• Äldre 18 Jan 01:59
    392 visningar
    4 svar
    4
    392

    Remiss till gastroskopi, vad kan de hitta baserat på mina symptom tror ni?

    Jag är 22 år och började småkräkas flera gånger om dagen för 12 dagar sedan. Kräkningarna blev värre och värre och efter 3 dagar fick jag även diarré. Jag tänkte magsjuka, så jag ringde 1177 för rådgivning då jag står på litium och var rädd för att få litiumförgiftning vilket är lätt hänt vid magsjuka, och de skickade mig till närakuten. Väl där sa receptionisten att de inte kunde ta några sådana prover och "det är väl bara magsjuka, inget att oroa sig för" och jag fick inte träffa läkare. Nästa dag blev jag medvetslös och min kille ringde ambulans som fick liv i mig och körde mig med blåljus till akuten. De tog elektrolyt- hemoglobin och litiumprover och i väntan på resultatet kände läkaren på min mage och när han tryckte på övre delen av magen gjorde det jätteont och han sa till sina kollegor i rummet att "det här borde vi kontrollera", men jag vet inte vad det var han kände eller varför det gjorde ont för ingen mer kontroll gjordes av det för blodproverna kom tillbaka normala, läkaren sa "du har magsjuka så du kan åka hem nu". Jag litade självklart på vad han sa och åkte hem, då jag fått dropp och kände mig aningen piggare. Detta var 7 dagar sedan. Kräkningarna avtog två dagar efter akuten, diarrén varade bara i någon dag eller två så jag tror de var orelaterade, för kräkningarna började istället bli mer och mer våldsamma och outhärdliga tre dagar efter akuten. Jag har nu kräkts i tolv dagar och kände igår att "det här är ingen normal magsjuka" så jag bokade akuttid på vårdcentralen. Berättade om kräkningarna, att avföringen förutom två dagar de senaste två veckorna varit normal, att jag gått ner i vikt under de senaste månaderna men att min mage bara växer trots att allt annat blir mindre, vilket jag tyckte var lite konstigt. Läkaren frågade om hon fick känna på magen och det första stället, och enda stället, hon kände på var precis där läkaren på akuten hade sagt att han tyckte var värt att undersökas. Än en gång gjorde det ont när läkaren kände där, och jag har nu idag en molande värk där. Det bränner inte. Jag har inget blod i varken avföring eller kräkningar. Jag är extremt trött. Läkaren på vårdcentralen sa "jag tänker skicka en remiss till gastroskopi". Hela läkarbesöket tog 5 minuter. Så nu i väntan på remissen undrar jag, vad tror ni att det kan vara? Magsår? Jag har ingen aning. Vet noll om allt sånt här. Jag är ju ung så jag tror inte på något allvarligt, men kan inte komma på vad det kan vara. Om ni har en aning, snälla säg vsd ni tror eller om ni haft liknande symptom. Jag vill inte vara själv i mina tankar.

  • Svar på tråden Remiss till gastroskopi, vad kan de hitta baserat på mina symptom tror ni?
  • Äldre 18 Jan 08:52
    #1

    Kan du vara gravid?

  • Äldre 18 Jan 09:44
    #2

    Magsår, gastrit, hiatusbråck... kan vara allt och inget. Jag var i den åldern med liknande symtom när jag fick min hiatusbråcksdiagnos.

  • Anonym (magså­r)
    Äldre 18 Jan 11:46
    #3

    Låter som ett rent helvete som du går igenom. Har själv haft mycket problem med bräck och sår på matstrupen men aldrig såna symptom som du. Se till att göra den där gastroskopin fort så du får veta. Håller tummarna för att det går bra och inte är något konstigt.

  • Äldre 19 Jan 03:55
    #4
    Ellie skrev 2019-01-18 08:52:16 följande:

    Kan du vara gravid?


    Nej, de sa de på akuten att jag inte var.
Svar på tråden Remiss till gastroskopi, vad kan de hitta baserat på mina symptom tror ni?