/ha tyst och släcka alla lampor/ha lite tänt. Inget hjälper!

    Nu börjar jag jobba nästa vecka och han skolas just nu in på förskola. Om han vaknar 2 så somnar han om vid 5 och det är den tiden jag måste gå upp så då börjar min dag kl 2 på natten. Om han vaknar kl 3 så hinner han inte somna om innan det är dags att gå upp.

    Sen 1 månad tillbaka så vägrar han också somna själv i sin säng, vilket han annars gjort sedan han var 3 månader så nu tillbringar jag 4-5 timmar per dygn med att ligga bredvid hans säng.

    Min man har aldrig hjälpt mig och nu ska vi skiljas så det är inget alternativ att få hjälp/turas om.

    Vad ska jag göra?


    Hej! Vill bara tala om att du inte är ensam! Jag befinner mig i typ samma sits. Min son e 6 månader och har aldrig sovit bra på natten. När han var jätteliten kunde han vakna kl 12 på natten och vara vaken till typ kl 1 på dagen. Nu vaknar han sista gången på natten kl 4 o e kalaspigg och somnar inte om förrän kl 9 när ja går med vagnen och då måste den rulla hela tiden. Håller oxå på att gå under! Men nu börjar jag jobba snart så då får pappan gå upp på natten. Visste inte att man kunde vara så här trött! Vet inte vad vi ska göra för att våra småttingar ska sova mer tyvärr, tror att det bara e att acceptera och tänka att det blir bättre (nångång!) Även fast det inte är nån tröst nu, jag vet.
  • Minis4567

    Prova att natta en timme senare. Låt barnet alltid bada lite innan läggdags. Sover kanske lite oroligt pga inskolningen på förskola.

    Köp boken "Kaninen som inte kunde somna"

    Testa att samsova för att se om det fungerar.

Svar på tråden 20mån och vaken 3timmar VARJE natt!!