• Anonym (Dumma axeln)

När söker man vård?

Förra helgen var jag på lekland med barnen. Blev en del krypande i tunnlar och dyl och jag är inte världens mest vältränade om jag säger så.

Hur som helst, efteråt började en smärta sprida sig från axeln och den har ännu inte gett med sig, om något så blir det värre.

Hur länge kan man förvänta sig att det gör ont? Antar att jag överbelastat den. Efter hur lång tid bör man söka vård?

• Svar på tråden När söker man vård?
  • Anonym (qwerty)
    Det beror på vad du vill.
    Behöver du smärtstillande, sök när du får för ont att inte alvedon hjälper.
    Vill du ha sjukgymnastik, sök efter det att du fått smärtstillande av läkaren.
  • Anonym (Dumma axeln)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-01-18 10:17:24 följande:
    Det beror på vad du vill.

Behöver du smärtstillande, sök när du får för ont att inte alvedon hjälper.

Vill du ha sjukgymnastik, sök efter det att du fått smärtstillande av läkaren.
    Tänker mer, när bör man oroa sig för att det är en allvarligare skada? Hur länge är normalt att ha ont?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Dumma axeln) skrev 2019-01-18 10:22:32 följande:
    Tänker mer, när bör man oroa sig för att det är en allvarligare skada? Hur länge är normalt att ha ont?
    Du kröp i tunnlar, du blev inte överkörd av ett tåg. Du har inet fått en allvarligare skada. Det du har fått är ålderdomstecken

Men har inte värken gett med sig efter en månad så skulle jag kontakta sjukvården.
  • Anonym (Dumma axeln)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-01-18 10:29:17 följande:

Du kröp i tunnlar, du blev inte överkörd av ett tåg. Du har inet fått en allvarligare skada. Det du har fått är ålderdomstecken

Men har inte värken gett med sig efter en månad så skulle jag kontakta sjukvården.

Ålderdomstecken? Jag är inte ens 30 och har problem med lederna sen innan.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Dumma axeln) skrev 2019-01-18 10:33:09 följande:
    Ålderdomstecken? Jag är inte ens 30 och har problem med lederna sen innan.
    Ja, ålderdomstecken, tillsammans med konditionen.
    Eller påstår du att du kan härja runt på samma sett som du gjorde när du var 16?
  • Anonym (vad)
    Anonym (Dumma axeln) skrev 2019-01-18 10:07:42 följande:

Förra helgen var jag på lekland med barnen. Blev en del krypande i tunnlar och dyl och jag är inte världens mest vältränade om jag säger så.

Hur som helst, efteråt började en smärta sprida sig från axeln och den har ännu inte gett med sig, om något så blir det värre.

Hur länge kan man förvänta sig att det gör ont? Antar att jag överbelastat den. Efter hur lång tid bör man söka vård?

Vad tror du att vården kan göra?

Om du misstänker att axeln är bruten och behöver gipsas så ska du ju söka omgående. Om det är något muskulärt eller en lätt sträckning så finns det inte mycket vården kan göra ändå.

Sjukgymnast eller liknande kan du söka.
  • Anonym (Dumma axeln)
    Anonym (qwerty) skrev 2019-01-18 10:41:03 följande:

Ja, ålderdomstecken, tillsammans med konditionen.

Eller påstår du att du kan härja runt på samma sett som du gjorde när du var 16?

Mina leder har jag haft problem med hela livet.

Du vet att man kan få seriösa skador vid felbelastning också va? Om du bara ska göra dig lustig och kalla det för ålderdomstecken kan du vara snäll och ta det nån annanstans. Jag vill bara veta vad som är normalt vid överbelastning.
  • glitterhitta

Käka Ipren 3 ggr om dagen i typ en vecka, har det inte gått över efter det så ring primärvården.

• Anonym (Dumma axeln)
    Anonym (vad) skrev 2019-01-18 10:44:18 följande:

Vad tror du att vården kan göra?

Om du misstänker att axeln är bruten och behöver gipsas så ska du ju söka omgående. Om det är något muskulärt eller en lätt sträckning så finns det inte mycket vården kan göra ändå.

Sjukgymnast eller liknande kan du söka.

Kontrollera att inget gått av tex.
  • Anonym (vad)
    Anonym (Dumma axeln) skrev 2019-01-18 10:53:04 följande:
    Ja, om det är så du tror att det är så bör du söka vård.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Dumma axeln) skrev 2019-01-18 10:53:04 följande:
    Om något gått av får man en stor svullnad och ibland även feber. Tillsammans med olidlig smärta. Är det vad du har, då bör då få vård ja.
    Men du skriver ju att du antar att du bara överbelastat dig.

Annars, ring sjukvårdsupplysningen och hör med dem.
  • Anonym (Blomman)

Hej! Du skriver själv att du inte är tränad och har överansträngt dig. Ytterst tveksamt att du behöver söka vård. Om du får ondare så kontakta 1177 för rådgivning alternativt din vårdcentral, åk inte till akuten.

Sjukgymnaster är duktiga på sin sak, kan helt klart vara värt att ringa dem ????

Svar på tråden När söker man vård?