• Anonym (Ledsen)

Funderar på skilsmässa

Vill veta hur det skulle fungera vid skilsmässa när den ena föräldern snart ska va föräldraledig och den andra ska börja jobba? Anledningen till funderingarna är för att den andra föräldern har ett missbruk till alcohol och även psykisk instabil. När hen dricker blir hen lätt argessiv om man råkar säga fel saker eller säger att det räcker. Barnen är rädda och oroliga vid varje tillfälle och det är även jag. Jag litar inte på hen och vet inte hur det ska bli när jag börjar jobba igen. Helst hade jag inte velat att det ska behöva gå så här långt men detta har pågått för länge. Och man orkar inte hur mycket som helst.

Är det någon som vet hur det fungerar?

Som sagt detta är inget jag önskar utan det kanske helt enkelt är det bästa för oss alla framför allt barnen.

• Svar på tråden Funderar på skilsmässa
  • Anonym (Tiia)

Har ni gemensam vårdnad eller hur kom du på tanken att den missbrukande föräldern ska vara föräldraledig?

Gemensam vårdnad = barnen får bo med den som ska vara FL.

Enskild vårdnad = du kan återta dina dagar om du har den enskilda vårdnaden.

Boendet = barnen ska vara skrivna där de tillbringar den mesta dygnsvilan. Men om båda har lika mycket ska de folkbokföras hos den ena vilket oftast blir hos den föräldern som bor kvar. Om någon gör det. Fördelen med att ha barnen skrivna hos sig är om man behöver bostadsbidrag och att man alltid får hem alla papper.

Vill du inte lämna barnen med den andra får du stämma henom och yrka på varannan helg hos denne tex. Kan ta tid och är svårt. Umgängrsrätten är jättesvår att får bort helt.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tiia) skrev 2019-01-18 13:35:22 följande:

Har ni gemensam vårdnad eller hur kom du på tanken att den missbrukande föräldern ska vara föräldraledig?

Gemensam vårdnad = barnen får bo med den som ska vara FL.

Enskild vårdnad = du kan återta dina dagar om du har den enskilda vårdnaden.

Boendet = barnen ska vara skrivna där de tillbringar den mesta dygnsvilan. Men om båda har lika mycket ska de folkbokföras hos den ena vilket oftast blir hos den föräldern som bor kvar. Om någon gör det. Fördelen med att ha barnen skrivna hos sig är om man behöver bostadsbidrag och att man alltid får hem alla papper.

Vill du inte lämna barnen med den andra får du stämma henom och yrka på varannan helg hos denne tex. Kan ta tid och är svårt. Umgängrsrätten är jättesvår att får bort helt.

Hur blir det då när jag har rätt till barnen också?
  • Anonym (Barnens rätt)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-18 15:07:23 följande:
     Du har ingen rätt till barnen. Det är barnen som har rätt att träffa dig. 
  • Anonym (Tiia)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-18 15:07:23 följande:

Ja varannan v blir ju svårt så du får väl bli helgförälder då så länge om ni inte kommer överens om nåt annat.

Som ovanstående säger: du har ingen rätt till barnen, de har rätt till dig.
  • Anonym (lll)

Du ska göra orosanmälan till Soc! 

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Tiia) skrev 2019-01-18 18:34:23 följande:

Ja varannan v blir ju svårt så du får väl bli helgförälder då så länge om ni inte kommer överens om nåt annat.

Som ovanstående säger: du har ingen rätt till barnen, de har rätt till dig.

Om dom inte vill va med honom? Samt att den allra yngsta fortfarande ammar?
  • sextiotalist
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-18 13:06:39 följande:

Vill veta hur det skulle fungera vid skilsmässa när den ena föräldern snart ska va föräldraledig och den andra ska börja jobba? Anledningen till funderingarna är för att den andra föräldern har ett missbruk till alcohol och även psykisk instabil. När hen dricker blir hen lätt argessiv om man råkar säga fel saker eller säger att det räcker. Barnen är rädda och oroliga vid varje tillfälle och det är även jag. Jag litar inte på hen och vet inte hur det ska bli när jag börjar jobba igen. Helst hade jag inte velat att det ska behöva gå så här långt men detta har pågått för länge. Och man orkar inte hur mycket som helst.

Är det någon som vet hur det fungerar?

Som sagt detta är inget jag önskar utan det kanske helt enkelt är det bästa för oss alla framför allt barnen.

Men ring till familjerätten och be om ett möte, självklart ska inte ett ammande barn vara hos sin missbrukande och psykiskt instabila pappa och är det mamman som är det och ammar, då är det lika olämpligt det också (att amma med missbruk är klart olämpligt, då ska mamman sluta amma direkt).

PS, det blir bara fånigt att använda hen, när det är så tydligt att det är pappan som det avses
  • Anonym (Tiia)
    Anonym (Ledsen) skrev 2019-01-25 10:49:56 följande:
    Om dom inte vill va med honom? Samt att den allra yngsta fortfarande ammar?
    Varannan v brukar inte rekommenderas förrän vid tre års ålder. Men det är ju olika vad barn klarar av. Vid ett års ålder brukar man rekommendera en övernattning, vid två år två osv. 

En ammande bebis brukar pappor får dagumgänge med, ganska tätt dock. Men även där är det olika. 

Vid en tvist brukar de lyssna på barnens åsikter, men de dömer inte alltid efter vad de vill eftersom barn behöver nå en viss mognadsgrad innan de 'vet ' vad som är bäst för dem. 

Hur det kommer att bli i ditt fall kan ingen här svara på. 
Svar på tråden Funderar på skilsmässa